Waarom draag ik zo graag een rok?

Algemene ervaringen met het rok dragen
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Waarom draag ik zo graag een rok?

Bericht door willi »

‘Waarom draag ik zo graag een rok’; vraag ik me af. Wat is de werkelijke reden om als man, in plaats van de traditionele tweepijper, regelmatig een enkele lap stof met een rits om mijn heupen te slaan.
En. . . . ja hoor, ik hoor het al, heel ver weg, een stemmetje dat roept: ‘omdat je een homo bent, of ‘n tr vs ti t . . . . ‘. Maar ik ben geen homo! Dan zou mijn vrouw dat toch moeten merken? En ik ben ook geen travestiet.
‘Oh’, ik zou het zeker geen ramp vinden als ik hier zittend, achter mijn appeltje, plotseling in een beeldschone nimf zou veranderen. Dat zou mij van een hoop problemen verlossen. Immers, het enige, ‘door onze vriendinnen gigantisch misbruikte’, nadeel van het vrouwzijn is: ‘de maand’. Wat rest, is alleen maar voordeel; alles mag.
Ik geef dan ook ronduit toe dat ik jaloers op ze ben. Tandenknarsend jaloers!
Zo vaak je maar wilt, dat heerlijke, vrije gevoel een kruisvrij kledingstuk aan te mogen trekken, ‘zonder een stemmetje dat iets roept . . . ‘.

Stel je even voor: je rekt je na een verdiende nachtrust geeuwend uit en staat op. Na het bekende badkamerritueel doe je de kledingkast open en vraagt je af: wat heb ik vandaag te doen, en wat zal ik daar bij aantrekken.
‘Let op, even bij de les blijven’. Je laat je hand langs een rij kledingstukken glijden en stopt bij die fraaie halflange rok die je vorige week hebt gekocht. Kan het vandaag? Ja, je bezigheden laten het toe om een rok te dragen. Je zoekt naar een bijpassende ‘top’, en als het koud is een panty of maillot om het geheel te completeren.
Het is zover, je staat voor de spiegel om te controleren of alles correct zit. Geeft dat geen bevrijdend gevoel. . . , je te kunnen kleden naar stemming of bezigheid, en toch jezelf blijven? Ik voel dat in ieder geval wel zo.
Als ik in de spiegel kijk zie ik mezelf, maar dan anders; leuk anders, prettig anders, en soms functioneel anders.
Zo moeten de eerste vrouwen ‘in broek’ zich ook gevoeld hebben; een overwinning op het benauwende protocol van de nog op ‘save’ spelende massa.

Na samen te hebben ontbeten, zwaai ik mijn echtgenote die naar haar werk gaat uit, ruim de eettafel af, kijk in mijn agenda en zet mij achter het beeldscherm aan het werk.
Het klinkt allemaal zo neussnuitend gewoon; en dat moet het ook zijn, en dat is het ook. Een man comfortabel zittend in een rok. Geen geknel of getrek in kruis of knieën. Heerlijk!
Een paar uur en twee koppen koffie later, besluit ik een paar boodschappen te gaan doen; de voorraad inkt en papier moet worden aangevuld; dus óp naar het winkelcentrum.
Bijna had ik een paar bijpassende hoge zwarte laarzen en een jack aangetrokken om naar buiten te gaan.
Maar hóh! Dat kan niet! De afspraak is: in de woonomgeving níét in rok; je zou bekenden kunnen tegenkomen. Omkleden dus; wat een vervelend gedoe, en zo zinloos. Mijn spijkerbroek zit na die heerlijke rok, extra rot; knellend en trekkend.
Jammer hè.

Willi
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Waarom draag ik zo graag een rok?

Bericht door RokSterNL »

Weer zo'n mooi en knap stukje schrijversvakmanschap.

Ik lees jou teksten altijd met veel aandacht, omdat ze bovendien boeiend geschreven zijn.

Eigenlijk zou je van al jou teksten over de rok een boek moeten maken en uit moeten laten geven. ik zou het zeker dan kopen.
Peter v

Re: Waarom draag ik zo graag een rok?

