In rok wezen fietsen op 1e Pinksterdag

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

In rok wezen fietsen op 1e Pinksterdag

Bericht door RokSterNL »

Op 1e Pinksterdag zat ik er even helemaal doorheen. Dus lekker de fiets gepakt en de afwas laten staan. Ik had voor deze gelegenheid een donkerbruine jeansrok aan gedaan. Het was echt heerlijk. De rijwind te voelen en dan niet met zo'n warme gesloten broek op de fiets hoeven te zitten. Onderweg totaal geen enkele reactie. Eerst nog met een man staan praten. Deze heeft het volgens mij helemaal niet gezien. En hij stond pal naast mij met mij te praten. Zouden ze het dan echt niet zien ? Ik weet het niet. Of het is hoe jij je gedraagd.
Wel een positieve reactie van twee dames van rond de 80, die ook op de fiets waren. 1 van die dames vroeg: 'Waar staat Uw fiets ?' Ik antwoordde: 'Daar staat hij. Ja ik heb een damesfiets is voor mij veel practischer omdat ik in rok ben.' Ik zeg dat altijd zo makkelijk om daarmee de mensen te testen hoe hun reactie is. De dames reageerden daar heel positief op. 'Ja waarom ook niet zeiden ze'. Toen heb ik ze de tekst laten lezen van het artikel van het AD Haagsche Courant. Ze vonden het zeer interessant.1 van die dames zei ook, als je naar schilderijen kijkt, en er staan mannen op afgebeeld zoals ook op de Nachtwacht van Rembrandt, dan zie je die allemaal in een soort van rokken en tunieken staan. Dat is zo, daar had ik nog niet eens over nagedacht.
Na gezellig met elkaar over van alles en nog wat gesproken te hebben zijn we weer ieder voor zich vertrokken.

De route die ik gereden heb was richting Wassenaar door naar Voorschoten en vandaar uit weer terug via Leidschendam naar mijn huis. Ben alles bij elkaar met een uurtje met die dames gesproken te hebben, zo'n pakweg 3 uur onderweg geweest in rok. Ik krijg het idee dat veel mensen het nog niet eens opvalt. Of het interesseert de mensen niets als je je maar niet overdreven gaat lopen gedragen. Uiteindelijk is het maar een heel gewoon kledingstuk, wat tot nu toe aan de dames toebehoorden, maar wat wij nu langzaam aan weer proberen terug te veroveren.

Groetjes van RokSterNL
Peter v

Re: In rok wezen fietsen op 1e Pinksterdag

Bericht door Peter v »

Zo weer es fijn naar buiten, het doet ieder wel goed, en dan ook nog heerlijk in een rok. Goed te lezen dat je er op uit gaat, met dit fijne weer, heerlijk in rok op de fiets, en wat ik ook vaker zeg, juist door het dragen van de rok, heb je hel leuke ontmoetingen met mensen die je anders niet had gesproken. Zo is het dan ook nog goed voor sociale contact.

Dat de meeste mensen er niets van maken, dat een man een rok draagt, is wel bekend, dus voor diegene die er op hameren dat zij het niet openlijk dragen omdat het nog niet geaccepteerd is, dat is het wel. Ga er lekker op uit, geniet ervan. Zou ik zeggen.

Eigenlijk is het een beetje een anticlimax, wanneer ik in rok buiten ben, en niemand er op reageert. Dat is waar wij allemaal naar toe willen, maar ik vind het ook heel leuk om met anderen over mijn kleding keuze te praten.

Ik moet wel zeggen dat met de rokken die ik draag, het fietsen al wat trager gaat dan ik normaal deed met een broek. Waarom? Omdat ik veel met één hand op het stuur fiets, en de ander tussen de benen hangt, ter voorkoming van het ongewenst opwaaien :oops: :roll: :D :D van de rok. Het is toch wel genieten van een wijde, of losjes zittend rok, het voelt nog comfortabeler dan een stugge denim rok. Ik vermoed dat de meeste mannelijke geklede rok dragers dan wel een stevige knie lange of langer rok zullen dragen, maar voor al die anderen die wat meer willen zullen die als ze überhaupt met de fiets gaan, gerokt, is het wel een heel aardige beleven van het rok dragen. Of je moet een lange rok aan hebben, dan waaien die niet zo gemakkelijk op. maar daar ook weer, een lange rok van een wat steviger stof is bij het fietsen toch weer zwaar op de dijen en knieën maar toch niet zo zwaar dat je er last van hebt. Wind vangen doen ze ook, waarom dragen wij dan nog rokken op de fiets? Gewoon. "Gewoon". Omdat het leuk is, omdat het niet functioneel zoals het meeste mannelijke garderobe is, maar het is kleding waarvan je niet naar de mindere praktische eigenschappen kijkt, maar naar alle positieve wat het voor je brengt. Zo is dan ook veel dames mode echt niet zinnig, nuttig, of practisch, maar heerlijk om aan te hebben, "geniet" kleding zou ik dat noemen.
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: In rok wezen fietsen op 1e Pinksterdag

