Skirts and work

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Peter v

Skirts and work

Bericht door Peter v »

Een oude maar nog actuele Engelstalige stuk over een buschauffeur in een rok.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/3129401.stm

Toch wel aardig.
Gebruikersavatar
Wiha
Site Admin
Berichten: 756
Lid geworden op: 14 jun 2007 11:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Skirts and work

Bericht door Wiha »

Goed gevonden. Deze kende ik nog niet. Er zijn meerdere van dit soort pers berichten geweest, o.a. van postbodes en scholieren.

Wie weet er nog meer van dit soort persberichten? Kom maar op met de links.
Wiha,
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Skirts and work

Bericht door RokSterNL »

Dit weet ik nog wel dat dit toen in de krant heeft gestaan ook hier in Nederland. Uitindelijk bij ons bij het Openbaar Vervoerbedrijf in Den Haag hebben de chauffeurs/trambestuurders ook geprotesteerd. We praten dus wederom over de 'mannelijke' werknemers. Deze wilde ook graag een bermuda/short op de bus/tram hebben met de warme dagen. De directie ging hier niet mee akkoord. Terwijl de dames wel een bermuda hadden en mochten dragen. Omdat ze geen verdere discussie wilden werd het bij de dames ook als een verbod ingesteld, om zo van het gezeur af te zijn. Daarvoor in de plaats hebben ze toen wel airconditioners in het dak van de tram geplaatst, en moeten de mannen toch in die verrekte zweterige broek plaatsnemen op hun stoel. Grote kolder. Ik zou dit ook gedaan hebben net als die Zweedse buschauffeur.

Groetjes van RokSterNL
Gebruikersavatar
Wiha
Site Admin
Berichten: 756
Lid geworden op: 14 jun 2007 11:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Skirts and work

Bericht door Wiha »

Onderstaand een link over het verhaal van een Amerikaanse scholier die niet in korte broek naar school mag en daarom maar in rok verscheen (een berichtje uit 2006):

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/co ... 02013.html
Wiha,
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Skirts and work

Bericht door RokSterNL »

Ook dit kan ik mij herinneren.

Groetjes van RokSterNL
Gebruikersavatar
jptje
Berichten: 392
Lid geworden op: 01 jan 2008 11:42
Locatie: helmond,noord-brabant,nederland

Re: Skirts and work

Bericht door jptje »

das een mooi stuk peter v
ik ben toevalig vorig jaar zomer nog in de buurt van die plaats umea geweest,
maar heb hem niet gezien.
gr jptje
Het leven is heel simpel, maar we dringen er op aan om het gecompliceerd te maken.
Confucius
Peter v

Re: Skirts and work

Bericht door Peter v »

Dat is en mooie stuk, Wiha. Het toont wel hoe stom en bekrompen de kleding regels zijn.

(Dat zal ook op de zelfde wijze zijn bij diverse bedrijven. Al lang achterhaald.)

I p v te zeggen dat leerlingen netjes gekleed moeten zijn, of zoiets, ze bepalen WELKE kleding je moet dragen. Ook al zou er een uniform zijn, zou dat ook geen probleem moeten zijn, dan zouden de jongens gewoon een rok van de meiden aan kunnen, in de school kleur. :? :o :D :D Serieus.
"leerlingen" mogen rokken, broeken, korte broeken, niet alleen één sekse.

Al kan ik van ouds her een bepaalde uiterlijk wel voorstellen, voor de wat gevestigde scholen, zoals "Eton" in Engeland, maar dan ook nog, de vrouwen zouden rokken/jes moeten kunnen dragen, en de mannen korte broeken, of ook rokken. gelijke rechten voor beide sekse.
jan

Re: Skirts and work

Bericht door jan »

SKIRTS AND SCHOOL:
Heel wat jaren geleden op een Amerikaanse school werd het jongens nog verboden om een korte broek te dragen omdat er teveel "zichtbaar"was. Ene Jeff Struthers leende een rokje van zijn zus en ging ermee naar school. Tja, zo zei de leraar, daar heb ik geen bezwaar tegen! Ik heb in een knipselmap hiervan nog een foto.
SKIRTS AND WORK:
Utilikilts heeft op zijn site een fotogallery waarop een soort politieman te zien is in een zwarte utilikilt. Blijkbaar zijn ze daar weer wat verder dan wij. Hoewel ik zelf ook wel eens naar klanten ben gegaan in een kilt. Het is maar wat je er zelf van maakt! JAn Reijman.
Peter v

Re: Skirts and work

Bericht door Peter v »

Jan,
Blijkbaar zijn ze daar weer wat verder dan wij. Ik vind dat in het algemeen, het zo voor lopend Nederland toch wel met "veel" erg achter loopt inmiddels met alle omringende landen. Tenminste van datgene dat mij bereikt. Kijk alleen al naar de rook verbod in de horeca. Wij lijken de laatsten op het aardbol om dat te implementeren. Tijd voor een inhaal slag, en dat kan met het rok dragen maar op één manier. Dat is om ze daadwerkelijk te dragen, en dan niet schuilen achter het "acceptatie" onzin, het is geaccepteerd.