Bericht door Peter v »

Hallo Willi, Ja, waarom? Natuurlijk voor vele uiteenlopende redenen.
Jou verhaal komt mij wel heel bekend voor.
Het gras is altijd groener....
Ook ik geef toe zo te willen ruilen, van gedaante alleen al om mij zo te kunnen uitdossen in al die zo fantastische kleren.
Natuurlijk allemaal fantasie, immers je zou als een 20 jarige vrouw willen uitzien, al ben je zelf nu al.....
En vanzelf heb je geen noemenswaardige verplichtingen, werk bv, waar je elke dag achter de lopende band moet staan in overal..... Om niet te vergeten dat zo veel vrouwen de broek toe juichen, voor het ongecompliceerde dragen, de eenvoud, gemak op de fiets etc. Eigenschappen die nu eenmaal wel aan de broek inherent zijn, al heb ik de broek afgezworen.

Ik ben wel vaker gevraagd of ik niet eigenlijk een vrouw had willen zijn, tja, zulke vragen kun je wel stellen, maar als spermetje heb je toch niets in te brengen... :? :? :roll: 8-)

Terug naar de reden om een rok te dragen, uiteraard het vrije gevoel dat ze geven, maar er moet meer zijn. Van anderen weet ik niet wat zij voelen, en of zij er voor uit durven komen, met de WERKELIJKE beweeg redenen waarom ze zeker anno 2008 de rok zo omarmen. Want een rok is niet altijd het meest voor de hand liggend kleding stuk. Maar wel een kleding stuk om van te genieten. De rok biedt ook wel een stukje exhibitionisme, in het positieve,met name het op een plezierige manier de benen tonen, wat met het gewone mannen kostuum niet aanwezig is. De rok cq de jurk, gerokte kleding biedt tezamen met alle andere mogelijkheden die daar mee gepaard kunnen gaan een vrijwel onbeperkte ( tot de beurs leeg is ) aanbod, keus aan kleding stijlen en combinaties.

Men kan de rok natuurlijk dragen gewoon ipv een broek, maar je kunt er ook met de rok als basis een hele uitbundiger kant op gaan, wat nu dikwijls vrouwelijk kleding heet, maar in feite een tot voor kort aan de man onthouden fijner manier van aankleden is.

Zoals bekend, draag ik rokken en jurken op de zelfde wijze als vrouwen dat doen, zonder enige beperkingen. En het is vol op genieten. En dat terwijl ik niet mijn man zijn verhul. Ik neem aan dat de meeste mannen er geen behoefte aan hebben, of zich er van weerhouden, iet wat vrolijker, vrouwelijker te kleden, door een angst die velerlei reden kan hebben.

"Maar hóh! Dat kan niet! De afspraak is: in de woonomgeving niet in rok; je zou bekenden kunnen tegenkomen."
Dat is een treurige uitspraak. Des te meer omdat het zo schijnheilig is, immers anderen gaan ook wel wat verder dan de eigen woon omgeving, en dus kun je juist de buren treffen die net als jij even verder dan de eigen omgeving zijn gegaan.
Het is een voor mij niet te begrijpen situatie om je in te laten manoeuvreren. Ik vind dat die afspraak puur ten doel heeft de man als ondergeschikte te onderwerpen, en heeft geen echte waarde, beschermt niemand. Persoonlijk vind ik zulke "afspraken" denigrerend.

Rokken en jurken, wat voor kleding ook, dragen wij natuurlijk omdat wij dat willen. Wij zijn tenminste bevrijd van de overheersing die broeken in het mannen mode heeft. Misschien niet allemaal bevrijd van de overheersing van anderen over ons... :roll:
Laatst gewijzigd door Peter v op 28 okt 2008 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
ecokilt
Berichten: 293
Lid geworden op: 17 okt 2007 21:49
Locatie: Tielt-Winge tussen Leuven, Diest, Aarschot, Tienen - Vlaams-Brabant

Re: Waarom draag ik zo graag een rok?

