Fashion - De Mannenrok vijf jaar later

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
Plaats reactie
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Fashion - De Mannenrok vijf jaar later

Bericht door RokSterNL »

Dit artikel en de 3 foto's vond ik op Internet, inclusief een paar reacties van mensen. Overigens kunnen wij ook nog reageren op dt artikel.

Bron: http://www.gaynews.nl/article04.php?sid=1775

Fashion - De mannenrok... vijf jaar later

Door Bernardo van Eekhout, in Mode & Lifestyle , geplaatst op 27 maart 2007

Precies vijf jaar geleden verscheen het eerste artikel in Gay News over de mannenrok. Het werd één van de meest gelezen artikelen op het gebied van mode. Dit onderwerp spreekt dus duidelijk veel lezers aan. En in tegenstelling tot vijf jaar geleden is er anno 2007 ook op internet veel informatie te vinden over dit niet alledaagse kledingstuk. Zo zijn er veel forums opgericht waar mannelijke rokkendragers hun meningen en ervaringen opschrijven en met andere mannen delen. En wat blijkt?

Vooral binnenskamers leeft de mannenrok enorm onder een grote groep heteromannen. Hoogste tijd dus dat de mannenrok nu eens definitief uit de kast komt.

Pionier op het gebied van de mannenrok is natuurlijk de ontwerper Jean Paul Gaultier die als één van de eersten de mannenrok in 1987 lanceerde. Tot op heden presenteert hij ieder seizoen in zijn herencollecties verschillende interpretaties van de mannenrok. Veelal als alternatief op de pantalon onder een (krijtstreep) blazer. “Ik vind dat mannen het recht hebben om een rok te dragen. Het behoort inmiddels tot één van mijn klassiekers,” aldus Gaultier. De Gaultier-man is duidelijk zijn schaamte rondom het dragen van een rok al (mode)-jaren voorbij.

“Het is niet mijn bedoeling om alle mannen in een rok te krijgen. Ik wil ze eenvoudigweg de vrijheid geven dat ze een rok kunnen dragen wanneer ze dat willen. Historisch gezien hebben mannen altijd een enorm scala aan mogelijkheden gehad op kledinggebied. Ze hadden het kant en de make-up binnen hun handbereik. Ze zagen er exuberant uit, waarbij dat niet als vrouwelijk of mannelijk werd bestempeld. Kijk bijvoorbeeld naar Louis de Veertiende of de Grieken in hun toga’s,” verklaart Gaultier. Vandaag de dag zijn het vooral vrouwen die er hun voordeel mee doen en kunnen kiezen uit vele kledingstukken uit de mannelijke garderobe. Andersom is dat zeker niet het geval. Vrouwen hebben zich bijvoorbeeld al lang de pantalon eigen gemaakt, een kledingstuk dat meer dan vierhonderd jaar synoniem stond met mannelijkheid.

Mannen en vrouwen

“Vanaf de jaren ’60, met de opkomst van de tegenculturen en met de toename van informaliteit, hebben mannen meer genoten van ‘kleermakersvrijheid.’ Maar nog steeds hebben ze niet de volledige toegang tot de gehele garderobe zoals vrouwen die wel hebben,” meent Andrew Bolton, curator van de kostuumafdeling van het Metropolitan Museum of Art in New York. “Kleding voor mannen is zo normaal geworden dat het niet meer leuk is. Tijd voor verandering en tijd om wat meer fun in de mode te brengen.” Reden genoeg voor het Metropolitan Museum om in 2004 een tentoonstelling te wijden aan de controversiële mannenrok: “Bravehearts: Men in Skirts.” Gesponsord door niemand minder dan Gaultier. Er werden meer dan honderd kledingitems tentoongesteld, zowel uit de permanente collectie van de kostuumafdeling als geleend materiaal van diverse modehuizen als Burberry, Vivienne Westwood en Dries Van Noten.

Hoezeer de tentoonstelling de mannenrok ook vereerde als zijnde een geïntegreerd item binnen de mannengarderobe, toch riep die ook vraagtekens op met betrekking tot de veranderende codes op het gebied van moraal en geslacht en de daarmee verankerde mannelijke denkbeelden. Het verschil in geslacht gaat niet over wat een persoon doet of draagt. Dat verschil wordt wel bepaald door de psychische en seksuele verschillen tussen mannen en vrouwen. “Het verschil tussen mannen en vrouwen is toch vele malen complexer dan je met een rok of met het verwisselen van een kledingstuk kunt vertellen,” constateert Hedi Slimane, creative director van de Dior Homme collecties.

