De opkomst van de mannenrok

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jan
Berichten: 991
Lid geworden op: 27 apr 2011 19:25

De opkomst van de mannenrok

Bericht door jan »

De aandacht voor de mannenrok in de internationale pers is heel wat anders dan pakweg 40 jaar geleden.

Jan.

http://www.style.com/trends/mens/2015/m ... wear-trend
INTELLIGENTE MANNEN DRAGEN ROKKEN!
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: De opkomst van de mannenrok

Bericht door beachlion »

Alle positieve aandacht voor de man in rok is natuurlijk welkom maar het zal een langdurig proces worden. Bij het publiek moet er een mentale barrière geslecht worden en dat is een taaie klus. Met de mentaliteit van de 60er en 70er jaren was het wat eenvoudiger geweest maar het latere gebroed mist lef en een eigen mening.
john1963
Berichten: 60
Lid geworden op: 04 jun 2015 17:55

Re: De opkomst van de mannenrok

Bericht door john1963 »

hier sluit ik me volledig bij aan, dit wordt gewoon een lang proces voordat er meer mannen komen die een rok aan hebben. volgens mij zijn die er wel, maar die doen dat binnenshuis of in de tuin. Meeste durven niet voor met een rok in het openbaar te komen, maar wij houden het vol

groetjes

john1963
Gebruikersavatar
jan
Berichten: 991
Lid geworden op: 27 apr 2011 19:25

Re: De opkomst van de mannenrok

Bericht door jan »

Ik vind dat veel te negatief gedacht van jullie. Vooral als je de huidige situatie vergelijkt met die van 10 jaar geleden.
Een ander, duidelijk bewijs dat er schot in zit is de crowdfunding actie Joe van Skirtcraft met zijn unisex skirt. Er zijn er al 120 verkocht binnen 22 dagen waartussen ook stellen zaten die er twee kochten, een voor hem en een voor haar.
Noem dat maar geen vooruitgang...

Jan.
INTELLIGENTE MANNEN DRAGEN ROKKEN!
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: De opkomst van de mannenrok

Bericht door rokwens »

Ja er is inderdaad wel veel meer aandacht dan 10 jaar geleden. De verspreiding via internet heeft hier mee de verdienste van. Het is zowat het 10de jaar dat ik op een forum als dit aanwezig ben. De interesse gaat wat op en neer, maar toch heb ik de indruk dat het woord "mannenrok" steeds meer bekendheid gekregen heeft bij de modale burger. Intussen heeft iedereen er wel eens iets van gehoord of gelezen of zelfs gezien. De modeontwerpers geven ook niet op. Ze gaan zelfs steeds meer die kant uit. Dat merk je aan de modeshows. Dat was 10 jaar geleden nog niet. Wel was er in 2006 een beroemde Antwerpse ontwerper die mannenrokken lanceerde en in zijn winkel verkocht. Het waren wikkelrokken, in een lichte stof zonder plooien, in ruitmotieven en in effen kleuren. Hij had ook het "Flag"model dat zeer licht en lang was en waardoor een koordje liep van onder tot boven. Helaas is hij er na 3 jaar mee gestopt. Nu blijken er weer plannen op tafel te liggen voor de komende winterperiode. Ik durf hier niet te veel namen noemen, want ooit is ons vorige forum gewoon uit de ether gehaald van de ene dag in de andere en waren we alle contacten en info kwijt (MSN) Men wilde geen verklaring geven maar vermoedelijk was er iemand aanwezig met sluikreclame. Het nadeel is wel dat al die designers zich richten tot een select groepje van kapitaalkrachtigen en dat de confectie, die voor iedereen bereikbaar is, niet volgt. Deze vakantie ben ik op 2 festivals geweest in dansmilieus. Daar waren toch heel wat mannen in rok te zien. Op ca. 5000 aanwezigen waarvan misschien 2300 mannen zag ik er zeker een 50-tal in rok. Dat is toch zowat 2% ,maar dus in een milieu waar men zich vrijer voelt. Vooral mannen van middelbare leeftijd, maar ook wat jongeren. Opmerkelijk was dat er haast geen kilts bij waren. Allerlei kleuren en stoffen en vormen , van net boven de knie tot enkellang. De vorm moest natuurlijk wel "dansbaar" zijn. Een groepje vrienden had zich in travestie verkleed. Ik denk dat ze te jaloers waren geworden op hun vriendinnen die zeer schaars gekleed waren. Misschien was dit een middel om toch eens een rok te kunnen dragen zonder commentaar. Het weer was er ook wel naar om de pantalon eens aan de haak te hangen. Maar als ik hier naar de supermarkt ga of in mijn gemeente wandel kom ik nooit een man in rok tegen. Heel soms in Antwerpen.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
René
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 nov 2014 14:21

Re: De opkomst van de mannenrok

Bericht door René »

De enige echte manier om de rok onder de aandacht te brengen, is door er zelf een te dragen. Dat je haast geen kilts hebt gezien, verbaast mij niks. Een kilt is het alom geaccepteerde kledingstuk, wat niemand meer wil dragen. Anno 2015 is dit gewoonweg veel te oudbollig. Daar loopt de aankomde generatie niet warm voor.
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: De opkomst van de mannenrok

Bericht door WesleyN »

Ik draag gewoon de rokken die ik bij mijn persoon vind passen. Ik heb geloof ik een jongensachtige uiterlijk. Als ik de reacties van andere hoor, dan klinkt dat slecht als een bevestiging. En ik heb wel enkele keren andere mannen moeten adviseren. Doe ik graag. Ik draag mijn rok in het openbaar. Maar dan wel in het buitenland. Dat is vooral om de thuisomgeving rustig te houden. En als ik mijn rok aan heb en ik krijg daar regelmatig complimenten over, dan denk ik dat ik toch reclame voor dit kledingstuk maak. Ik geloof dat ik mij geregeld tussen de trendgevoelige mensen bevind. Dus ik doe mijn best.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Plaats reactie