In rok gaan shoppen

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Andro Gyn
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jan 2008 15:32

In rok gaan shoppen

Bericht door Andro Gyn »

Het is er uiteindelijk van gekomen; ik ben gisteren openbaar geweest in rok! :) Op 13 en 14 mei waren er -30% dagen bij Brantano, mijn favoriete schoenwinkel, dus het was het moment om ev een koopje te doen! Gekleed in rood T-shirt (H&M dames), beige cargo-rok tot net boven de knie, bruine damesteenslippers van Mel & Co en parelmoergelakte teentjes de winkel van Koksijde binnen... mijn hartslag op 100... Iemand van het personeel begroette me door te zeggen dat alles aan -30 was, ik bedankte haar, geen reactie, ook niet toen ik achteromkeek... Had ze iets gemerkt?
Enkele mensen gekruist, geen reactie, geen blik weerom, hartslag al flink gezakt... Een meisje van ong 14 kruiste me herhaaldelijk terwijl ik een paar damessandalen aan het passen was, geen verwarde blik, geen aanstaren, niets... Beide sandalen aangedaan en winkel gekruist op zoek naar een spiegel, weer geen reactie; en er was nochtans behoorlijk was volk, hartslag 60! Vervolgens naar de mannenafdeling, een paar toffe sneakers gepast naast een shoppende collega, geen reactie... Aan de kassa moest ik een tijdje aanschuiven, voelde wel blikken op mijn rug, of beelde ik me dat in :?: ; nu, ik heb niet omgekeken... Aan de uitgang zat een dame te wachten; zij heeft me langdurig kunnen gadeslaan, ook nu weer geen volgende blik of reactie!
Daarna nog naar een lingerieboetiek geweest in het centrum van Veurne, op zoek naar een "laat" moederdagcadeau... "Ik mocht niets kopen..." De mevrouw (ong 50) bediende mij heel vriendelijk en nam alle tijd om haar toonbank vol te leggen met bh's en slipjes, ze moest daarbij haar hele winkel door, is zelfs een hele tijd naast mij komen staan om de lingerie te tonen, geen reactie... Ik stond, tijdens het inpakken, op het punt het gesprek wat te sturen richting mijn outfit; ik heb het gelaten... Toen ik de winkel buitenstapte, bleef ze mij wel een poosje nakijken, echter geen commentaar... Toen ik naar huis reed, speet het mij dat ik haar niet om een reactie had gevraagd...

Ik had voorheen al dikwijls een "streefdatum" gepland om eens openbaar te gaan; deze werd constant verschoven door allerlei, meestal onterechte, redenen... eigenlijk ontbrak mij het lef... :oops: Er is inderdaad geen echte reden om het niet te doen, al ben ik overtuigd dat je daarin moet groeien... Het heeft mij in elk geval voor een stuk bevrijd en veel deugd gedaan! Echt zalig de zeebries onder je rok te voelen...!

Gts, Andro
Peter v

Re: In rok gaan shoppen

Bericht door Peter v »

Hallo Andro Gyn, :D :lol: :D :D :P :P :P :!: Proficiaat!!

Je bent geslaagd! :P ;)

Wat moet dat een opluchting zijn voor jou. Gelijk een feestje gebouwd, zeker?
Wat ik altijd van groot belang vind, maar dat zal wel de aller eerste keren, nog niet helemaal zijn, is dat je er zelf er helemaal zeker van bent dat je dat wilt, en dat je het niet om redenen doet waar je voor moet schamen. Daar mee kun je vervolgens met een heel normale gedrag op straat verkeren, wat dan rust geeft aan de andere mensen. Er zijn dan geen bijzondere gedragingen die hun op het verkeerde been zet. Dat is misschien iets wat velen niet aan denken, maar is wel degelijk van invloed hoe anderen op jou reageren. Ben je duidelijk niet zelf verzekerd, bijna schuldig, dan kunnen mensen dat zien en er op reageren, mogelijk negatief. je zult merken, als je nu door zet, wat ik je aanraad, indien mogelijk, zo veel keren achter elkaar te dragen, zeker in het begin, dat het steeds gemakkelijker en vanzelf gaat. Eindelijk is het een deel van jou geworden waar je mogelijk zo lang naar uit gekeken hebt. Daar wordt je erg zeker van. Die zekerheid in wat je doet straal je uit. En je zult er vast erg van genieten.