“Mannen en vrouwen zijn met name anders omdat ze anders denken. Een rok voor jongens maakt dat verschil niet kleiner.” Voor de wintercollectie 2004-2005 van Dior hulde Slimane zes jongens in lange, geplisseerde Schotse rokken. “Ik wilde niet zozeer een statement maken over mannen in een rok. Dat interesseert me niet en is bovendien al zo vaak gedaan. Mijn rokken worden over een jeans gedragen. Het ging mij om de manier waarop de geruite wollen stof over de broek wordt gedrapeerd. Het ging mij om een vloeiende beweging en om het gevoel van bescherming dat een dergelijk klassiek materiaal uitstraalt. Als een deken voor de benen. Moeten mannen in een rok? Of beter gezegd, waarom zouden mannen geen rok mogen dragen?,” concludeert Slimane.

Acceptatie?

In 2004 voorzag Brad Pitt nog een grote toekomst voor de mannenrok. Dit nadat hij er zelf één droeg tijdens de opnames van zijn rol Achilles in de speelfilm Troy. Helaas is die voorspelling niet geheel uitgekomen. Ook modeketen H&M heeft nog geprobeerd om de rok aan de man te slijten, maar tevergeefs. Vrijwel alle exemplaren belandden in de uitverkoop. Kennelijk is de grote massa er nog niet aan toe om openlijk een mannenrok te kopen in zo’n druk bezochte kledingwinkel. Waarbij de vraag kan worden gesteld hoe slim het van H&M is om een dergelijk beladen kledingstuk, dat nog lang niet mainstream is, aan te bieden. Kennelijk heeft de mannenrok nog een lange weg te gaan eer ze onderdeel zal gaan uitmaken van de mannelijke garderobe. Toch durft de Duitse Otto het aan om online een lange zwarte omslagrok voor mannen te verkopen voor zo’n 59,95 euro.

Van een andere categorie zijn de Tibetaanse meditatierokken voor zowel mannen als vrouwen. Ook te koop via internet (http://www.tibetantreasures.com). Een variant die wel aanslaat en zonder enige gêne door trendy mannen wordt gedragen is de zomerse pareo. Dit luchtige stuk stof wordt veelal op het strand om de heupen geknoopt over een zwemshort/slip. Iedere vrouwelijke associatie ontbreekt bij de drager van dit stuk textiel, terwijl het toch van oorsprong alleen door het vrouwelijke geslacht werd (en nog steeds wordt) gedragen. Bij jongens oogt een pareo juist hip en uiterst cool. Dit beaamt ook Eadie Kelly van de mannencatalogus “International Male”: “We hebben de sarong voor mannen in de lentecatalogus gehad en in de spotlight gezet en het was inderdaad een grote hit.” Toch biedt International Male het betreffende kledingstuk niet meer aan.

Maar de man en de rok lijken dus toch steeds meer toenadering tot elkaar te zoeken. Dat blijkt wel uit de vele forums die over dit onderwerp op internet te vinden zijn. Mannen prijzen daar vooral het gemak van het dragen van een rok als comfortabel alternatief voor de pantalon. Waarbij het opvallend veel heteromannen zijn die de behoefte hebben om in hun vrije tijd een rok te dragen. Zonder dat ze overigens de behoefte hebben om op het vrouwelijke geslacht te willen lijken. “Het zit gewoon veel lekkerder dan een broek,” is het meest gelezen argument. Is het dragen van een rok binnenshuis eenmaal geaccepteerd dan is men veelal benieuwd hoe de reacties zullen zijn van de mensen op straat.

“Ik droeg een bodemlange lichtgroene rok met een wit shirt. Niemand heeft iets over mijn kledij laten horen toen ik afgelopen weekend samen met mijn vrouw in Amsterdam was,” aldus een forumschrijver. Iemand anders laat weten dat de gemeenschap van rokdragende mannen steeds groter wordt. “Met grote regelmaat zie ik rokdragende mannen op het Centraal Station van Amsterdam. Maar ook bijvoorbeeld in de Kalverstraat. De ontelbare keren dat ik buiten loop kijkt er niemand meer op of om.”

Is de mannenrok dan werkelijk geen issue meer? Volgens een fervente rokdrager niet: “Het grootste probleem voor een man om een rok te dragen is niet de omgeving maar jezelf. Je omgeving kan het echt niet deren.”