Bericht door ecokilt »

Mooi geschreven.
En zo herkenbaar: dat enorm frustrerende: als je buitengaat rok ruilen voor broek.
Supersnel rok ruilen voor broek deed ik vroeger zelfs als mijn vrouw of kinderen gingen thuiskomen. Op één of andere manier kweekt het een schuldig gevoel: wat ik doe is fout want ze mogen ze me zo niet zien.
Hoe onterecht en uitermate frustrerend!
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Waarom draag ik zo graag een rok?

Bericht door RokSterNL »

Dat tijdperk heb ik ook gehad. Niet wetende toen ik door de omstandigheden uit de kast kwam, en bleek dat mijn ouders binnen een week aan de nieuwe outfit gewend waren. Dat dateert dan wel pas van 10 jaar geleden. Terwijl ik het daarvoor al zo'n ruim 10 jaar in het geheime circuit thuis in mijn eigen kamertje heb moeten doen. Ruim 10 jaar verloren. Die waren dan niet meer terug te draaien, maar de overige 10 jaar hebben het dubbel en dwars goed gemaakt ondanks mijn nu nog zo kort geleden overleden ouders. Mijn roksteunen door dik en dun.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Waarom draag ik zo graag een rok?

Bericht door mikvanes »

Ik vind die verhalen dat het zo heerlijk is om een rok te dragen, maar vreemd. Ik gun iedereen zijn lol en van mij mag je de hele dag en de nacht erbij in rok lopen en slapen, maar dat het zo'n heerlijk kledingstuk zou zijn, wil er bij mij niet in. Tenzij je natuurlijk aanneemt dat hier toch iets van travestie meespeelt.

Begrijp me goed. Ik vind dat niet erg. En ik kan ook wel wat begrijpen dat jullie dat liever niet zo hardop formuleren, maar heel veel foto's en verhalen hier zijn voor mijn idee typische travestie-verhalen.

Jullie willen graag dat de rok voor mannen een geaccepteerd kledingstuk wordt. Op zich een nobel streven lijkt me. Maar jullie zijn er heel fanatiek in. Bijna fundamentalistische gelovigen. Waarom moet dat zo hard gepropageerd worden? Het voordeel voor jullie is kennelijk dat je dan zonder problemen in rok kunt lopen. De wereld moet wat veranderd worden zodat jullie overal in rok kunnen lopen. Maar wat is daar zo fijn aan? Vrouwen kunnen het, maar doen het meestal niet. Op het moment zie je wel wat minirokken, maar lang niet iedere vrouw loopt in mini en bovendien is die modegolf straks zo weer voorbij. Vrouwen prefereren broeken en ik kan ze niet ongelijk geven.

Kennelijk is er dus een X-factor waardoor jullie het lopen in een rok als iets heerlijks ervaren en ik niet. Jullie worden overvallen door een soort subjectieve opwinding: lopen in een rok, heerlijk! Maar dat is typerend voor travestie, lijkt me. Begrijp me goed, van mij mag dat, want ik heb zelf ook een travestie-verleden en loop bij gelegenheid nog wel eens in travestie als de sociale situatie dat vraagt.

Maar naar buiten toe, maakt dat dus een ongelukkige indruk. Jullie willen de rok voor mannen geaccepteerd krijgen, maar ondertussen weten jullie de indruk te wekken eigenlijk in die rok te lopen vanuit jullie travestie-behoefte. Het kan best zijn, dat dit lang niet voor iedereen op deze site geldt, maar bij een heel aantal zie je toch wel veel verdachte plaatjes en verhalen.

Ik vind dat geen goede strategie op de lange termijn. Als je een travestie-behoefte hebt, zeg dat dan gewoon openlijk en trek vervolgens, als je dat wilt, die rok aan. Die rok is niet echt geaccepteerd, dus daar kan die travestie-behoefte nog wel bij. Dat maakt verder echt niet zo veel verschil meer.

Maar er is nog een probleem met travestie en dat is de reden dat ik er zelf mee gestopt ben, hoewel iedereen beweert dat dat niet kan. Het probleem dat ik met travestie heb, is dat het vaak niet mooi is. Dat geldt gelukkig niet voor alle travestieten, maar voor heel veel ook wel. Het probleem is dat je door die travestie jezelf anders gaat zien. Je kunt niet meer objectief naar je eigen verklede uiterlijk kijken omdat het een sterke, emotionele lading voor je heeft gekregen. Het gevolg is dus dat je je eigen uiterlijk mooi vindt, terwijl andere mensen je heel anders zien. Maar tot overmaat van ramp heb je dat helemaal niet door.