Bericht door rokwens »

Inderdaad, goed gevonden Peter" GENIETKLEDING " !
In de reklames voor dameskleding spreekt men dikwijls over eigenschappen van kleding die nooit bij mannenkleding gehanteerd worden. o.a. heerlijk luchtig, streelzachte stoffen, elegant, leuk, fris, stoer met een vrouwelijk accent, vrouwelijk maar toch practisch, vrolijk en kleurrijk. een sexy look, transparante stof, doorkijkbloesje....enz. Het gaat dus dikwijls om "genieten" van kleding in al zijn facetten.

Wat dat alles betreft, staan wij mannen aan de zijlijn te kijken van achter het hek. We kunnen zelfs geen ticket kopen voor een staanplaats, en dan verwacht vrouw-lief nog dat we enthousiast staan te supporteren. Er wordt nooit in deze termen over onze kleding gesproken, zelfs niet gedacht. Ook niet verondersteld dat het ons eveneens zou kunnen interesseren. Wat genieten van kleding betreft zijn wij gewoon een verwaarloosbaar volkje. In 't frans heet dat " quantité négligable "
Dus het antwoord op de vraag : waarom draag jij een rok luidt : " het is genietkleding "

Met deze warme dagen ben ik naar een groot festival geweest. Ik doorzocht mijn kleerkast maar vond nergens een hemd of shirt in een filterdunne stof. Ook mijn mouwloze shirts vind ik te dik. Gelukkig heb ik wel een rok in dun katoen en dat was echt genieten van frisse kleding.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Peter v

Re: In rok wezen fietsen op 1e Pinksterdag

Bericht door Peter v »

Hallo rokwens, ja "geniet kleding" :) :D :) :D ;)

Waar veel mensen zich "schuldig aan maken is te denken in zwart / wit. Waar het "normaal" gevonden wordt dat vrouwen hun smaak van vreselijk saai tot oog verblindend fel is, wordt het vanzelf normaal gevonden dat mannen relatief één duidend eentonig saai smaak moeten hebben. Blijkbaar... :? :o :( :( ;)

Het klopt helemaal niet, mannen en vrouwen zijn mensen, en MENSEN, man of vrouw, hebben gevoelens, en emoties, wellicht de vrouwen meer openlijk emotioneel dan de man, maar mannen kunnen ook net als de vrouw een ruime "smaak" hebben wat kleding, expressie betreft. Dus ook wanneer mannen in rokken willen zijn, kunnen zij daar bij ook vele nuances aan smaak hebben, dat zij niet als bij vrouwen dat soms doen, hun lichaam als ""lok"" sier middel naar de man toe aankleden, maar wel net als zo vele vrouwen, gewoon het heerlijk vinden bepaalde kleding aan te hebben, zich daar mee te uiten.

Vele dames bloezen, vestjes enz enz, zijn echt heerlijk om aan te hebben, als man. Die zijn dan vaak van heerlijk aanvoelend dunne, maar kwetsbare, niet functionele stoffen gemaakt, maar wel een heerlijkheid om te dragen. De mannen mode is meestal degelijk, functioneel, heel anders. Je moet het beleven.... Het is een belevenis. Als ze overeen komen met jou maten als man zijnde.. :roll: :| :? 8-) ;) Daar die er niet als zodanig zijn voor de man, wat ook wel enigzins begrijpelijk is, maar toch erg jammer, want ik geloof stellig, dat er veel mannen een wat andere, zachtere, kleurijke karakter hebben dan de gemiddelde man, en dat best wel zouden willen tonen, dmv kleding, maar die kleding is er niet of nauwelijks.

Mannen die durven, kunnen ook tunieken dragen, lekker vrolijk, en comfortabel. Meestal dan bij een broek of een legging / capri.

