Werd nageroepen

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Plaats reactie
Peter v

Werd nageroepen

Bericht door Peter v »

Was woensdag 26 Maart in Leeuwarden, liep over straat ( winkel straat) in een zwarte jas ( was regenachtig en koud) had een lange donker rood met bloemen motief versierde koker rok aan, huid kleurige pantys en pumps. Er reed een middel grootte amerikaan voorbij en een stel opgeschoten jonge mannen ( te horen aan de stem ) "trek een broek aan.

Ik heb niet eens naar de inzittenden gekeken. Niet de moeite waard. Typisch een stelletje niks nutten, ALTIJD dezelfde jongens die dat doen, en ze reden even later in tegenovergestelde richting en riepen weer hetzelfde. O wat zielig.

Een paar keer eerder is mij soortgelijks toegeroepen, elke keer weer door jonge mannen van een jaar of twintig. Zal wel toe te schrijven zijn aan hersen beschadiging van de drank en tabak rook, alsmede mogelijk hormonen onbalans, of gewoon dom geboren. Wat de oorzaak ook is, het zijn en blijven altijd de zelfde leeftijd groep, van zielige jonge mannen die het nodig vonden onzin uit te roepen. Normale mensen doen zulks NIET.

Moet er wel bij vermelden dat ik wel blij ben dat ik niet op een afgelegen (donker) straat was wanneer zulke onverlaten voorbij kwamen. Al valt het meestal wel mee, je weet nooit wat zulke zielenpoten kunnen uithalen. Wat moeten zij zich vervelen, om luidkeels op een overvolle straat zulke kreten te roepen. En dan wil ik niet het onderwerp van aandacht zijn. Het is trouwens de vraag of je van zulke wat heb te duchten, het zijn misschien anderen die stilletjes je besluipen waar je niets van in de gaten hebt waar je meer van te duchten hebt.

Wij hoeven niet bang te zijn, en ons vooral niet te laten weerhouden van het dragen in het openbaar.

Ik geloof ook dan echt dat angst voor iets an gedaan te worden normaal onterecht is, meer een excuus is om niet in het openbaar te hoeven dragen :( Rok dragen en nog meer freestyle gekleed gaan is het meer dan de moeite waard om te doen. En je mag daar best wel wat voor over hebben. Aan inzet, niet "klappen" ;)

Uitgezonderd daadwerkelijk bewezen gevaarenzones waar je zeker weet dat men er op zit te wachten alles wat voorbij komt iets aan te doen. :? :( :shock: :shock: :shock: :o :o Dat zal echter zeer weinig zijn.

Er is GEEN GEEN reden om het niet te doen. Ieder die meent het jou te verbieden is ZELF fout. Dat anderen het idee hebben dat ze jou er van kunnen en mogen weerhouden van iets wat jij wilt is schokkend. Dat wij geneigd zijn daar aan toe te geven is gewoon stom, wat andere leden er ook van zeggen. Anderen, dus ook de vrouw zal moeten leren er mee om te gaan. Begrijpen en steunen is het devies. Dat er gevolgen van kunnen zijn, ja, maar ALLES wat wij ook doen heeft gevolgen, het feit dat wij leven heeft gevolgen. Dragen heeft zonder meer een niet te onderschatten verruimende, verrijkende werking. Ook NIET dragen heeft gevolgen, (NADELIGE) voor onszelf!!!! Praat jezelf niets anders aan. De gedachte en uitvoering om rokken en misschien meer te gaan dragen is er, is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Ik ben er van overtuigd dat er meer ( positief bedoeld) achter zit bij de overgrote meerderheid dan puur een lap stof dragen ipv een broek. Je moet wel bereid het zo te zien, en daar uit de consequentie trekken.

Terug naar de jongens in de auto:
Wat onnozele jonge mannen er mee denken te bereiken, behalve hunzelf voor schut te zetten wanneer zij vanuit en auto domme kreten luidkeels over de straat roepen, zoals je van stereotype "bouwvakkers" zou verwachten, is maar de vraag.
Daarmee laten ze hun lage intelligentie blijken.

