Waarom draag ik zo graag een rok?

Algemene ervaringen met het rok dragen
Peter v

Re: Waarom draag ik zo graag een rok?

Bericht door Peter v »

Willi, keurige opsomming.
Maar ben je wat vergeten?

11 De relatie binnen een huwelijk mag er nooit onder lijden dat de ‘echtgenoot’ aan vrouwenkleding ontleende kleding wil dragen. Maar voor een blijvend goede verstandhouding is het wel belangrijk in gesprek te blijven over dit onderwerp.

Wanneer het rokken dragen niet puur het aantrekken van een andere kleding stuk is, maar alles wat dan meer is, op emotioneel vlak, maakt het rok dragen onmisbaar voor de man. Zonder dat functioneert hij niet volledig, is hij ongelukkig.
Het belang daarvan moet niet onderschat worden. Die besef dient ook in en partnerschap gerealiseerd te worden en niet afgedaan als iets wat je maar kunt verbieden. De man heeft er niet om gevraagd die emotioneel binding er mee te hebben, of zijn emoties daar mee te uiten. Maar het IS ZO. En blijft zo. Dat is een ontwikkeling. Het overkomt hem. Daar moet de vrouw zich op aanpassen. ( net als dat de man ziek zou worden, dan laat je hem ook niet in de steek ) Het is aan de vrouw om er voor te zorgen dat er geen problemen ontstaan, niet de man. Het publiekelijk rok dragen op zich is echt geen probleem en mag niet als excuus gebruikt worden om het te verbieden.

De vrouw moet zich er op instellen dat het wel degelijk een blijvend eigenschap van de man is, dat zich uit in het dragen van rokken. Zij zal zich daar mee moeten leren om te gaan. Is het alleen een gelegenheid kostuum, dan heb je geen problemen en als er dan toch problemen door de vrouw er over ontstaan kan dat achterwege gelaten worden zonder gevolgen voor het functioneren van de man. Wie is de verstorer in het huwelijk? Iemand die iets overkomt ( de man en zijn behoefte ( en de noodzaak ) zich zo te uiten ) of diegene die de ander in de steek laat?

Uiteraard dienen alle zaken in een samenleving verband goed te worden besproken, met wederzijdse ondersteuning.
Één ding is ook van belang, het tijd factor. Maak haast zodra het duidelijk is dat je rokken wil dragen, dat het belangrijk voor je is, want al dragen ze lange witte gewaden in de hemel..... :roll: :? ;) ;) hier op aarde is je tijd niet eindig, en heb je geen tijd te verliezen.

Een vrouw kan zich zowel mannelijk als vrouwelijk gedragen, door het hele spectrum zonder een weerwoord.
Mannen daarentegen, mochten zij dat willen doen, wat het geval kan zijn bij het rok dragen, wat zich als rok dragen kan uiten, mogen dat nog niet van menigeen. Het kan wel. En moet ook, wanneer er net als bij de vrouw er behoefte is om zich te kunnen uiten door middel van kleding zoals zij zich voelen, anders is dat funest voor de betreffende mannen. Het niet kwijt kunnen van je emotioneel beleving is één van de ergste straffen voor de mens. En toch blijken vele vrouwen juist dat te willen opleggen aan hun mannen. Zij mogen zich niet uiten zoals zij dat nodig hebben.

En vergeet niet, dat al ben je bv een travestiet en beoefent het, en het zou problemen opwerpen, je kunt niet anders. Je moet je zo uiten. Of doen alle mannen dat voor de lol om problemen op te zoeken? Ze hebben echt wel betere dingen te doen. Nee er is geen keuze daar in, maar toch willen de vrouwen het behandelen als het homo gebeuren werd behandeld, als een ziekte dat te genezen was. :o Waar je de schuld van kreeg, alsof je daar wat aan kon doen. :roll: Dat kennen wij allemaal. Dus waarom worden mannen dan ook op de zelfde manier behandeld?

Het rok dragen voor alle mannen een onmisbare eigenschap waar alle anderen mee moeten leren leven, behalve misschien de mannen voor wie het een onbetekenend extra kleding stuk is, gelijk aan hun broeken. ( en trouwens ook zij hebben recht de rok te dragen als zij dat willen dragen ).


Stel eerst maar eens vast wat het is dat bij jou is dat maakt dat je rokken wil dragen. Wees niet bang om te erkennen dat er emoties zijn die onveranderlijk zijn en bevredigd moeten worden. Geen opvlieging die weggewuifd kan worden, of wel maar dat moet ik nog eerst zien. Er zijn wel mannen voor wie het de belang van een opvlieging heeft, en er dus na genoeg niets mee doen. Die laat ik hier buiten.
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: Waarom draag ik zo graag een rok?