Op het moment dat je dus een rok gaat dragen vanuit die travestie-behoefte voel je jezelf daar heel fijn in. Maar voor andere mensen lijkt het helemaal niet zo geweldig en vaak maar vreemd. Het gevolg is dus niet dat mensen gaan denken dat een rok voor een man een cool item is, maar dat vooral vreemde mannen en travestieten rokken dragen. Je bereikt dus op die manier precies het omgekeerde van wat je wilde bereiken. In plaats van reclame te maken voor de mannenrok, maak je antireclame.

Als je de rok voor mannen geaccepteerd wilt krijgen, moet je juist proberen er zo uit te zien dat andere mannen denken: zo zou ik er ook uit willen zien. Nou, dat is dus niet gemakkelijk, want die mannen zijn biologisch gezien je concurrenten. De kans is dus groot dat zij je uiterlijk omdat het afwijkt toch stiekem wat bespottelijk zullen maken om je zo als concurrent uit te schakelen en zichzelf omhoog te werken. In ieder geval zullen ze die rok meestal niet zo gemakkelijk accepteren totdat ze echt zien dat het status of vrouwen oplevert.

Zelf heb ik helemaal geen zin om me mooi te gaan kleden voor andere mannen. Hun mening zal me worst wezen. Maar ik vind het wel leuk als mijn kleding bij vrouwen in de smaak valt. Maar zelfs met die bescheiden doelstelling krijg ik bij heel veel foto's op deze site niet het idee: Wham! Maar dat is dus ook begrijpelijk gezien kennelijk die koppeling met travestie die er nog steeds vaak is.

Als je dus die rok gaat aantrekken omdat je je dan zo heerlijk voelt, heb je gewoon nog last van je travestie-verleden en zie je er dus meestal helemaal niet zo geweldig uit als dat jezelf denkt.

Als je echt die mannenrok wil promoten, moet je stoppen met die travestie en je richten op mannen. Je moet je zo kleden dat zij het cool vinden. Veel succes, maar mij niet gezien.

Ik probeer er ondertussen gewoon leuk uit te zien (soms tenminste, andere keren ben ik lui en kleed ik me lekker gemakkelijk) en vind dan de mening van sommige, leuke vrouwen belangrijker dan de mening van de meeste mannen. En het zal me worst wezen of dat lukt in een mooi mannenpak of een strakke minirok.
Laatst gewijzigd door mikvanes op 27 dec 2008 03:13, 1 keer totaal gewijzigd.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Waarom draag ik zo graag een rok?

Bericht door willi »

Dank Mikvanes, voor je afremmend verhaal. Misschien was het nodig dat we eens met de neus op de feiten worden gedrukt. Toch vind ik wel dat je erg oppervlakkig over het onderwerp heen glijdt; ik heb al eens in een van mijn bijdragen aan dit forum, geprobeerd de nuances tussen het (ver)kleden als . . . , en het kleden (zonder ‘ver’) als . . . , te markeren. Natuurlijk liggen die twee begrippen voor ongeïnteresseerden dicht bij elkaar. En ik geef toe dat het risico om het een voor het ander aan te zien groot is; maar voor ingewijden is het verschil zo elementair, dat zij zelfs op moeten passen geen elitaire groep te gaan vormen.

Mag ik nogmaals duidelijk aangeven hoe het zit?

Een travestiet is een ‘man of vrouw’ die zich (ver)kleed als iemand van het ander geslacht, met de wens niet herkent te worden als iemand van zijn of haar eigen geslacht.

Gewone ‘mannen en vrouwen’ die de wens hebben zich te kleden (zonder ‘ver’), met gebruikmaking van passende kleding die doorgaans alleen door leden van het andere geslacht wordt of werd gedragen, en er geen probleem mee hebben herkent te worden als iemand van zijn of haar eigen geslacht.
Dit is een door emancipatie verworven recht voor iedereen!