Er is normaal gesproken gen reden om iets van iemand te moeten zeggen, of er op te reageren als die anders gekleed gaat dan wat men gewend is om te zien. Dat blijkt gelukkig uit wat jij zo prachtig heb verteld, nogmaals gefeliciteerd. Je hoort nu echt bij de "echte dragers", mannen die eindelijk daadwerkelijk openlijk dragen. En nu maar genieten. Het mooie weer komt er aan. al is het hier in het noorden van Nederland in Friesland nog wel fris in de schaduw. Ik ben zo blij jou verhaal te hebben mogen lezen, hier op de forum, en hoop dat het nog door velen wordt na gevolgd.
Gebruikersavatar
Wiha
Site Admin
Berichten: 756
Lid geworden op: 14 jun 2007 11:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: In rok gaan shoppen

Bericht door Wiha »

Geweldig dat je in rok buiten hebt gelopen. Is inderdaad een geweldige ervaring en de eerste keer hardkloppingen. Wel erg vrouwelijk gekleed gegaan merk ik aan je verhaal ivm de zichtbare gelakte nagels. De schoenen kan ik niet over oordelen of ze erg vrouwelijk overkwamen of juist mannelijk. Een dames t-shirt kan soms ook wel als ze maar niet te vrouwelijk lijken. Vaak zijn de vrouwelijke modellen korter waardoor ze soms beter met een rok gekleed gaan. Alleen dat van de lingerie winkel vat ik zo op dat het eigenlijk voor jezelf is....... bh en slipjes? Het gaat op deze site wel om mannen in een rok.

In ieder geval hardstikke leuk dat je de stap hebt durven zetten om zo gekleed naar buiten te gaan. Jou nieuwe ervaring is wel zo bevallen dat je wel vaker zo naar buiten gaat?
Wiha,
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: In rok gaan shoppen

Bericht door RokSterNL »

Ook ik wil je feliciteren met deze stap. Het is een heel herkenbaar verhaal, over de hartkloppingen en de stress. Dat zal nog wel even zo blijven, alhoewel je het meer gaat dragen het steeds minder zal worden tot op een gegeven moment je het niet meer merkt. Inderdaad wat Wiha ook al zegt, die gelakte nagels. Dat maakt het wel weer wat te vrouwelijk. Voor de rest kan ik niet oordelen over de sandalen. Lingerie, is mooi, maar dit forum is wel opgezet voor de integratie en acceptatie van de rok voor de man. In ieder geval wel positief dat je een bericht hebt geschreven.

En voor de rest gewoon doorgaan.

Groetjes van RokSterNL
Andro Gyn
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jan 2008 15:32

Re: In rok gaan shoppen

Bericht door Andro Gyn »

Blijkbaar toch wat verkeerd begrepen, jammer, ik heb echter geen fotomateriaal van het moment. Ik had toen trouwens een stoppelbaard van twee dagen... 8-) Ik ben 1m83, als fervent sporter ben ik redelijk afgetraind en van nature uit breedgeschouderd; welnu een gewoon XL dames-T-shirt (normale hals zonder print) zit gewoon veel beter omdat het elasthaan (stretch) bevat, is in dit geval langer, en hangt ten minste niet als een gordijn vanonder... Hier een indruk van het nieuwe model van de slippers...
Daar ik wat sukkel met een kalknagel aan een teen, maakt een laagje vrij neutrale nagellak (verharder) een mooie en verzorgde indruk wat trouwens weinig opvalt! Dit is misschien een nieuw item om over te "foreren"... :?:

Tevens wil ik rechtzetten dat de lingerie wel degelijk voor mijn vrouw was; een 85B en brede schouders gaan niet samen! Toch jammer als een man een lingeriewinkel binnenstapt, zelfs in rok, dat daar een mysthiek over blijft hangen... Ben er zeker van dat de verkoopster zelfs die bedenking niet heeft gemaakt!

