Bevrijdingsfestival II

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Bevrijdingsfestival II

Bericht door mikvanes »

Dank voor de positieve reacties.

Wat in het verhaal niet zo goed naar voren komt, is wat ik het grondwerk noem. En misschien is dat een soort bijgeloof van mij, maar in mijn idee is dat ontzettend belangrijk. En dat is wat in de praktijk de meeste tijd kost.

Met grondwerk bedoel ik, dat ik de meeste tijd besteed aan dingen als douchen, tanden poetsen, scheren, haartjes verwijderen. Zorgen dat er goeie kleren zijn, zorgen dat die gewassen zijn, zorgen dat de laarzen gepoetst zijn. Zorgen dat de nagels geknipt en schoon zijn. Ook zorgen dat je een goeie combinatie maakt. Bij die rok draag ik het liefste een zwart coltruitje. Ja, maar ik heb wel iets van 20 zwarte coltruitjes. En als je dat gaat uitproberen zie je dat heel veel het net niet zijn. Ze zijn te wijd, ze zijn te lang, ze zijn te dik, de mouwlengte klopt niet, ze zitten niet mooi, de col zit niet mooi, de kleur is net niet het juiste zwart. Iets soortgelijks geldt voor de laarzen. Iedere lange haklaars is toch net weer even anders. In dit geval koos ik een hele stoere, mannelijke laars. Dat geeft dan net weer even een ander effect dan bijvoorbeeld een supervrouwelijke laaars.

De legging is hetzelfde verhaal. Gisteren wilde ik die Wolford legging weer aan. Blijken er opeens allemaal pillen aan te zitten. Ja, wat doe je dan? Probeer je eerst die pilletjes eraf te trekken. Wordt dus niets. Dus dan snel een andere legging zoeken die toch mooi is.

Zonder jasje staat zo'n combinatie niet chique. Dus dan moet je een goed jasje zoeken. Dan blijkt het jasje bijvoorbeeld helemaal de rok te bedekken. Ja, daar doe je die rok niet voor aan. Uiteindelijk is het jasje dan te warm of te zweterig, zodat je het later uitdoet. Ja, maar dan verandert het plaatje wel belangrijk,

Wat ook bij het grondwerk hoort, is zorgen dat je genoeg slaap hebt gehad. Dat je lichamelijk fit bent. Dat je niet te zwaar of te dun bent. Dat je gezond eet. Al die dingen kun je uiteindelijk terugzien in het plaatje.

En wat eigenlijk ook bij het grondwerk hoort, is weten waarom je het doet. Nagedacht hebben over wat je precies bereiken wilt. Draag je die rok om je eigen gevoelens te maximaliseren? Prima, maar zorg dan dat je dat weet en dat je dat expliciet hebt. Draag je die rok om gevoelens op te roepen bij andere mannen/vrouwen? Idem. Pas als je dit soort dingen expliciet maakt, kun je ze optimaliseren. Dus de basis van het grondwerk is eerst goed nadenken.

Dat grondwerk is volgens mij veel belangrijker dan of je wel of niet een rok draagt. En of je dat doet op een heel vrouwelijke manier of op een heel mannelijke manier. Die rok is maar een onderdeeltje. Het grondwerk is wat er uiteindelijk doorheen schemert en wat uiteindelijk overkomt en blijft hangen.
Plaats reactie