Het enige probleem is dat de meest mensen een slecht onderscheidingsvermogen bezitten, en bij het zien van bijvoorbeeld een man in een rok maar twee mogelijkheden taxeren: een (homo?)travestiet of een lelijke vrouw.
Het onderscheidingsvermogen ten opzichte van de vrouw is echter beter ontwikkeld. Een vrouw in een mannenpak met stropdas, wordt onmiddellijk herkent als een gewone vrouw.
Hoe zou dat nu komen denk je?

En dan dat gezeur over de nog steeds in stand gehouden ‘status’. Van vrouw naar man is goed, want dat werk statusverhogend. Maar van man naar vrouw is slecht, want dat is statusverlagend en ondergraaft de krampachtig in stand gehouden dominantie van de mannenwereld. Zielig hè.
En we leven toch echt in de eenentwintigste eeuw.

Willi
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Peter v

Re: Waarom draag ik zo graag een rok?

Bericht door Peter v »

Ik denk het volgende:
Er zijn inderdaad twee stromingen, de één, is de groep die er op hamert dat rokken mannelijk moeten zijn, en op een mannelijke manier gedragen worden.

De ander is een groep rokken dragers met een weidser kijk, al dan niet mannelijk of vrouwelijk gekleed, eigenlijk altijd mannelijk in die zin dat het mannen betreft die er niets aan doen om hun mannelijke afkomst te verhullen, dus niet pure travestie. Al zullen sommigen willen beweren dat mannen die zich vrouwelijk kleden, ie kleding dat voorheen alleen door vrouwen werd gedragen, tot doel hebben er als een vrouw uit te zien. Dat klopt dus niet.

Er is maar één oplossing, en dat is dat ieder MAN draagt wat hij wil dragen en als zodanig wordt gezien en gewaardeerd, elk individueel.
Als er genoeg mannen zich "mannelijk" in rok kleden, zal dat voor diegene die dat dan waar nemen het beeld van een man in rok zijn. Dat zal gezien de geringe aantallen mannen die daadwerkelijk het rok dragen in het dagelijkse leven hebben geïntegreerd volgens mij niet snel bereikt worden, en dan is er een betere oplossing, om tot een nieuwe groep te horen, de Freestylers, waarin alle soorten rok dragers toebehoren. Totdat er een noemenswaardige aanwezigheid is van welke type drager dan ook zodat mensen die weinig bekend zijn met het gebeuren een herkenning kunnen hebben en die betreffende groep dan definieer, als een onder verdeling van de freestylers.

Is het doel mannelijk in rok eigenlijk rieel? Je kunt het wel willen, maar dan zullen er een aanzienlijke aantal rokken dragers er ook allemaal op de zelfde wijze gekleed moeten gaan om die erkenning te verkrijgen.

Dat neemt niet weg dat alle mannen in rokken ook evengoed mannen in rok zijn, hoe dan ook gekleed.


Al kleed ik mijzelf vrouwelijk, ik sta volledig achter het idee om erkenning van mannen mannelijk gekleed in rokken. Ik geef ook in gesprekken aan dat vermoedelijk de meeste mannen alleen hun broek voor een rok willen verwisselen en het verder bij het oude (mannelijke) willen houden. Naast het zogenaamd mannelijke variant, wat dat dan ook mag zijn, één van de vele wijzen van aankleding, zijn er ook legio andere varianten mogelijk. Voor mij maakt het allemaal deel uit van het Freestyling, waarin alle vormen van andere kleding dan de reguliere manier van kleden is samengebracht, dan wel met de rok als basis. Freestyling kan ook met een broek, maar dat zal ver in de minderheid zijn en is hier niet van toepassing.

Het klopt ook dat de rok niet heilig is, dat er momenten zijn waarin de broek toch wel zijn nut heeft, of zelfs moet, voor oa veiligheid, of erg slecht weer en je moet op de fiets, etc. Wanneer het alleen maar een kleding stuk zou zijn, zou dat dan niet een probleem zijn om de rok vaak met een broek te verwisselen. Voor mij persoonlijk heeft het rok dragen toch wel een meer waarde, het biedt mij een mogelijkheid om mij uit te drukken op een manier dat mij meer mijzelf laat zijn. Dat kan dan voor mij niet als ik een broek weer aan zou trekken, en het is ondenkbaar om structureel weer een broek te gaan dragen.