Ik trek mij in ieder geval daar niets van aan.

peter v.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Werd nageroepen

Bericht door RokSterNL »

Dat van 'trek eens een broek aan' hebben ze naar mij ook weleens geroepen. Het is nooit leuk. Maar nog onschuldiger dan wat er weleens tegen mij ook geroepen is geworden door de jaren heen dat ik in rok in het openbaar loop. En ik loop er dan echt niet als een travestiet bij, omdat ik daar totaal niets mee heb. Maar wil wel ook die kledingkeuzevrijheid genieten. Al pas ik mij aan de omgeving waar ik naar toe ga wel aan. Je kunt het ook al voor een deel voorkomen. Is natuurlijk nog geen 100% garantie dat je niet toevallig de verkeerde lui op de verkeerde plek tegenkomt.

Ik vind 'vuile vieze kankerhomo' of 'travestiet' helemaal buiten proportie.
Ik had het gisteravond nog met mijn roksteunende tante erover. Als je met laarzen onder een rok loopt heb je toch eerder dit soort reacties dan wanneer je met een paar herenschoenen er onder loopt. Zij zegt je doet niemand kwaad, je beledigd niemand, je zit niemand dwars. Zij vertelde mij, het zijn hele domme domme mensen. Die nooit iets geleerd hebben of hebben willen leren in de maatschappij. Daarnaast zei ze, je hoeft niet te laten bepalen door een ander wat jij aan moet hebben of wil dragen.

Maar misschien zouden zij diep in hun hart eigenlijk ook wel een rok e.d. willen dragen, maar hebben daar de durf niet voor.
Ze kan gelijk hebben, maar dan zeg ik toch, als ze het dan zelf niet durven ga je ook een ander NIET uitjouwen/schelden omdat die het wel durft. Dus zeg ik gevoelsmatig dat zij het juist niet willen en anti zijn. Ze vinden het juist belachelijk. En willen daarmee die ander alleen ook maar voor paal zetten en kwetsen. En lekker flink om het vanuit een rijdende auto te roepen, de schijtenbroeken. Want dat doen ze niet, en alleen als ze met een groep zijn. Maar het ligt er mijns inziens toch ook aan hoe je het rokdragen uitdraagt. Al willen we alles dragen wat een vrouw draagt, zodra het openlijk te zien is, loop je een risico op kritiek. Dat is absoluut niet goed te keuren.

Wat hun hersenbeschadiging betreft, die hoeven ze niet te hebben gekregen door de drank, drugs e.d. die hadden ze toen ze geboren werden. Echter kan die wel verergerd zijn geworden als ze die troep gebruikt hebben. Maar daar hebben wij totaal geen boodschap aan. Wat ik wel weet, dat we met dit soort sujetten in onze maatschappij opgezadeld zitten.

Sterkte met de strijd der rokdragers in het openbaar !

Groetjes van RokSternL
ecokilt
Berichten: 293
Lid geworden op: 17 okt 2007 21:49
Locatie: Tielt-Winge tussen Leuven, Diest, Aarschot, Tienen - Vlaams-Brabant

Re: Werd nageroepen

Bericht door ecokilt »

Als je met laarzen onder een rok loopt heb je toch eerder dit soort reacties dan wanneer je met een paar herenschoenen er onder loopt.

Toch wel raar. Ik vind laarzen op zich en van origine iets mannelijks. Op dit moment zijn ze naar mijn gevoel eerder aan het verdwijnen uit de mannengarderobe al hoop ik dat de trend keert.
Een tijd geleden (op een boombal) stond ik bij een motorrijder met laarzen. De man verontschuldigde zich bijna dat hij laarzen aan had en zei uitdrukkelijk dat het MOTORlaarzen waren!
Ik ben nog niet veel op straat geweest in rok en zoek wat overgangsstijlen: Eergisteren had ik een zwarte rok die tot net over mijn laarzen kwamen, maar daarover een grijze herenjas nog 1 cm langer dan mijn rok. Uiteraard niemand die wat merkt. Hoewel ik me afvraag welk beeld het geeft als ik snel doorstap en er een stukje been blootkomt..