Voor de durfals, is er dan de mogelijkheid die kleding te zoeken aan de overkant, mits het past natuurlijk, en dan nog niet per se dat die mannen als een vrouw er uit willen zien. Mannen zijn niet allemaal zwart / wit, ze zijn er ook in kleur. :shock: :o :? 8-) :lol: :) :D :) :D :!:

ik houd geen pleidooi om als vrouw gelijkend te kleden, maar wel te genieten. Zolang het niet ook in de heren mode te verkrijgen ( en te betalen ) is, kunnen zij die er behoefte toe hebben, zich bedienen van de dames mode. Wij hebben maar één leven, en zeker voor de wat ouderen onder ons, is het nu doen of voor altijd het vergeten. Waar mogelijk neem het ervan, en geniet. Drugs zijn misschien zelfs goedkoper dan kleding kopen :o :shock: :o :shock: maar kleding is een heel goede "drug" om happy, high van te worden, en wel zo gezond.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: In rok wezen fietsen op 1e Pinksterdag

Bericht door RokSterNL »

Nog een reactie van mij. Ik was op 2e Pinksterdag in mijn camouflagerok van de foto eerder op dit forum een vriend op wezen halen op Schiphol. Ik heb eerst bij de Burger King nog een milkshake gekocht. Zonder problemen. en het was stervens druk. Geen enkele reactie. Daarna doorgelopen naar aankomsthal 2. Daar was het ook erg druk van mensen die stonden te wachten op hun familie. Met regelmaat gingen de schuifdeuren open, als je dan al die mannen zag lopen in de kostuums die er even saai uitzien en de dameskleding die er fleurig en frivool uitziet, heb ik zoiets wat ben ik een blij en vrij dat ik een rok draag. Ik zou voor geen goud meer in zo'n kostuum gaan lopen van zijn leven lang niet meer. Dan de gewone kleding die de mannen ook dragen is even onaantrekkelijk als die kostuums. Ik kan nu niet zeggen wat er leuk is. Ja alleen die felgekleurde poloshirts vind ik erg mooi en leuk. Daar heb ik er dan ook de nodige van.

Verder is het grote droevenis met de mannenkleding.

Groetjes van RokSterNL
ecokilt
Berichten: 293
Lid geworden op: 17 okt 2007 21:49
Locatie: Tielt-Winge tussen Leuven, Diest, Aarschot, Tienen - Vlaams-Brabant

Re: In rok wezen fietsen op 1e Pinksterdag

Bericht door ecokilt »

Ik vermoed dat de meeste mannelijke geklede rok dragers dan wel een stevige knie lange of langer rok zullen dragen,..
Als die dan niet te smal is, vind ik het heerlijk om mee te fietsen.
Fietsen is ook één van de gelegenheden waar ik het meest mee durf in rok. Paar weken geleden een vijftal uur gefietst en één man opgemerkt die even staarde. Je moet wel heel goed kijken om te zien dat het een rok is, de meeste mensen hebben ongetwijfeld de indruk dat ik een bermuda aanheb. Ik vermoed ook dat vaak als mensen eerst zien dat je een man bent en dan pas de broek of rok, ze ervan uitgaan dat het sowieso een broek is. Als ze eerst de rok zien en dan de man, schrikken ze even.
Peter v

Re: In rok wezen fietsen op 1e Pinksterdag

Bericht door Peter v »

Ecokilt, prachtig, zeer positief. Ook jij doet daar mee niet alleen jezelf een plezier, maar het man met een rok aan goed reclame. Oftewel weer een man die vrij handelt. Want het rokken dragen is alleen mogelijk als je breekt met conventie, vrij handelt. Wat ook inhoudt dat je meer je eigen bent je eigen gang gaat dan menige ander. In zekere zin een vrij man bent.

Fietsen in rok is een heel aparte belevenis, heel anders dan in een korte broek. De broek is veel eenvoudiger in gebruik, maar de rok heeft voor mij een fun waarde die broeken niet hebben.

Zo was ik vandaag ook weer op de fiets, in knie lange witte linnen rok, met een witte korte mouw bloes, en ok zag een jongen, 16? jaar en ik dacht heeft die een knie lang rok aan? Het was een drukke gebloemde stof. Nee het was een "beach / surf" broek, want ik zag een naad. Maar die broek had net zo goed een rok kunnen zijn. Knie lang, recht van de heup naar beneden, wijd dus, net als een rok. De uiterlijk zou dan precies hetzelfde zijn. Wie zou zich daar dan druk om maken? Waarom dan nog eigenlijk alleen broeken met die prachtige fleurige stof? maak er rokken van, voor mijn part als dames rokken, als ze maar mannen kunnen passen welk meestal het geval is, dan hebben wij ook wat leuks om aan te trekken, en niet perse op het strand, want die broeken worden ook gewoon over straat, en in de stad gedragen, zeker met het mooie weer als de laatste dagen. Het hoeft niet per se gebloemd te zijn, maar war ik het over heb is wel specifiek mannen broeken!!! Dus blijkbaar vinden mannen die zeer uitbundige fleurige stoffen hel leuk om aan te hebben. Iets wat ik al langer beweer. Als er nu de mode wereld daar op in sprong, maar dat is wishful thinking.

