Een reactie om in te lijsten

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
mikvanes

Re: Een reactie om in te lijsten

Bericht door mikvanes »

Ik denk dat de media een nogal vertekend beeld geven. Het laatste geval van geweld tegen homo's las ik in een gratis exemplaar van de gay-krant. Het bleek een homo te zijn die door het nieuws zo opgefokt was over homogeweld dat hij twee meiden ging vastpakken en lastig vallen omdat hij dacht dat ze een andere homo lastig gevallen zouden hebben. Hij werd tenslotte door de politie afgevoerd. Maar de gay-krant brengt het als een duidelijk bewijs van hoe moeilijk homo's het hebben op straat.

Ik heb laatst nog als vrouwelijke man-in-rok een tijd in Amsterdam rondgelopen en dat valt heel wat meer op, dan als je homo bent, want dan ben je uiteindelijk volstrekt normaal gekleed. Genoeg groepjes donkere jongens tegengekomen ook toen het al donker was, niemand die echt moeilijk deed. Wel een stel heel leuke reacties.

Dus, ik laat de media liever de media en ga gewoon af op mijn inmiddels behoorlijk uitgebreide ervaring. En die komt er samengevat op neer, dat als je zorgt dat je er goed uitziet, je heel veel leuke reacties krijgt en eigenlijk nooit negatieve. Zie je er een keer wat minder geslaagd uit, dan hebben mensen gewoon meestal geen belangstelling voor je. Op dat punt hebben we hier in Nederland echt niet te klagen.

Iets anders zijn de reacties van mensen in je directe omgeving die horen of weten dat je op dit punt afwijkt. Als je de media mag geloven, geeft dat absoluut geen problemen en staat iedereen er heel begrijpend tegenover. De werkelijkheid, en daar zijn genoeg voorbeelden van, is echter dat het in de directe omgeving best veel en ook ernstige problemen kan geven.

Het beeld dat de media schetsen, klopt dus weer eens absoluut niet.
willi

Bericht door willi »

Ik weet niet of onze teksten nog ‘om in te lijsten’ zijn Mik, maar ik ben het met je eens dat de media uiterst onbetrouwbare raadgevers zijn.
Doch mijn ‘gevoel’ laat me zelden in de steek. Ik voel nog steeds veel onderhuidse spanning en onvrede onder het volk als het gaat om mensen die zich niet aan ‘de norm’ houden; aan ‘hun norm’ wel te verstaan.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
treintje

Bericht door treintje »

Ik denk dat jullie allebei een beetje gelijk hebben. De meeste problemen ontstaan in de directe omgeving. Het wordt "enger" naarmate het dichterbij komt. Je directe omgeving heeft er dus het meeste een probleem mee.

De rest van de wereld laat het koud hoe jij erbij loopt. De meeste mensen zullen je met opgetrokken wenkbrauwen bekijken of je zelfs nastaren. Een aantal daarvan zullen het grappig of leuk vinden, en van sommigen krijg je bewonderende reacties. Voorwaarde is dan wel dat je er goed verzorgd bij loopt en dat de outfit in orde is. Anderen vinden het maar niks of denken dat je niet goed snik bent, of homo. De rest van de wereld bekijkt je wat meer met een blik van: wat hij doet moet hij zelf weten. En negen van de tien keer zien ze dan een travestiet in je.

Maar ook degenen die positieve reacties geven hebben hoogstwaarschijnlijk zoiets van: Ik vind het leuk bij jou, maar mij niet gezien (mannen), of: Leuk en prima allemaal, zolang het mijn eigen man maar niet is (vrouwen).

Tolerantie is er dus genoeg, acceptatie niet of nauwelijks.

We zijn inderdaad wel wat ver van het onderwerp afgeweken...
Misschien een idee om dit deel van het topic af te splitsen?
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
mikvanes

Bericht door mikvanes »

Treintje:
Tolerantie is er dus genoeg, acceptatie niet of nauwelijks.
Mooi verwoord.
Markus

Bericht door Markus »

In 1978 ben ik door de politie meegenomen om dat ik in het openbaar een rok droeg.
Heb in mijn blotekont in de cel gezeten.
Rok is in beslag genomen.
Ik ben in mijn ondergoed thuis afgezet.

Hoe zo ik ga in een rok over straat................
mikvanes

Bericht door mikvanes »

Dat is wel heel interessant om te horen.

Die politieman had natuurlijk eindelijk wat hij graag hebben wou en wat hij niet durfde te kopen.

Sinds wanneer mag het in België?
Markus

Bericht door Markus »

mikvanes schreef:Dat is wel heel interessant om te horen.

Die politieman had natuurlijk eindelijk wat hij graag hebben wou en wat hij niet durfde te kopen.

Sinds wanneer mag het in België?
Ik dacht vanaf 1980.
Landgenoten help mij hier even bij.
Maar het is nog steeds een schant.

Markus.
mikvanes

Bericht door mikvanes »

Markus: Maar het is nog steeds een schant.
Je bedoelt: het wordt nog steeds gezien als een schande? Als iets verwerpelijks.
mikvanes

Bericht door mikvanes »

Markus:
In 1978 ben ik door de politie meegenomen om dat ik in het openbaar een rok droeg.
Heb in mijn blotekont in de cel gezeten.
Rok is in beslag genomen.
Ik ben in mijn ondergoed thuis afgezet.
RokSter rapporteerde ook al een ervaring met de politie. Zelf heb ik door het openlijk lopen in rok nooit problemen gehad en ik moet dat al rond 1973 gedaan hebben. Maar ik deed het wel heel openlijk en droeg meestal een hotpants, wat wel mocht, dus dan was het verschil niet zo groot meer.

Jan, hoe lang doe jij het al en heeft dat ooit problemen gegeven met de politie?
jan

Bericht door jan »

Ik doe het al zo'n jaartje of 38 en heb nooit problemen ondervonden, dus ook niet met de politie.
Pas vorige zomer had ik een aanvaring met een domme lunchroom-eigenaar in Valkenswaard; toen ik informeerde waar het toilet was vroeg hij "de dames of de heren?", terwijl ik een nepkilt aanhad.
Plaats reactie