Groeten
ecokilt
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Werd nageroepen

Bericht door RokSterNL »

Nou daar heb je helemaal gelijk in. Vroeger in de Oudheid droegen volgens mij alleen maar de mannen laarzen. Waarom dat weet ik niet meer precies. Als iemand het weet waarom alleen mannen vroeger laarzen droegen, vertel het ons. Maar zoals met veel mannenkleding hebben de vrouwen toch steeds een stukje daarvan naar zich toegetrokken. En de laars werd toen al snel aan een vrouwelijk ontwerp onderworpen. Alhoewel ik eerlijkheidshalve moet zeggen ik dameslaarzen en schoenen toch veel en veel eleganter vind dan de herenschoenen. Ik koop dan meestal wel dameslaarzen met een platte hak. Als ik met een hoge hak zou kopen, dan wordt ik nog langer. Je moet dus die dingen accentueren die gezien mogen worden en camoufleren die niet gezien mogen worden. Inderdaad nogmaals laarzen staan gewoon mooier.

Groetjes van RokSterNL
Peter v

Re: Werd nageroepen

Bericht door Peter v »

ecokilt schreef:
Als je met laarzen onder een rok loopt heb je toch eerder dit soort reacties dan wanneer je met een paar herenschoenen er onder loopt.

Toch wel raar. Ik vind laarzen op zich en van origine iets mannelijks. Op dit moment zijn ze naar mijn gevoel eerder aan het verdwijnen uit de mannengarderobe al hoop ik dat de trend keert.
Een tijd geleden (op een boombal) stond ik bij een motorrijder met laarzen. De man verontschuldigde zich bijna dat hij laarzen aan had en zei uitdrukkelijk dat het MOTORlaarzen waren!
Ik ben nog niet veel op straat geweest in rok en zoek wat overgangsstijlen: Eergisteren had ik een zwarte rok die tot net over mijn laarzen kwamen, maar daarover een grijze herenjas nog 1 cm langer dan mijn rok. Uiteraard niemand die wat merkt. Hoewel ik me afvraag welk beeld het geeft als ik snel doorstap en er een stukje been blootkomt..

Groeten
ecokilt
Wees niet bang voor reacties van het zien van een man in laarzen en mini rok. Valt echt mee.
Er moet nu zo langzamerhand een ander instelling ontstaan. Ophouden met de schuldige te spelen als rok drager. Doen, je bent nu eenmaal zo gekleed. Spreek niet alsof je ergens schuldig van bent, bij voorbaat beginnend met een tekst waarmee je jezelf verontschuldigd voor het dragen van een rok, voor anders zijn dan anderen. :roll: De beurt is an alle anderen, als zij geroepen voelen er iets van te zeggen / vragen, zijn ze daar vrij in. Wij als rok dragende mannen zijn niemand verontschuldigingen nodig. Maar nog steeds is in de meeste verhalen en discussies duidelijk te lezen dat wij vanuit een onszelf aangesproken schuldige standpunt spreken.

Klopt. mannen laarzen zijn er altijd geweest, al zijn er maar enkele exemplaren soms in de collectie. Wij zijn bijna de aloude maar nog steeds actuele "cowboy" style laarzen, met medium hakken, vergeten. Die zijn vrij kostbaar om aan te schaffen, maar zijn prachtige laarzen, in zowel heren als dames voet leest verkrijgbaar. Ook motor laarzen zijn er nog steeds, en de verfijnder motor laarzen ... (zijn die er nog? of zijn het alleen nog die lelijke van bescherm stukken voorziene voor motorrijden functionele laarzen? ) zoals die je in de jaren 70 nog kocht. Die waren toen mooie slanke "rij laars" modellen.

Maar de langere laarzen voor mannen, rijlaars modellen zijn de laatste jaren niet opvallend in de mode beeld voor mannen te vinden geweest. Het zijn juist de prachtige fijne modellen van de dames laarzen die het echt af maken. Wat verfijning aan de outfit geven. Anders gewoon een paar NATO boots kopen, kun je net zo goed werk schoenen dragen, oer mannelijk, niks mis mee, maar zo ieder zijn smaak.