Bericht door rokwens »

Soms krijg ik de vraag ; Waarom hecht je zoveel belang aan kleding ? Er zijn toch belangrijker dingen om mee bezig te zijn.
Uiteraard, er zijn een massa dingen om mee bezig te zijn en dit is geen basisbehoefte. Maar waarom zijn er dan zoveel vrouwen op kleding gefocust ? Hebben zij meer recht om daar mee bezig te zijn ? Neen, natuurlijk niet maar het is weerom
verwonderlijk dat een man daar belang aan hecht, want bij een man past dat niet zo in het plaatje dat de modale burger zich voorstelt.
Maar je zou het ook zo kunnen stellen : Indien ik als man over een even mooi en groot kledingaanbod zou beschikken, en dit zou een normaal en blijvend verschijnsel zijn, dan zou ik er ook minder belang aan hechten. Want dan draag je en koop je wat je uitkomt. vb Als mijn kasten zouden uitpuilen van etensvoorraden en allerlei lekkernijen, dan zou ik me over "eten" niet echt veel zorgen maken. Want heb je honger dan neem je het uit de kast waar je zin in hebt. Daarentegen, iemand die niet zo gezond is en een hele boel dingen niet mag eten, of iemand met een kleine beurs die elke Euro omdraait om voldoende tre kunnen eten, die zal onwillekeurig heel veel belang hechten aan voeding.
Wat denken jullie daarover ?
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Peter v

Re: Waarom draag ik zo graag een rok?

Bericht door Peter v »

Wie zijn dat die de vraag stellen, wat weten zij van het leven, hoe sociaal bewust zijn ze? Het is niet wat jij doet of waarde aan hecht, het is waar de vraag weg komt, waarom ze dat niet kunnen begrijpen van dat wat jij dan doet.

"kun je meer vertellen over je voorliefde voor andere kleding" zou een betere vraag zijn, een vraag om meer informatie liever dan een vraag dat meer kan lijken op een vraag om je gedrag te verklaren......

"Waarom hecht je zoveel belang aan kleding ? " Waarom niet en wie hecht niet veel belang aan kleding? Ook alsof het ongewoon is om dat te doen. Daar ligt ook al de beschuldiging dat je iets doet wat ongewoon is.. :( De vraag is heel misschien onschuldig bedoeld maar in de formuliering veel suggereert. )

Daarmee wordt al weer bevestigd dat mensen niet beseffen dat ook mannen mensen zijn, net als vrouwen, maar alleen vrouwen hebben een breed scala van emoties en beleven, mannen zijn allemaal hetzelfde en hebben weinig gevoel en emoties behalve één gedachte, dat vanuit het edele deel voort komt... :shock: :? :o :(

Mannen hebben natuurlijk net als de vrouw een gevarieerd belevens wereld, en hebben ook emoties, varierend van de ene man naar de andere. Geen één man is hetzelfde als de andere.

Waarom je zoveel belang hecht aan kleding? Gewoon.
Mannelijke mannen hechten ook belang aan hun kleding op hun manier, dus wat bedoelt men met de vraag?
Misschien waarom hecht jij zoveel belang aan kleding dat tot op heden bij HUN bekend niet door mannen niet gedragen wordt.

Het is gewoon niet uit te leggen.

Net als de vrouw die moest uitleggen waarom ze het zo problematisch vond dat de mannelijke collega's elke dag haar aanraakte. :roll: :o :(
Dat kon ze niet. dat is niet uit te leggen. hoeft ook niet. Zij is niet de "dader".

De mannen hadden de vraag moeten antwoorden "waarom zij geen respect hadden voor de vrouw en haar ongevraagd aanraakten, des te meer omdat zij van haar wisten dat ze dat niet wilden...."

Dus met de vraag retour: Is er iets mis mee om belangstelling te hebben aan je kleding? Hebben jullie dat niet?
ecokilt
Berichten: 293
Lid geworden op: 17 okt 2007 21:49
Locatie: Tielt-Winge tussen Leuven, Diest, Aarschot, Tienen - Vlaams-Brabant

Re: Waarom draag ik zo graag een rok?

Bericht door ecokilt »

Rokwens "Waarom hecht je zoveel belang aan kleding ?". Heel goede vergelijking met iemand die genoeg inz ijn kast staan heeft.
"Waarom hecht je zoveel belang aan een rok? Je draagt hem (thuis) altijd." vraagt mijn vrouw. Als de keuze rok-broek voor mannen even doodnormaal was als voor vrouwen, zou ik er zoveel belang niet aan hechten en zou ik thuis misschien wel vaker broeken dragen!
"Waarom hecht je zoveel belang aan kleding ?" zegt meer over het belang dat de vraagsteller er aan stelt.
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: Waarom draag ik zo graag een rok?

