man in rok naar het werk in rok

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: man in rok naar het werk in rok

Bericht door beachlion »

Een werkgever-werknemer relatie is altijd een moeilijk geval. Ook al sta je volkomen in je recht, van boven af kan men je het erg moeilijk maken om je werk op een prettige wijze uit te voeren. Met kleine pesterijen van collega's en/of van hoger geplaatsten wordt je leven er niet aangenamer van. Zelfs met een vakbond achter je is er weinig verschil. De bedrijfsleiding moet echt van goede wil zijn om een dergelijke situatie te voorkomen.
In de USA is de situatie vele malen erger. Er is weinig ontslagbescherming en Reagan heeft indertijd de vakbonden aardig tandeloos gemaakt. Daardoor accepteert men veel op de werkvloer als het om slechte werkomstandigheden gaat. En met een Trump aan het roer is de Amerikaanse versie van de ARBO flink uitgekleed. Daardoor is ook het minimumloon in 10 jaar nauwelijks verhoogd.
Ik ben blij dat ik gepensioneerd ben en in feite alleen met m'n vrouw rekening hoef te houden. Dat, en sommige van haar vriendinnen, zijn de feitelijke rem op mijn kledingkeuze. Maar ik ploeg voort. ;)
Gebruikersavatar
Rik
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 aug 2019 20:18
Locatie: Belgenland

Re: man in rok naar het werk in rok

Bericht door Rik »

Ik ben nu 66 en gepensioneerd. In mijn hele werkende carrière (sinds mijn 16de dus) droeg ik als het niet te koud is een korte broek want ik heb de wrijving van stof tegen knieën en onderbenen altijd als onaangenaam ervaren, het hindert ook de bewegingsvrijheid bij het door de knieën gaan. Ik loop ook zoveel mogelijk zonder kousen en op sandalen. De uitzondering was de 2 jaren dat ik bij het leger was. Daar was uiteraard het uniform verplicht. In heel mijn carrière kreeg ik nooit opmerkingen over mijn korte broek tot ik veranderde van werk en in een winkel ging werken.

De winkel was een outdoorzaak die kampeerartikelen en outdooraccessoires, outdoorkledij, e.d. verkocht. Ik werkte daar in een team van 14 personen waaronder de baas en zijn vrouw, dochter en zoon... Waarom de baas er zo op stond dat de mannelijke leden van het team geen korte broek mochten dragen heb ik nooit begrepen :( De dames mochten wel in neutrale rok. Voor de rest hadden we allemaal een uniforme polo of t-shirt. Volgens de baas hoorde het niet dat een verkoper in een zaak een korte broek droeg. :o Nu snap ik dat wel als je verkoper bent van vb auto's, dure juwelen, immobiliën... dat je dan netjes voor de dag komt OK.... maar in een outdoorzaak ??? Waar men nota bene shorts verkoopt en in de zomer de helft van de mannelijke klanten en zowat alle vrouwen in short komen winkelen? Nee... daar kon ik niet bij.

Ik heb dus 17 jaar lang het gewrijf van een veel te dikke lange broek (uniform) tegen mijn onderbenen moeten tolereren overdag en telde af naar sluitingsuur om thuis weer de korte broek te kunnen aantrekken. Mag ik er ook bij vertellen dat onze winkel vroeger een plantenserre was die aan het dak NUL isolatie had en zonder airco. In de zomer een echte bakoven waar het regelmatig tot de 40°C werd. Airco was er niet, enkel grote ventilatoren met een watersysteem... te verwaarlozen dus.

Deze hele uitvoerige uitleg om nu tot de conclusie te komen dat ik toen ook beter als protest in rok was gaan werken want dat was voor de dames wel toegelaten en er bestaat nog altijd zoiets als gelijke rechten. Zou het geholpen hebben? Ik weet het niet... zal het ook nooit meer weten.
De zaak is na de pensionering van mijn vroegere bazen overgenomen en ja hoor, nu mag de short ineens wel :o
Na vele jaren stiekem nu eindelijk ook dagelijks thuis bij de vrouw in rok(je), zelden nog broek of shorts.
Als de vrouwen meestal in broeken lopen is het aan de mannen toegestaan om in rokken te lopen.
Plaats reactie