Brussels Airlines gaat genderneutraal

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Berichten: 353
Lid geworden op: 10 aug 2019 20:18
Locatie: Belgenland

Brussels Airlines gaat genderneutraal

Bericht door Rik »

Het nieuwe uniform van Brussels Airlines: make-up mag ook voor mannen en voor stewardessen mag een das
https://www.standaard.be/cnt/dmf20240118_96108648

maar.....:
Mannen mogen nog altijd geen jurk of rok dragen. Cardone: “We vliegen over de hele wereld, in sommige landen is het verboden om als man een jurk te dragen. Daarmee moeten we rekening houden. We hebben naar een balans gezocht: we willen mee-evolueren, maar ook niet te ver gaan.”
Na vele jaren stiekem nu eindelijk ook dagelijks thuis bij de vrouw in rok(je), zelden nog broek of shorts.
Als de vrouwen meestal in broeken lopen is het aan de mannen toegestaan om in rokken te lopen.
ellen
Berichten: 87
Lid geworden op: 04 dec 2021 16:15

Re: Brussels Airlines gaat genderneutraal

Bericht door ellen »

Begrijpelijk dat ze niet toelaten dat de wet in een land waar ze op vliegen overtreden wordt.

Maar het houdt dan toch helemaal geen steek om het dragen van een jurk op alle vluchten te verbieden? Dat is een disproportionele maatregel, het is immers perfect mogelijk om een lijst van landen op te stellen waar het dragen van een rok/jurk door mannen verboden is en het dan enkel op die bewuste vluchten te verbieden.

Is het een drogreden om een man in rok/jurk te kunnen verbieden of zijn ze te lui geweest om de lijst op te stellen? Heeft iemand op dit forum de lijst van landen waar we niet welkom zijn in rok/jurk?

Ik ben benieuwd of Brussels Airlines uberhaupt vluchten naar die landen heeft, al sluit ik het a priori zeker niet uit.
Gebruikersavatar
Rik
Berichten: 353
Lid geworden op: 10 aug 2019 20:18
Locatie: Belgenland

Re: Brussels Airlines gaat genderneutraal

Bericht door Rik »

ellen schreef: 19 jan 2024 18:48 Begrijpelijk dat ze niet toelaten dat de wet in een land waar ze op vliegen overtreden wordt.

Maar het houdt dan toch helemaal geen steek om het dragen van een jurk op alle vluchten te verbieden? Dat is een disproportionele maatregel, het is immers perfect mogelijk om een lijst van landen op te stellen waar het dragen van een rok/jurk door mannen verboden is en het dan enkel op die bewuste vluchten te verbieden.

Is het een drogreden om een man in rok/jurk te kunnen verbieden of zijn ze te lui geweest om de lijst op te stellen? Heeft iemand op dit forum de lijst van landen waar we niet welkom zijn in rok/jurk?

Ik ben benieuwd of Brussels Airlines uberhaupt vluchten naar die landen heeft, al sluit ik het a priori zeker niet uit.
Flights Brussel Airlines: kan me indenken dat daar heel wat landen bij zitten waar het niet mag dat mannen een rok of jurk dragen:
https://www.flightconnections.com/nl/vl ... irlines-sn
Na vele jaren stiekem nu eindelijk ook dagelijks thuis bij de vrouw in rok(je), zelden nog broek of shorts.
Als de vrouwen meestal in broeken lopen is het aan de mannen toegestaan om in rokken te lopen.
ellen
Berichten: 87
Lid geworden op: 04 dec 2021 16:15

Re: Brussels Airlines gaat genderneutraal

Bericht door ellen »

Het merendeel van de bestemmingen ligt in Europa, daar is het alvast niet verboden. Ook in de VS is het geen issue.
En ook in Afrika is het niet ongebruikelijk dat mannen een rok dragen. Zie bvb de man links vooraan op deze foto van de Nile Beat Artists, een band uit Oeganda. Toch een land met zeer verregaande wetten als het op wat zij beschouwen als afwijkende sexuele voorkeur aankomt.

Nu ga ik niet beweren dat je op al die bestemmingen vlot geaccepteerd zal worden in rok of jurk, maar of het echt verboden is betwijfel ik toch. De meeste regimes hebben wel andere zorgen aan hun kop.
Gebruikersavatar
Rik
Berichten: 353
Lid geworden op: 10 aug 2019 20:18
Locatie: Belgenland

Re: Brussels Airlines gaat genderneutraal

Bericht door Rik »

Sommige maatschappijen mogen mannen dan wel een rok dragen https://www.standaard.be/cnt/dmf20240119_95689004
Na vele jaren stiekem nu eindelijk ook dagelijks thuis bij de vrouw in rok(je), zelden nog broek of shorts.
Als de vrouwen meestal in broeken lopen is het aan de mannen toegestaan om in rokken te lopen.
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: Brussels Airlines gaat genderneutraal

Bericht door rokwens »

Alhoewel : tekst uit DS ivm Virgin Atlantic


British Airways en Brussels Airlines mogen hun medewerkers dan iets meer vrijheid geven om hun genderidentiteit te uiten, zo inclusief als Virgin Atlantic, de vliegtuigmaatschappij die Richard Branson oprichtte, zijn ze nog niet. Sinds 2022 mogen mannelijke medewerkers daar niet alleen make-up maar ook rokken en hoge hakken dragen. De piloten, het cabine- en grondpersoneel dragen wat ze maar willen uit de collectie die Vivienne Westwood voor het bedrijf heeft ontworpen.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Plaats reactie