Mannen kunnen de laarzen van de dames plank met dezelfde uiterlijk dragen. Die laarzen staan de man net zo mooi. En dan afhankelijk van je smaak, kun je ook nog een hoge hak kiezen, al naar gelang je een passend exemplaar vindt. Modellen met een platte hak zullen dan voor de meesten de voorkeur hebben.

Wanneer je niet puur gothic of "bouwvakker" wilt zijn in een rok, maar wat verfijnder, en ook dan nette rokken gaat dragen, dan is gepast schoeisel net zo belangrijk als de rok zelf. Schoenen of laarzen maken de total look af. Wees echt niet bang om passende schoeisel bij de rok aan te trekken. Anders heb je de kans dat je juist "dom" lijkt. "kijk daar is een man die zijn vrouw haar rok aan heeft" zou je lot kunnen zijn, zijn lompe mannen schoenen erbij aan. Besteed aandacht aan het geheel, dat is iets dat velen niet aan willen, maar is wel iets waar wij rokken dragers in moeten geloven. Zorg dat het geheel goed eruit ziet. Maak je niet druk om waar de schoenen vandaan kwamen. Dus wees bereid verder te zien dan alleen een rok, alleen voor de pure "mannelijke" rak dragers is dat niet an de order, maar voor diegene die niet tegen hunzelf en anderen willen liegen, en wat meer naar het vrouwelijke toe willen, zonder richting travi te gaan, dan is meer aandacht voor het geheel niet weg te denken. Een halve outfit staat ook niet.

Soms moet je gewoon zeggen war het op staat, ook tegen jezelf. maak er geen halve werk van. Je gaat ook niet fietsen als je motorrijden wilt? Het is in jou eigen belang. Ik bespeur het dat zo veel mannen in hun gevoelens, hun "smaak" voor stylen, kleding best wel wat meer "vrouwelijk" willen, maar het niet aan durven. Mannen je leeft maar één keer. Kom er voor uit. Je bent dan heus niet een ander mens. Maar eindelijk kun je jezelf zijn. In welke hoedanigheid dan ook.

Hoe meer mannen beseffen dat de behoefte om en rok te dragen opzich, maar kan ook meer zijn, niet een opwelling is, maar een behoefte om rekening mee te houden, iets om te vervolgen, een zekere zaak waar je zeker geen schaamte voor behoeft, dan is het gemakkelijker om het als zodanig te presenteren aan de partner, als een feit. Daar heft die het dan mee te doen. Het is er dan eindelijk uit. Jij kunt dan jou behoeften invullen, en het is dan aan de partner om met die vaststelling om te gaan. Anders zal het altijd afgewimpeld worden. Dat is dan door jezelf zo geregeld, door het als iets onzeker, iets niet noodzakelijk voor jou, als een opvlieging, waarmee de ander mag bepalen of die dat willen ja of nee, het is dan NEE natuurlijk. Dat is dan feitelijk niet de schuld van de partner, maar van jouzelf. Ga er maar vanuit dat het een zekerheid is, en het dragen zal daar mee een stuk gemakkelijker gaan.

Dat bovenstaande niet voor ieder zal gelden begrijp ik goed, maar ik word er zo moe van om steeds weer te lezen dat de mannen zich ervan laten weerhouden, terwijl ik mag aannemen dat ze het toch willen. Het lijkt op de ontkenning van homo's. Ontkenning maakt je leven alleen onmogelijk en is de partner daar ook niet gelukkig mee. Wees je zelf DAAR bewijs je echt ieder een dienst mee.

Zo, wees niet van het benauwde, durf erkenning aan je gevoelens te geven, en draag wat je echt wil, al zijn het pumps bij een mooie rok, of voor mijn part grove zware veiligheids schoenen :( . Maar doe het.


Peter v.
Bevorder de kleding vrijheid, draag wat JIJ wilt.
Plaats reactie