'Rokman' in de NRC

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Corpas
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 mei 2022 20:26

'Rokman' in de NRC

Bericht door Corpas »

Een uitvoerig stuk in de NRC van vandaag naar aanleiding van een tentoonstelling in Londen over mannenmode.
De opvattingen blijken extreem veranderlijk en de titel en een paar plaatjes geven aan dat het dragen van een rok door mannen zo gek nog niet is.
Hoewel het stuk geen echt pleidooi is voor het dragen van een rok door mannen maakt het toch weer duidelijk dat er iets heel absurds geldt tegenwoordig. Vrouwen mogen gewoon alles dragen, mannen alleen geen rok of jurk, hoe prettig, leuk of praktisch dat ook is...
Terwijl in de geschiedenis dat helemaal anders was... zelfs Romeinse soldaten droegen een minirokje, naar onze normen.
Gewoon volhouden dus, het is wel aan het kantelen en de avant garde heeft het niet altijd gemakkelijk.
Dat zijn wij dus, al moet ik niet klagen: vandaag de hele dag in een mini-(bijna micro)-spijkerrokje gewinkeld en gewandeld en ik geloof niet dat er iets gezegd is, althans niet tegen mij of mijn vrouw. Maar vast wel gekeken en gedacht. Iemand zei iets over mijn teenringen, omdat ik teenslippers aan heb zijn die wel opvallend. Maar een rokje is echt niet zo schokkend blijkbaar!

Hier is het stuk in de krant (als jpg, een pdf lijkt niet te kunnen?)
rokman rolmodellen nrc 28052022.JPG
Voor mij liefst korte sportieve rokjes met een split.
Of stevige denim minirokjes.
Voelt heerlijk vrij maar dan wel zonder ondergoed.
Ook veel op blote voeten of mini-teenslippers met zilveren teenringen.
Draag rokjes gewoon overal in mijn vrije tijd.
Gebruikersavatar
Rik
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 aug 2019 20:18
Locatie: Belgenland

Re: 'Rokman' in de NRC

Bericht door Rik »

Na vele jaren stiekem nu eindelijk ook dagelijks thuis bij de vrouw in rok(je), zelden nog broek of shorts.
Als de vrouwen meestal in broeken lopen is het aan de mannen toegestaan om in rokken te lopen.
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: 'Rokman' in de NRC

Bericht door WesleyN »

Ik had het gisteren met mijn dochter daarover. Ik zie steeds meer mannen die van die strakke broeken dragen. Toen ik van die strakke broeken ging dragen, zeiden die mannen dat het een vrouwenbroek was. Maar ik droeg in die tijd echt trendy mannenkleding. Ik was de eerste die roze shirts droeg en dus ook een skinny jeans. Nu zijn het die mannen die toen juist niks van strakke broeken moest hebben degene die die strakke broeken dragen. Mijn dochter zei tegen mij dat trendy jongens juist wijde broeken dragen. Dat is precies wat er in het artikel staat. Voor mij gaat het niet om de trend. Maar juist wat ik mooi(er) vind. Dat is hetgeen ik wil dragen.

Ik hoor ook steeds vaker over jongetjes die een rokje willen dragen, gewoon omdat ze dat leuker vinden. Dat vind ik een positieve ontwikkeling. En mijn dochter zei dat kinderen minder negatief over homo's, transgenders e.d. denken. En dat vind ik ook heel positief. Want iedereen moet kunnen zijn wie ze zijn. Mijn vriendenkring is echt een mix van de maatschappij. Maar dan mensen met een goed hart.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Niek
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2021 22:31

Re: 'Rokman' in de NRC

Bericht door Niek »

Ik denk ook dat de jeugd geheel anders denkt dan de ouderen.
Bij mijn kinderen zitten er non-binaire kinderen in de klas. Zij vinden dat heel normaal.

Het mooie is dat de term non-binaire nu ook breed bekend is bij een groot gedeelte van de maatschappij. Dat heeft in ieder geval aan dat inzicht en denkwijze begint te verschuiven. Niet bij iedereen, maar het begint.

Zo was er een vriend van mijn zoon die thuis vertelde dat hij op jongens viel.
Zijn vader schreeuwde nadien over schande van de familie, etc...

Acceptatie komt voor iedereen zoals die wil zijn, maar bij de ene groep komt die acceptatie sneller dan bij anderen...

Onbekend maakt onbemind. Dus is het ook zak en ruchtbaarheid te geven aan iedereen. Dat er mannen zijn die de kleding kast willen uitbreiden...

Het is daarom ook erg fijn om te merken dat de kleding geen enkele issue is voor een ander.
Plaats reactie