SCHOTSE BASSISSCHOOL

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
Plaats reactie
mrcsk
Berichten: 386
Lid geworden op: 30 okt 2010 17:20
Locatie: oost-vlaanderen,Lebbeke

SCHOTSE BASSISSCHOOL

Bericht door mrcsk »

-De Castleview basisschool in Edinburgh, Schotland heeft jongens (en leraren) gevraagd om een rokje te dragen naar school, om gelijkheid tussen mannen en vrouwen te promoten. De actie is een knipoog naar de ‘draag een rok naar school’-dag, die elk jaar gehouden wordt in Spanje. Sommige ouders waren echter een beetje kritisch en deelden hun mening op sociale media.

Een basisschool in Schotland heeft zowel jongens als meisjes vanaf drie jaar gevraagd om in rokjes naar school te komen, om gendergelijkheid onder de aandacht te brengen, schrijft de Britse krant The Daily Mail. Maar het verzoek van de school wordt door sommige ouders bekritiseerd.

Spanje
Dit opmerkelijk initiatief volgt op een soortgelijke actie in Spanje, waar leerkrachten en kinderen rokken hebben gedragen. Ze deden dat om solidariteit te tonen met een jongen die vorig jaar van school werd gestuurd, omdat hij een rok droeg. Daarom is 4 november in Spanje nu ingesteld als een ‘draag een rok naar school’-dag.

De Schotse Castleview basisschool volgt dat initiatief en stuurde een e-mail uit aan de ouders, waarin staat dat de school vooral wil dat de kinderen zich op hun gemak voelen. Broeken en leggings mogen onder de rokjes gedragen worden als dat nodig is. Er werd zelfs aangeboden om rokjes voor sommige kinderen te voorzien, indien er thuis geen ter beschikking waren. En ook leerkrachten mogen rokken dragen.

Kritische ouders
Een moeder genaamd Megan met een zoon die naar de basisschool gaat, tweette: “Mijn zoon is vijf en heeft dit net van de school te horen gekregen! Laat kinderen toch gewoon kinderen zijn.”

Een andere Twittergebruiker genaamd Nicola antwoordde: “Als een jongen een rok naar school wil dragen, moet dat kunnen, maar waarom mensen onder druk zetten om hun zoon te vragen een rok te dragen om anders als onverdraagzaam te worden bestempeld?”

De leerlingen
De school zei dat de leerlingen van het zesde leerjaar zelf met het idee kwamen, nadat ze zich bewust werden van de Spaanse campagne. “We willen dat onze school inclusief is en gelijkheid bevordert”, liet de basisschool weten. De leerkrachten op de school schreven dit aan de ouders: “We willen graag de boodschap verspreiden dat kleding geen geslacht heeft en dat we allemaal vrij moeten zijn om ons te uiten zoals we willen.”

Chris McGovern, van de Campaign for Real Education, zei dat volwassenen “hun eigen angsten aan kinderen opdringen”. In plaats daarvan zouden kinderen eigenlijk gewoon aangeleerd moeten worden om anderen te behandelen zoals ze zelf behandeld zouden willen worden.

Het stadsbestuur zei dat leerlingen niet hoefden mee te do1636483843-1024x576.jpg

Spijtig dat ik geen foto kan bij zetten .
maar' loopt zeer graag in rok(je) dan in lange broek'
laat de vrouwen maar in broeken lopen, en wij mannen in rokken.
Gebruikersavatar
Januca
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 feb 2021 16:23
Locatie: Gasselte

Re: SCHOTSE BASSISSCHOOL

Bericht door Januca »

Ik vind het een geweldig initiatief. Ze zouden dat hier in Nederland ook eens moeten doen.
Uiteraard krijg je een hele hoop heisa, maar dat verstilt snel genoeg volgens mij.
mrcsk
Berichten: 386
Lid geworden op: 30 okt 2010 17:20
Locatie: oost-vlaanderen,Lebbeke

Re: SCHOTSE BASSISSCHOOL

Bericht door mrcsk »

Januca schreef: 13 nov 2021 16:33 Ik vind het een geweldig initiatief. Ze zouden dat hier in Nederland ook eens moeten doen.
Uiteraard krijg je een hele hoop heisa, maar dat verstilt snel genoeg volgens mij.
Hier in Belgie is er ook zo een school dat iedereen mag lopen zoals ze willen. Er is een dag dat jongens/mannen mogen in rok kleed jurk lopen .
Dat is wel in Oktober .
maar' loopt zeer graag in rok(je) dan in lange broek'
laat de vrouwen maar in broeken lopen, en wij mannen in rokken.
Gebruikersavatar
Rik
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 aug 2019 20:18
Locatie: Belgenland

Re: SCHOTSE BASSISSCHOOL

Bericht door Rik »

mrcsk schreef: 13 nov 2021 16:38
Januca schreef: 13 nov 2021 16:33 Ik vind het een geweldig initiatief. Ze zouden dat hier in Nederland ook eens moeten doen.
Uiteraard krijg je een hele hoop heisa, maar dat verstilt snel genoeg volgens mij.
Hier in Belgie is er ook zo een school dat iedereen mag lopen zoals ze willen. Er is een dag dat jongens/mannen mogen in rok kleed jurk lopen .
Dat is wel in Oktober .
Klopt, https://www.atheneummariakerke.be/2020/ ... t-verslag/
Trouwens op 22 oktober wereldwijd "We wear skirts" https://www.world-today-news.com/skirt- ... st-sexism/
Na vele jaren stiekem nu eindelijk ook dagelijks thuis bij de vrouw in rok(je), zelden nog broek of shorts.
Als de vrouwen meestal in broeken lopen is het aan de mannen toegestaan om in rokken te lopen.
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: SCHOTSE BASSISSCHOOL

Bericht door rokwens »

De school beseft wellicht dat een lichte duw in de rug nodig is opdat jongens de stap zouden durven zetten over een drempel die kunstmatig hoog gehouden wordt. Voor vele jongens is de angst om uitgelachten en uitgescholden te worden zo hoog dat ze zelfs niet de moed hebben om "ja" te antwoorden op de vraag of ze graag rokken willen dragen, net zoals de meisjes ongestoord broeken kunnen dragen, laatstaan dat ze er zelf naar durven vragen. En de meeste volwassenen stimuleren die angst nog ipv de jongens die dat willen aan te moedigen. Dus een verzoek van de school om op een bepaalde dag rokken te dragen vind in een zeer goede beslissing. btw In Nederland is onlangs een vrouw begonnen met een webwinkel met jongensjurken voor kinderen tot 7j.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Plaats reactie