Bericht door rokwens »

"zegt meer over het belang dat de vraagsteller eraan stelt"
Het gaat hier over reacties van enkele vriendinnen die bv. totaal geen belang hechten aan kleding, zelden kleding bijkopen, niet modebewust zijn, zelf zomaar wat aantrekken, veel minder schoenen hebben dan ik, gelukkig zijn in in slobberbroek en platte schoenen of botinnen... enz....zulke (mannelijke ?) types bestaan ook en wellicht meer dan je denkt.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Peter v

Re: Waarom draag ik zo graag een rok?

Bericht door Peter v »

Ja, en wij moeten hierbij niet vergeten dat het toch wel behalve veel geld, ook tijd vergt om je leuk te kleden. "Eenvoudig" kleden, op de mannelijke manier is vaak gemakkelijk. En vrouwen net als mannen kunnen daarvoor kiezen. Al kies ik daar niet voor.

Het bovenstaande van rokwens bewijst ook des te meer wat ik al beweer, dat mannen en vrouwen beide als mensen kunnen hun emotionele beleven uiten in hun kleding, en dat niet alle vrouwen "vrouwelijk" kleden is daar mee bevestigd. Zo lang als ik het op kan brengen, wil ik niet anders meer dan gerokt gekleed gaan. Die betreffende dames hebben blijkbaar ook niet zo veel behoefte om zich enigszins "aantrekkelijk" / smaakvol te kleden, niet voor hunzelf, niet voor hun omgeving, terwijl mannen die rokken dragen dat dikwijls wel doen ( kunnen doen ) afhankelijk van hoe je het doet natuurlijk. Feit is ook dat vele mensen in hun dagelijkse doen niet met hun uiterlijk bezig zijn zoals je dat bv bij het uitgaan het geval zou zijn. Hoe het ook zij, wat een ander doet doet niets aan jou af. Draag een rok zoals je dat zelf wilt. Ik draag een rok voor mijzelf, niet voor een ander.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Waarom draag ik zo graag een rok?

Bericht door RokSterNL »

Alleen maar een rok dragen in het openbaar vind ik niet voldoende. Ook een panty en mooie elegante schoenen/laarzen, mooie boven en onderkleding horen daarbij. Anders is het gewoon weer 'nou jullie hebben nu jullie rok toch ?, en kunnen afwisselen met een broek', maar daar zijn wij nog niet tevreden mee. Althans een grote meerderheid van onze mannen niet. Er zullen er zijn die het voldoende vinden als ze een rok hebben. Dragen daar dan gewoon mannenschoenen onder, zoals ik dat tot begin dit jaar vaak deed. Maar verandering kan je ook een ander inzicht geven. Dat die mannenschoenen onder een rok niet staan. Wij moeten als we dat willen alles aan kunnen trekken wat de dames ook dragen, met uitzondering natuurlijk van de BH. Verder willen we gewoon man blijven, maar ook wel die vrijheid van kledingkeuze kunnen genieten, zonder dat dit nog verdere belemmeringen in de maatschappij met zich meebrengt voor mensen die de stap omwille daarvan niet durven te maken.
Peter v

Re: Waarom draag ik zo graag een rok?

Bericht door Peter v »

Precies, roksternl, het kan niet vaak genoeg gezegd worden, dat of het nu mannelijk, een variant daar van of anders is, een rok draag je niet alleen. Het is altijd het geheel. Dus al praten wij dan wel over rokken, alleen in de gevallen waarbij puur de broek verruild wordt voor de rok blijft het bij het oude, waarschijnlijk mannelijke, wat dat dan ook was. in alle andere gevallen is er de mogelijkheid om vernieuwend te gaan kleden, en dat kan dan vaak met gebruik van wat nu dames kleding is. Dat kan ook heel goed met diverse kleding zonder dat het al te vrouwelijk wordt. Een verfijning van het huidige mannen kleding aanbod. Het geheel dus.

Gezien dat de rok een heel ander kleding stuk is dan de broek, veel meer opties mogelijk zijn, er ook andere eisen gesteld worden, gevoelsmatig ( dat betreft alle kleding keuzes)kan er niet voorbij gegaan worden aan het geheel, vooral gezien dat mannen in eerste instantie meestal niet zo van de mode, en alle mogelijkheden van hoe te kleden op de hoogte zijn. Dat zal dan geleerd moeten worden naar behoefte, naar kleding stijl keuze.