Verder bedankt voor de bemoedigende woordjes; het is trouwens door jullie vele reacties en bedenkingen op dit forum dat ik deze stap heb kunnen zetten!

Andro
Bijlagen
00110m.jpg
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: In rok gaan shoppen

Bericht door rokwens »

Dat heb je goed gedaan. Inderdaad als ik aan mijn eerste keer denk, ruim 3 jaar terug in Frankrijk, dan had ik nog een dunne trui om mijn middel geknoopt en de mouwen bengelden voor mij uit. Zo was alles wat minder opvallend.
Misschien was jij nu veel opvallender. En ja, je hebt ons even op het verkeerde been gezet mbt de look.
Er zijn uiteraard nog veel dingen die vrouwen hebben en die ze zo vanzelfsprekend vinden dat ze hun luxe-situatie zelfs niet beseffen. Geen haar op hun hoofd dat erover nadenkt dat ook een deel van de mannen wat meer elegantie en fantasie wil.
Maar dat vrouwen rokjes leuk vinden bewijst volgende uitspraak die ik gisteren op TV hoorde. Het ging over een vrouw die dmv lasertechniek een blijvende haarverwijdering had laten doen. Ze zei :
" Normaal zou ik met dit weer in een fris rokje kunnen rondlopen en nu moet ik een lange broek aan doen, plezant is anders....Haar benen waren zwaar verbrand in 2de graad.
Als je van Kortrijk bent kan ik je zeggen dat je daar niet de enige rokdrager bent.
Wat mijn idee betreft , en dat is puur persoonlijk : Ik denk dat we pas een stap vooruit kunnen zetten als we duidelijk aangeven dat we ALS MAN een rok algemeen willen geaccepteerd krijgen tot in de winkelrekken. Je kunt niet met iedereen praten en je standpunt duidelijk stellen. Als je 1 x door de winkelstraat van Oostende langs al die winkeltjes loopt zijn er al vlug 1000 mensen die je mogelijk gezien hebben. Aan hen moet je met je outfit duidelijk maken dat je niet op weg bent naar een transformatie of wat dan ook. Zij moeten een duidelijk signaal krijgen van "ho.. dit is een man met een rokwens en een man staat het ook goed "
ps. Prachtige slippers hoor.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Gebruikersavatar
Ludwigcw
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 aug 2007 22:24
Locatie: Oudenburg
Contacteer:

Re: In rok gaan shoppen

Bericht door Ludwigcw »

Prachtig, en nu ben je zelfs een stapje voor op mij, op gebied van rokken in eigen streek. ( Dat andere rocken steld minder problemen :D ;) )

Die teenslippers zien er naar mijn normen toch zeer mannelijk uit. 8-)
En ik vond zelf dat je verwijzing naar een ' late moedertjesdag kado ' toch duidelijk maakte dat die lingerie aankopen niet voor jouw bestemd waren. Dus, andere leden, iets minder diagonaal lezen, zo vermijd je misverstanden ! :lol:

Groeten Ludwigcw
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: In rok gaan shoppen

Bericht door RokSterNL »

Andro Gyn schreef:Blijkbaar toch wat verkeerd begrepen, jammer, ik heb echter geen fotomateriaal van het moment. Ik had toen trouwens een stoppelbaard van twee dagen... 8-) Ik ben 1m83, als fervent sporter ben ik redelijk afgetraind en van nature uit breedgeschouderd; welnu een gewoon XL dames-T-shirt (normale hals zonder print) zit gewoon veel beter omdat het elasthaan (stretch) bevat, is in dit geval langer, en hangt ten minste niet als een gordijn vanonder... Hier een indruk van het nieuwe model van de slippers...
Daar ik wat sukkel met een kalknagel aan een teen, maakt een laagje vrij neutrale nagellak (verharder) een mooie en verzorgde indruk wat trouwens weinig opvalt! Dit is misschien een nieuw item om over te "foreren"... :?:

Tevens wil ik rechtzetten dat de lingerie wel degelijk voor mijn vrouw was; een 85B en brede schouders gaan niet samen! Toch jammer als een man een lingeriewinkel binnenstapt, zelfs in rok, dat daar een mysthiek over blijft hangen... Ben er zeker van dat de verkoopster zelfs die bedenking niet heeft gemaakt!