Wel als er iemand handig is met de naai machine, er rokken ( strand rokken ) genaaid zouden kunnen worden van die broeken, al weet ik niet hoe moeilijk dat dat is.
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: In rok wezen fietsen op 1e Pinksterdag

Bericht door rokwens »

Ik heb dat ook al gemerkt. In Antwerpen is een winkel waar men veel van die bermuda's heeft. Meestal met ruiten of streepjes, maar ook wel felle kleuren en bloemmotieven. Ook H&M heeft er volgens mij, maar niet zo wijd.
Vanuit onze interessesfeer denk je onwillekeurig of het niet een rok is dat je ziet. Bij een leek komt die gedachte niet boven.
Ik merk ook dat nogal wat mannen en jongens graag het camouflagemotief dragen. Ik denk dat dit niet enkel om het legeraspect gaat maar gewoon omdat het eens wat anders is dan iets effen. Volgens mijn bescheiden mening is er een grote groep die snakt naar meer leven in de brouwerij.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Peter v

Re: In rok wezen fietsen op 1e Pinksterdag

Bericht door Peter v »

rokwens schreef:Ik heb dat ook al gemerkt. In Antwerpen is een winkel waar men veel van die bermuda's heeft. Meestal met ruiten of streepjes, maar ook wel felle kleuren en bloemmotieven. Ook H&M heeft er volgens mij, maar niet zo wijd.
Vanuit onze interessesfeer denk je onwillekeurig of het niet een rok is dat je ziet. Bij een leek komt die gedachte niet boven.
Ik merk ook dat nogal wat mannen en jongens graag het camouflagemotief dragen. Ik denk dat dit niet enkel om het legeraspect gaat maar gewoon omdat het eens wat anders is dan iets effen. Volgens mijn bescheiden mening is er een grote groep die snakt naar meer leven in de brouwerij.

Ja rokwens, daar denk ik ook aan. het kan, en is gewild, de fleurige en uitbundige floral ( bloemen ) motieven te dragen met een bermuda, en daar mee hebben de mannen een achter deur gevonden om toch van het saaie mannen onder lijf kleding, broeken, iets uitbundigs te maken, zonder dat ze als travestiet of mietje of wat dan ook kunnen genoemd worden, volledig "legaal" dus. Die broeken worden overal gedragen, niet alleen op het strand.

Ik zou het prachtig vinden, als een aantal jonge mannen van en groep die die broeken dragen, mee zouden doen met een experiment, en bv 10 van de 20 precies dezelfde kleding aan zou hebben, maar met dien verschil dat 10 in een bermuda / surf broek, en de ander 10 in een op het oog precies hetzelfde uitziend, maar dan rok zouden gaan. En juist met het oogmerk van de heerlijke luchtige dracht. En wat zullen de meiden dan daar van zeggen??? Um ?? sexy??? :? :roll: :? :oops: :) :) :D

Er zal toch een keer iets moeten worden opgezet, door wie dan ook om dat op de proef te stellen, om er eindelijk achter te komen hoe dat gaat, en ik denk dat het helemaal geen issue zal zijn. Één voorwaarde is dan dat de jonge mannen het zelf ook wel willen, en dat ook uitdragen.

Ps. Het is fijn dat in ieder geval jij op dit moment actief bent op het forum, een zeer welkom deelnemer. Het wordt door mij gewaardeerd.
Al weet ik ook dat niet ieder de tijd er voor heeft.
Andro Gyn
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jan 2008 15:32

Re: In rok wezen fietsen op 1e Pinksterdag

Bericht door Andro Gyn »

Ik ben ook voor zo'n experiment te vinden; dinsdag identieke situatie meegemaakt! Ik zag een jongen van 15-16 jaar met een dergelijke wijde broek tot net boven de knie, fel rood met witte bloemenmotief, genieten van het mooie weer. Op het eerste zicht leek het mij een rok, tot ik iets aandachtiger keek. Nu, het was mij direct duidelijk dat die jongen niet meer aandacht zou trekken, mocht het een rokje geweest zijn! Dus waarom die grens? Moet kunnen...

Andro
Plaats reactie