Dus waarom draag ik zo graag een rok? Uiteraard niet louter omdat een rok praktisch zou zijn. Een broek is minstens zo praktisch. Nee er moet ten eerste een persoonlijk gevoels keuze ten grondslag liggen, en dan komen enkele aardigheden van een rok aan de orde. Tenslotte kan de rok als basis dienen voor een totaal vernieuwing van de uiterlijk van de betreffende man, dat hij zich wil kleden op een manier dat niet of nauwelijks mogelijk is met de bestaande heren mode. En zo gaan wij langzaam richting het uiten van zachtere / andere gevoelens die dikwijls ontkend worden door vele mannen, maar uiteraard net zo goed bij mannen als vrouwen aanwezig zijn. Tot aan travestie maar voor de forum niet tot en met. Dat is niet de bedoeling van de dekking van de forum. De bedoeling is duidelijk het mannelijke rok dragen te behartigen als basis.

En zo kom ik tot de vermelding dat als je wilt vertellen waarom je zo graag een rok wilt dragen, het kan zijn dat je meer over je zelf zal gaan vertellen dan alleen een verandering van broek naar rok, dat je mogelijk je anders wilde gaan kleden en dat de rok en aanverwant precies daar bij past, alweer niet per se vrouwelijk maar anders dan de mannen zich doorgaans kleden. Misschien zo van "ik heb gevoelens om mij te uiten, die ik nu eindelijk goed kwijt kan nu dat ik rokken draag, ( en evt: Ik heb ook wat zachtere, noem het maar vrouwelijke gevoelens die ik heel goed kan weer geven met de andere kleding waar je mij nu in ziet. Eindelijk kan ik mijzelf zijn. )

Kleding kan veel van de drager vertellen ( mits er genoeg kapitaal is om een vrije keuze aan kleding te maken ). Maar je zult altijd nog de drager beter moeten leren kennen eer dat je "weet" waarom hij zich kleedt zoals hij dat doet. Helaas doen vele mensen niet de moeite ( wat ook wel te begrijpen valt ) en dat is ook helemaal niet erg, mits men dan niet conclusies, de verkeerde gaat trekken en daar mee jou evt te nadeel brengen. Net als de meeste mensen niet anderen kennen, ongeacht hoe ze gekleed gaan, interesseert het velen niet dat jij dan in een rok gekleed gaat en er ook verder niets mee doen. Diegene die er wel oprecht naar vragen dienen dan een goede volledige antwoord te ontvangen, in jou belang, en ter verspreiding van de juiste begrip voor mannen die zich anders kleden. En waarom draag jij zo graag een rok? ;) ( in het openbaar dan wel te verstaan. ) ;)
Gebruikersavatar
Kortrokje
Berichten: 497
Lid geworden op: 19 aug 2020 03:48
Locatie: België.

Re: Waarom draag ik zo graag een rok?

Bericht door Kortrokje »

Voor de verandering eens een rok, een jeansrok... Normaal de laatste jaren meestal in jurk.. Maar vandaag eens in de kast gerommeld en ik heb er een paar uitgehaald, jeansrokken meestal.. Dus vandaag zoals gezegd , deze... Met split achteraan...
Groeten
Bijlagen
Mijn rok vandaag...
Mijn rok vandaag...
BlurPhoto1656964646371.jpg (28.18 KiB) 6721 keer bekeken
Ik hou van rokken en jurken.... En ik draag ze elke dag, sinds vorige zomer (2020) vóóral jurken....7 maart 2019 is voor mij een mijlpaal... Toen ben ik voor de eerste keer naar de winkel geweest in een jeansrok...
Gebruikersavatar
Kortrokje
Berichten: 497
Lid geworden op: 19 aug 2020 03:48
Locatie: België.

Re: Waarom draag ik zo graag een rok?

Bericht door Kortrokje »

Kortrokje schreef: 04 jul 2022 22:05 Voor de verandering eens een rok, een jeansrok... Normaal de laatste jaren meestal in jurk.. Maar vandaag eens in de kast gerommeld en ik heb er een paar uitgehaald, jeansrokken meestal.. Dus vandaag zoals gezegd , deze... Met split achteraan...
Waarom draag ik een rok? Omdat het makkelijk is, omdat het leuk is.. Het is véél leuker dan een broek/pantalon of short... Véél leuker en handiger en makkelijker..
Net als jurken trouwens.
Dus......... Jullie weten het nu hé...
Groeten
Ik hou van rokken en jurken.... En ik draag ze elke dag, sinds vorige zomer (2020) vóóral jurken....7 maart 2019 is voor mij een mijlpaal... Toen ben ik voor de eerste keer naar de winkel geweest in een jeansrok...
Plaats reactie