Alleen in de meeste gevallen zal het denk ik aan de man zelf liggen, dat HIJ er ZELF er niet aan toe is om te dragen in het openbaar, en dat heeft puur met hemzelf te maken, niet wat anderen ervan rok dragend mannen vinden. Ook wat betreft het niet "kunnen" dragen omdat de vrouw of welk ander het er "niet mee eens is". Je bent volwassen kerels, niet kleine jongetjes. Die mannen hebben niet de wil rokken openlijk te dragen want anders zou dat boven alle zogenaamde bezwaren van anderen ook de vrouw gaan. Niettemin, het is dan wel een keuze die ze hebben en MOGEN nemen, daar hoef je geen verantwoording voor af te leggen, maar laat dan niet zeggen dat zij wel "willen", zeg het dan gewoon dat je zelf heb gekozen om niet ( waarschijnlijk nooit) openlijk te gaan dragen, geef anderen niet de schuld daar van.

"Hoewel ik zelf ook wel eens naar klanten ben gegaan in een kilt. Het is maar wat je er zelf van maakt! JAn Reijman."

dat is prachtig, Jan. alleen zo kun je zelf de vrijheid beleven en tegelijk het vrije kleding keuze, rokken dragen promoten.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Skirts and work

Bericht door RokSterNL »

Ik ben ook die mening toegedaan. Als je gaat zit wachten tot het daadwerkelijk zover is dat de Rok voor mannen echt helemaal in is, dan lig je tussen de 6 planken. Daar ga ik niet op zitten wachten. Ik leef nu en doe het nu. En er is geen reden om daarmee te wachten. Als er maar van dit forum een aantal mannen is die daadwerkelijk ook En Publique een rok draagt, is deze er over 50 jaar nog niet. Als de dames zo gehandeld hadden met de pantalon, hadden ze die nu nog niet gehad. Geaccepteerd is het althans wat het aantal keren dat je echt kritiek te dulden hebt is 00,01% tegenover 99,99% geen kritiek. Dus waar wachten we nog op.

Het is niet helemaal hetzelfde, maar wel om hiermee een vergelijking aan te geven. Er gebeuren wereldwijd iedere dag ongelukken in het verkeer. Als je het dus daarvan af laat hangen zelf ook deel te nemen aan het verkeer als er met mij maar niets gebeurt, kun je beter maar direkt tussen de 6 planken gaan liggen. Een ongeluk is voor een deel ook pech, want je hebt er zelf niet altijd vat op. Het kan door een ander ontstaan. Met het rokdragen is dat hetzelfde. Als je bang bent om als man in een rok over straat te lopen, ja dan kom je geen stap verder als je het alleen maar binnenshuis doet. Maar ook voor ons mannen die al openlijk een rok dragen zal dit op de grote groep mensen geen effect hebben. Ook niet op onze broeders/zusters in de mode. Ik bedoel dus de ontwerper(st)ers. Zij zullen echt niet als zij 1 of 3 mannen in een rok over straat zien lopen, denken, goh wat leuk een nieuwe trend, daar moeten we ons ook maar op gaan richten want dat is iets waar vraag naar is. Nee, dit zet geen zoden aan de dijk. Dat is net als die enkele keer dat ik in de media ben verschenen. Sommige mensen als ze je zien in een rok is er nog de herkenning, van oh ja, deze man heb ik ooit eens ergens gezien. Het merendeel is je gewoon vergeten. Het is een tijdopname met een sluitertijd van 1/400s.

Ik begrijp het heel goed, want ook ik heb deze fase in mijn groeiproces doorgemaakt. Dat ik het ook voorzichtig aan heb opgebouwd. Maar ik ben en was niet besluitens het daar bij te laten. Echter heb ik er voor gekozen niet langer meer kiekeboe te spelen, omdat er nu eenmaal lieden in onze samenleving rondlopen die daar niet mee overweg kunnen gaan, en zich in het ergste geval geroepen voelen, iets ongenuanceerd te moeten zeggen. Ook daar heb ik mij in het begin door terug laten fluiten, maar nu doe ik dat niet meer. Ik laat mij deze vrijheid nooit meer afpakken.

Al deze genoemde feiten heb ik al een aantal keren eerder verteld. Het is een herhaling van feiten, maar ik wil hiermee alleen maar zeggen, mannen doe het, want daarmee alleen komen wij als mannen die graag een rok dragen vooruit. Door alleen maar binnen te blijven zitten of het niet te doen om allerlei onbelangrijke reden is een stilstand zoniet achteruitgang. Ook hier luidt een 'Stilstaan is achteruitgaan', en zo is het echt. Dus trek die rok aan, ook al zal dat gepaard gaan met spanning. Die hebben al die mannen die jullie voor gegaan zijn ook door moeten maken. En je zal inderdaad net als al die mannen best weleens geconfronteerd worden met kritiek van de buitenwereld. Als je het daar van af laat hangen, blijf je gevangen zitten in dat harnas wat genaamd 'broek' heet.

Groetjes van RokSterNL
Plaats reactie