Verder bedankt voor de bemoedigende woordjes; het is trouwens door jullie vele reacties en bedenkingen op dit forum dat ik deze stap heb kunnen zetten!

Andro
Mijn oprechte excuses zo was het ook niet bedoeld, maar omdat we natuurlijk niet willen dat de Rok voor de man in een negatief daglicht wordt geplaatst. En het verhaal kwam dan ook wel bij mij en de beheerder wat onduidelijk over, waardoor er een bepaald beeld door ontstond.

Ik heb de foto gezien, en dat is een hele mooie teenslipper, zo eentje heb ik ook van het merk Birenstock. Even een tip voor de kalknagel. Je kunt in de winkel het middel Lamisil kopen. Heb ik ook een tijdje gebruikt, en werkt zeer goed. Ben er helemaal van af gekomen. Ja wat betreft die lingerie heb je je vrouw tenminste weer fijn verwend. We horen wel weer van je als je weer ergens in rok naar toe bent geweest.

Groetjes van RokSterNL
Gebruikersavatar
Wiha
Site Admin
Berichten: 756
Lid geworden op: 14 jun 2007 11:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: In rok gaan shoppen

Bericht door Wiha »

Het verhaal bracht ons inderdaad een beetje op het verkeerde spoor, de slippers zijn mannelijk en door de aanhaaltekens (") bij de lingerie kreeg ik het idee dat het een smoesje was voor de verkoper. Dat ik direkt reageerde is, zoals Rokster al aangaf, dat we niet de indruk van travestie willen wekken. Andro Gyn, nogmaals geweldig dat je dit gedaan hebt.
Wiha,
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
Andro Gyn
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jan 2008 15:32

Re: In rok gaan shoppen

Bericht door Andro Gyn »

Bedankt allemaal voor de "hart onder de riem"! :) RokSterNL, bedankt voor de tip; en Ludwigcw, misschien kunnen we eens samen rocken in rokken?! ;)

Vind gewoon dat een, zelfs "stoere", rok soms beter tot zijn recht komt met een ietwat elegantere sandaal ipv die lompe velcro-stampers (die ik trouwens ook heb...); zoals een toffe jeansrok in de winter beter tot zijn recht komt met pantie en laarzen... Als het geheel maar klopt! Daarom trek ik de lijn liever door en vind ik meestal meer mijn gading in een T-shirt of souspull uit de damesrekken; zit gewoon veel beter en maakt het rokdragen meer "evident" en blijkbaar, na mijn eerste ervaring, minder opvallend! Dat was voor mij, zeker bij die eerste keer, heel belangrijk: ook het geheel rond de rok moest kloppen, zonder mijn mannelijke identiteit te verliezen! In de lingeriewinkel bleef ik "Meneer" en dat is belangrijk!
Maar laat ons niet hypocriet zijn; ik scheer al ong 10 jaar mijn benen, eerst onder het mom van "fietser" zoals zovelen; nu voel ik me gewoon ongemakkelijk als ik stoppels zie! Waarom zouden verzorgde nagels bij mannen niet kunnen; zie de hedendaagse tendens qua cosmetica voor mannen? Dit heeft toch niets met travestie te maken?

Nu, daarmee wijk ik af van het onderwerp, sorry daarvoor! Maar als ik denk aan een rok, kijk ik gewoon wat breder..., vandaar wellicht mijn naam...

Groetjes, Andro Gyn
Plaats reactie