Mag thuis eindelijk in rok/jurk lopen

Algemene ervaringen met het rok dragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Mag thuis eindelijk in rok/jurk lopen

Bericht door WesleyN »

Het heeft lang geduurd. Maar ik loop niet meer stiekem in rok of jurk. Alleen als mijn vrouw thuis is. Helaas moet het geheim blijven voor mijn dochter. Maar ik weet zeker dat zij er veel meer open voor staat, dan mijn vrouw.
Ik heb een aantal van die korte jurken die je dan eigenlijk als shirt kan dragen. Zo lijkt het dan. Dan kan het weer wel. Het leven blijft complex. Al dat moeilijke gedoe. Om te voorkomen dat de buren of wie dan ook er weet van hebben. Maar ja de maatschappij houdt graag van stiekem. Het is in ieder geval een stap in de goede richting. Want stiekem is niet bevredigend.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2103
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: Mag thuis eindelijk in rok/jurk lopen

Bericht door Jos »

toch alweer een stapje in de goede richting :)
een fervent rokdrager
musa
Berichten: 818
Lid geworden op: 26 apr 2010 10:58

Re: Mag thuis eindelijk in rok/jurk lopen

Bericht door musa »

Goeie stap vooruit "keep walking"
Rinus54
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:25

Re: Mag thuis eindelijk in rok/jurk lopen

Bericht door Rinus54 »

Wesley.
Je kan daar weleens gelijk in hebben dat je dochter zich hiervan niet al te veel aantrekt.
Bij mij, al weer wat jaren geleden. Ik ben hertrouwd en mijn 2e vrouw vindt het rokdragen geen punt. Ze vindt het feit dat mensen buiten je uit zouden kunnen lachen niet zo geweldig en daarom heeft ze liever niet dat ik een rok draag als ik echt naar buiten ga, maar in en om het huis, geen punt.
In het kader van de bezoekregeling van mijn kinderen, die toen nog om-en-om het weekend kwamen droeg ik die weekends nooit een rok. Mijn vrouw vroeg toen eens waarom ik geen rok droeg dan. Omwille van de kinderen.
Ze vond het juist een goed idee hen hiermee toch te confronteren en spoorde mij aan gewoon een rok aan te doen. Dat heb ik toen gedaan, in afwachting van de thuiskomst van één van mijn dochters. Ik heb er drie.
Het kan zijn dat de oudste toen al niet meer bij me kwam, dat weet ik niet meer, maar de jongste nadat ze even had gekeken alleen maar: EEN ROK? Ja, een rok. Ik heb gewoon uitgelegd waarom ik die droeg. De middelste van de 2 reageerde al bijna helemaal niet. Ze vonden het na mijn uitleg niet eens meer zo heel vreemd.

Hetzelfde als de buren die je gaan zien. Het is met de tuinen naast elkaar niet te vermijden. Ze weten het nu gewoon, ze zien mij erin en lijken al niet meer beter te weten. Hun mening hierover heb ik nooit gevraagd overigens maar ik heb niet de indruk dat ze er raar tegenaan kijken. Althans, nu niet meer.

Dus Wesley, probeer je vrouw te overtuigen met deze ervaring van mij.
Kiltmans
Berichten: 58
Lid geworden op: 31 okt 2011 22:19
Locatie: Brielle

Re: Mag thuis eindelijk in rok/jurk lopen

Bericht door Kiltmans »

Gefeliciteerd Rinus, je bent op de goede weg!
musa
Berichten: 818
Lid geworden op: 26 apr 2010 10:58

Re: Mag thuis eindelijk in rok/jurk lopen

Bericht door musa »

Super om dit te horen.
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: Mag thuis eindelijk in rok/jurk lopen

Bericht door WesleyN »

Ik probeer het op mijn eigen manier te doen. Het heeft dus een lange weg te gaan. Maar ja ik denk dat het misschien goed komt. Ze heeft me niet weggestuurd. Alleen een enorm punt van gemaakt.

