Wezen fietsen in rok

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Plaats reactie
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Wezen fietsen in rok

Bericht door RokSterNL »

Het was zo heerlijk weer dat ik de fiets heb gepakt. Lekker in een rok op de fiets. Van Den Haag, via Wassenaar, Voorschoten en Leidschendam-Voorburg weer terug naar huis.
Totaal zo'n 2 uur onderweg geweest, waarvan pakweg een half uurtje op een bankje gezeten.

Op dat bankje zat een oudere vrouw. Ik heb met haar ook nog een leuk gesprek gehad in dat half uur. Uiteraard bemerkte zij dat ik een rok aan had. Ze zei 'waarom draag jij een rokje ?' Ik zei: 'Dat vind ik nu leuk dat U dat vraagt'. Ik zei tegen haar dat het lekker luchtig is zeker met dit weer en bovendien dat wij ook meer kledingkeuzevrijheid willen hebben. Ze zei, je hebt wel gelijk, want een rok is zeker lekker koel, alhoewel ik nu zelf een broek aan heb zei ze. Zoals altijd had ik voldoende A4 kopieën bij mij van het artikel wat in juni 2007 in het AD Haagsche Courant heeft gestaan. Ik gaf het haar. Ze antwoordde toen ze de kop had gelezen van 'Vrouwen dragen ook een broek', dat is ook zo. Ja, ik kwam er eigenlijk op vertelde ze mij, omdat ze had zitten kijken naar mijn rokje, en dat ze zelf ook zo'n soort witte linnen rok heeft. Alleen dacht ze in eerste instantie, dat zal wel niet lekker fietsen, maar jij vindt het prima gaan ? Ik zei, ja hoor. Ik vertelde haar dat ik ook een originele kilt heb die uit de Tweede Wereld Oorlog is van een Canadees. Ze zei, als jij het lekker vindt zitten moet je het gewoon dragen, en wat anderen er van zeggen moet je langs je heen laten gaan. Uiteindelijk hebben ze dan altijd wel ergens kritiek op voegde ze er nog aan toe. Door het verhaal heen, vertelde ze dat ze 82 jaar was. Ik dacht dan bent U een zeer progessief ingestelde vrouw. Ik zei, dat de rok op de foto van het kopie, een Gothic rok was. Ze vroeg toen, wat is dat Gothic ? Ik lag uit dat dat een levensstijl is, en de mensen die dat dragen allemaal zwarte kleding dragen, en ook zwarte make-up op hebben. Ze dacht eerst dat het misschien een soort van sekte was. Ik zei, nee dat niet. Daarna vertelde ik haar ook nog dat ik een Gothic kilt heb, met van die ringen en allerlei andere versierselen er op en aan. Voordat we weer ieder onze weg vervolgde, zei ik nog tegen haar, nu heeft U voor het eerst een man in een rok gezien. Nee, zei ze, want in Schotland heb ik ook veel mannen in een kilt zien lopen, alleen die zijn wel ontzettend duur, want ze had er eentje voor haar dochter willen kopen, maar de prijs heeft haar toch weerhouden er eentje te kopen.

Weer een leuke ervaring om zo met mensen over het rokdragen door mannen te praten, en zeker mensen van een leeftijd waarvan je eigenlijk zou verwachten dat zij er sceptisch en mindunkend tegenaan zouden kunnen kijken, omdat het toch mensen zijn van een generatie waar veel dingen verzwegen werden. Alleen al om de afkeuring van de ander.

Hieronder een foto van wat ik aan had.
Bijlagen
RokSterNL in witte linnen rok in de tuin.jpg
Gebruikersavatar
Wiha
Site Admin
Berichten: 756
Lid geworden op: 14 jun 2007 11:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wezen fietsen in rok

Bericht door Wiha »

Inderdaad leuk om zo in gesprek te komen over de rok. Vooral met dit weer erg lekker om een rok te dragen. Neem aan dat de wind tijdens het fietsen voor een lekkere verkoeling zorgde.
Wiha,
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Wezen fietsen in rok

Bericht door RokSterNL »

De wind zorgde zeker voor een lekkere verkoeling, want voelde het onder de rok en langs mijn benen. Ik zou er niet meer aan moeten denken in zo'n zweetbroek op de fiets te moeten zitten.
Plaats reactie