Ook daar zijn weer twee stromingen in, de ene waar het maar en extra kleding optie is, en verder niet zo belangrijk, al zou de drager het recht willen behouden ten alle tijde de rok aan te kunnen, en de andere waarbij het niet alleen een fijne kleding stuk is, maar een mogelijkheid biedt om je uit te kunnen drukken op een manier waarin je je eigenlijke zelf voelt. Die meerwaarde kan er voor zorgen dat je eigenlijk niets anders dan gerokt verder wilt. Dat het een emotionele meerwaarde heeft dat wel erg belangrijk kan zijn. En daarin onmisbaar. Misschien dat je je vrouwelijk kant kan tonen, maar nog altijd als man.
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: Waarom draag ik zo graag een rok?

Bericht door rokwens »

Voor een man die kledingbewust is, en misschien heet dat ook "ijdel" , is het veel leuker om een groot aanbod te hebben zodat hij zijn gading kan vinden in de confectie. Maar dat aanbod is er niet. Als je een winkelruimte (waar zowel heren-, als dameskleding verkocht wordt) overschouwt zie je direct het verschil aan volume en de stemming die het oproept.
Ik liep vanavond nog langs de kledingwinkels in het shoppingcenter en ik begon me af te vragen waarom een aantal elementen (zeg maar bouwstenen) in de herenmode niet aangewend worden ?
zoals...
Waarom nooit andere sluitingen dan midden-voor bij de pantalons.
Waarom hebben de lendebanden bij de pantalons nauwelijks variantes en fantasieën
Waarom geen spel van diverse lengtes in hemden, broeken shirts enz..
Waarom worden er voor mannen geen leuke en brede sierriemen gemaakt met grote gespen ?
Waarom wordt er geen gebruik gemaakt van opgefronste stukken ?
Waarom geen gebruik van zijde ?
Waarom zo weinig fantasie in vormgeving van kragen ?
Waarom zo weinig gebruik van fantasieknopen en grote knopen ?
Waarom zo weinig gebruik van plooien in de stoffen ?
Waarom steeds dezelfde vorm van t-shirt met honderden verschillende prints ipv de vorm te laten meespelen ?
Waarom zo weinig kleur ?
Waarom geen doorzichtige stoffen of kant ?
Waarom geen strechbroeken met elastisan ?
Waarom geen winterjassen in lichte (veilige) kleuren ?
Waarom nog steeds geen ruim aanbod aan laarzen ?

Ik denk dat ieder voor zich deze lijst nog zal kunnen aanvullen
Als hier al eens wat aan gedaan wordt zou de de mannenkleding er al heel wat aantrekkelijker uit zien.

Wat ik nu wél zag bij H&M :
een aantal kledingstukken in purper of met een detail in purper, zoals één soort lange broek, enkele hemdjes waarvan er één zelfs met een reeks kleine plooitjes links en rechts van de pad. Enkele korte vestjes in purper.
Ik zag ook zeer dunne shirts met wijde kraag, een reeks knopen tot op halve-borsthoogte en dit in diverse felle kleuren.
In één rek hingen hooguit 10 rode lange broeken, zelfde model als de paarse.
Er waren ook een aantal korte jekkers in glansende parachutestof.
Als we mogen geloven dat de catwalkmode voor 2009 in de winkels terecht gaat komen gaat het er al iets beter uitzien.

En tot slot, waarom is hier op al die jaren dat ik hier mijn aanklacht doe nog nooit een stylist of een andere
persoon met invloed zijn reactie komen geven ? Waarom laten een aantal actieve leden van het vorige
msn-forum niets meer van zich horen ?
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Waarom draag ik zo graag een rok?

Bericht door mikvanes »

Hartelijk dank voor jullie reacties. Ook erg fijn dat jullie begrip tonen voor mijn wat 'afremmende' opmerkingen.