Soms heb ik het idee. Dat de man in rok een vader is met dochters. Telkens lees ik over mannen die een rok dragen ook nog (een) dochter(s) hebben. Heeft dat te maken dat de man het geslacht van het kind bepalen?!
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2103
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: Mag thuis eindelijk in rok/jurk lopen

Bericht door Jos »

WesleyN schreef:Soms heb ik het idee. Dat de man in rok een vader is met dochters. Telkens lees ik over mannen die een rok dragen ook nog (een) dochter(s) hebben. Heeft dat te maken dat de man het geslacht van het kind bepalen?!
Ik heb een dochter en een zoon, dus dat gaat niet helemaal op ;)
een fervent rokdrager
Gebruikersavatar
john
Berichten: 226
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:36
Locatie: Gouda

Re: Mag thuis eindelijk in rok/jurk lopen

Bericht door john »

Het is altijd prettig als een partner het rokdragen accepteert. Vaak worden kinderen als argument gebruikt om niet af te wijken van de "standaard".

Gelukkig heb ik nu een maatje die mij heeft leren kennen toen ik een rok droeg. En nu probeert ze zelfs mij vaker een rok aan te laten trekken.

John
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: Mag thuis eindelijk in rok/jurk lopen

Bericht door rokwens »

Er zijn gelukkig ook vrouwen die dit weten te waarderen en er voor uit "willen" komen dat een rok een fijn kledingstuk is om te dragen.
Weinigen gunnen het ook hun partner en willen dit deze fijne ervaring , onterecht, voor zichzelf houden.
MET WELK RECHT ? Welke wet ?

Een rok is niet per definitie een vrouwelijk kledingstuk, zeker niet als we de geschiedenis doornemen (in tegendeel) en ook niet in sommige andere continenten. Er zijn meer dan genoeg voorbeelden die aantonen dat een man zijn mannelijkheid hierdoor niet verliest. Btw vrouwen verliezen ook niet hun vrouwelijkheid door het dragen van een broek. In een tijd dat vrouwen ,met recht en rede, hun mond vol hebben over gelijke rechten en gelijke behandeling zouden zij zeker moeten beseffen en accepteren dat dit in twee richtingen noodzakelijk en billijk is.

Ik heb een tijdje postings van forums gelezen over vrouwen en rokken en daaruit maak ik op dat alle voordelen die mannen erin zien, dezelfde zijn als die vrouwen kenbaar maken. Er zijn wel opvallend veel vrouwen die verknocht zijn aan broeken, maar dat is ook omdat het kouwkleunen zijn. En dat hebben wij als man dus voor op de vrouwen. Wij hebben het veel sneller warm en transpireren meer en sneller. Een frisse outfit is dus zelfs méér aan ons besteedt dan aan hen.

Het antwoord op de vraag waarom mannen rokken fijn vinden is dus niet ver te zoeken. Het hangt uiteraard ook af van de fijngevoeligheid die de man heeft voor vorm en kleur, voor stijl en aanvoelen. Maar dat geldt eveneens voor vrouwen. Gevoel van beenvrijheid en luchtig karakter zijn de voornaamste criteria.

Met enkele verschillen : vrouwen zeggen dat ze zich in rok of jurk extra vrouwelijk voelen. Dat houdt voor mij in dat ze zich in een broek niet zo vrouwelijk voelen. ( dus iets mannelijker ?) Er wordt nergens gesproken over het feit dat je benen elkaar kunnen voelen. Maar uit gesprekken met vrouwen verneem ik dat zij waarde hechten aan wat benen voelen bij de verschillende soorten rokken; lengte, breedte, zachte stoffen enz.

Om je slag thuis te halen is het belangrijk om in alle rust en kalmte goede gesprekken te hebben met je partner. Zéér duidelijk te stellen waar het je om gaat zodat geen foute interpretatie mogelijk is. En daarbij niet bruskeren maar de nodige tijd inbouwen zodat ze zich geleidelijk kan wennen. Ook familie en kennissen stilaan betrekken in gesprekken rond dit thema. Tracht je ook zo goed mogelijk te documenteren met foto's die je ok vind en teksten die je idee reeds verwoorden. En weet de antwoorden al vooraleer de vragen gesteld worden. Steeds kordaat en sterk standpunt in nemen.

Ik herinner me nog dat mijn moeder haar eerste broek kocht in de jaren 60. Dat was voor ons (vader en kinderen) even wennen, al zagen we er ook andere vrouwen mee lopen. Het waren nog lelijke modellen toen, maar we hebben het aanvaard en nooit kritiek gegeven. Waarom zouden we de broek voor onszelf gehouden hebben ?
MET WELK RECHT ? WELKE WET ?
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Plaats reactie