Ik begin maar bij de laatste opmerking. Rokwens vindt mannenkleding saai en niet-aantrekkelijk, terwijl dameskleding er veel leuker uitziet. Hij voelt zich meer aangetrokken tot dameskleding.

Peter vindt dat een 'stoere' man in rok moet kunnen, maar draagt zelf de rok op een meer vrouwelijke manier. De rok heeft voor hem een duidelijke emotionele meerwaarde. Het geeft hem een mogelijkheid zijn eigenlijke zelf uit te drukken. Maar hij wil daarbij wel duidelijk herkenbaar als man blijven.

Willi vindt dat hij niet aan travestie doet doet doordat hij wel herkenbaar blijft als man en dan is er dus volgens zijn definitie geen sprake van travestie. Peter denkt daar ook zo over.

Nou dat lijkt me wel een behoorlijk beperkte opvatting van travestie. Je hebt een muziekclip waarin een man met een kaal hoofd in een zwarte b.h. zich zit op te maken voor een spiegel. Duidelijk herkenbaar als man, dus geen travestiet, zeggen jullie. Ja, maar de rest van de wereld ziet dat dus een beetje anders.

Jij mag aantrekken wat je wilt, daar zijn we in Nederland behoorlijk vrij in, maar andere mensen mogen vervolgens van jou denken wat ze willen. Die vrijheid hebben zij weer.

Travestieten hebben een sterke, bijna onbewingbare behoefte zich van tijd tot tijd te hullen in vrouwenkleding. Maar dat is precies wat jullie doen. Ook hebben travestieten (M-V) vaak niets met mannenkleding, maar wel met vrouwenkleding. Dat lijkt hier ook wel aardig op te gaan. Die vrouwenkleding en dat gekleed zijn in vrouwenkleren vervult bij travestieten een diepe behoefte. Peter V heeft het over een emotionele meerwaarde en zijn eigenlijke zelf tot uitdrukking brengen. Lijkt me ook aardig te kloppen.

Begrijp me goed, ik wil best geloven dat een man een rok kan dragen zonder dat dat travestie is of daar iets mee te maken zou hebben. Maar dan is het alleen maar een kledingstuk dat je aantrekt omdat het leuk staat of omdat het handig is of iets dergelijks. Maar jullie reacties laten wel zien dat het allemaal wat verder gaat. En dat klopt volgens mij ook met wat ik vaak op de foto's zie op deze site. Er zit namelijk vaak een verschil tussen het plaatje van iemand die alleen maar man in rok is en een man in rok die in feite een travestiebehoefte heeft. Soms is dat heel duidelijk te zien en soms is het minder goed te zien.

En waarom moeten alle mannen zo nodig aan de rok? Als jullie gewoon een rok zouden dragen om er leuk uit te zien, zoals vrouwen doen, zouden jullie echt niet willen dat veel mannen in rok ging lopen. Op dat moment ben je immers niet bijzonder meer. Als je dus uit modische redenen een rok zou dragen, zou het nooit jullie streven zijn de mannenrok algemeen ingang te doen vinden.

Op basis van de foto's en jullie reacties raak ik dus niet echt overtuigd dat er bij jullie niet een verkapte travestiebehoefte meespeelt. Ogenschijnlijk doet dat er niet toe. Jullie mogen je kleden zoals je zelf wilt. Maar die verkapte travestiebehoefte heeft uiteindelijk twee effecten:
1. een man in rok wordt daardoor tenslotte toch weer geassocieerd met travestie terwijl we juist graag dat vooroordeel kwijt wilden;
2. door die travestiebehoefte richt je je op de eigen emoties in plaats van op hoe je bij anderen overkomt. Het gevolg daarvan is dat je je anders kleedt. Die man in rok ziet er vreemd, zielig, abnormaal uit, etc. Het gevolg is dus dat mensen door het zien van zo'n man in rok juist gaan denken: daar heb je weer zo'n mislukte man.

In plaats van het vooroordeel kleiner te maken, maken jullie het op die manier onbedoeld juist groter, vrees ik.
Plaats reactie