Reacties:
Re: Re: Fashion - De mannenrok... vijf jaar later

door rokdrager op 14 juni 2007
Ik draag al jaren een rok thuis. Ik ben gehuwd en heb kinderen. De rok is een ongelofelijk aangenaam kledingstuk om te dragen. Comfort, leuke stoffen, de manier waarop de stoffen vallen en aanvoelen op je lichaam, bij warm weer.... Sociale aanvaarding zou prachtig zijn.

Re: Re: Fashion - De mannenrok... vijf jaar later

door Anonymous op 12 mei 2007
ik vind dat ge het niet altijd op de hetromannen moet steken
het word van kinds af niet ingelepeld van de moeder want mannen moeten stoer zijn
waarom laten de heren tijdens de zomer het comfort van en rok niet uittesten ,eigelijk geen slecht gedacht al wetend dat het al jaren niet goed gaat met de sperma produktie van de heren. die balzak hangt niet zomaar aan de buitenkant he!
als er tijdens de zomermaanden en verkoeling kan aangeboden worden vind ik dat ze dat met beide handen moeten grijpen.
Bijlagen
rok1.jpg
rok1.jpg (26.24 KiB) 5811 keer bekeken
rok2.jpg
rok2.jpg (26.44 KiB) 5811 keer bekeken
rok3.jpg
rok3.jpg (27.79 KiB) 5811 keer bekeken
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: Fashion - De Mannenrok vijf jaar later

Bericht door rokwens »

Interessant artikel RockSter.
Heb het gelijk naar mijn vriendin gestuurd.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Gebruikersavatar
Wiha
Site Admin
Berichten: 756
Lid geworden op: 14 jun 2007 11:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Fashion - De Mannenrok vijf jaar later

Bericht door Wiha »

Klopt volgens mij wel wat er in staat. Vooral onderstaande zin:
Is de mannenrok dan werkelijk geen issue meer? Volgens een fervente rokdrager niet: “Het grootste probleem voor een man om een rok te dragen is niet de omgeving maar jezelf. Je omgeving kan het echt niet deren.”
Die keren dat ik met een rok buiten heb gelopen bijna geen reacties. Tuurlijk er zijn wel enkele want het is nog niet gewoon ingeburgerd dat een man in een rok loopt. Wat betreft de omgeving dichtbij, mijn vrouw, wel. Zij is bang voor reacties van de omgeving. Om de relatie dan goed te houden doe je het niet, maar als ik vrijgezel was had ik nu elke dag buiten in een rok gelopen.

Artikels zoals deze moeten eigenlijk meer verspreid worden, net zoals laatst een artikel over de panty voor mannen. Hetzelfde artikel werd geplaatst op diverse sites. Positieve aandacht, zoals dit artikel, van de media hebben we nodig.

Goed gevonden RokSterNL !
Wiha,
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
Peter v

Re: Fashion - De Mannenrok vijf jaar later

Bericht door Peter v »

Wiha schreef:Klopt volgens mij wel wat er in staat. Vooral onderstaande zin:
Is de mannenrok dan werkelijk geen issue meer? Volgens een fervente rokdrager niet: “Het grootste probleem voor een man om een rok te dragen is niet de omgeving maar jezelf. Je omgeving kan het echt niet deren.”
Die keren dat ik met een rok buiten heb gelopen bijna geen reacties. Tuurlijk er zijn wel enkele want het is nog niet gewoon ingeburgerd dat een man in een rok loopt. Wat betreft de omgeving dichtbij, mijn vrouw, wel. Zij is bang voor reacties van de omgeving. Om de relatie dan goed te houden doe je het niet, maar als ik vrijgezel was had ik nu elke dag buiten in een rok gelopen.

Artikels zoals deze moeten eigenlijk meer verspreid worden, net zoals laatst een artikel over de panty voor mannen. Hetzelfde artikel werd geplaatst op diverse sites. Positieve aandacht, zoals dit artikel, van de media hebben we nodig.

Goed gevonden RokSterNL !
Wat Wiha hier aangeeft, is geloof ik één van de grootste problemen, belemmeringen voor mannen om een rok openlijk te dragen. Wel jammer, want als de man het mocht bewijzen dat de omgeving geen probleem oplevert, kon hij dan vervolgens leven zoals hij dat eigenlijk wil en feitelijk moet, voor zijn welzijn.

Rest nog mannen die het op kunnen brengen om een manier te vinden om hun vrouwen ervan te overtuigen dat zij ook recht op een eigen ik, een eigen "leven" hebben net zoals de mannen dat hun vrouwen gunnen. Je moet dan wel vrouwen hebben die bereid zijn om gehoor aan alle bewijzen te willen geven wanneer het blijkt dat het wel degelijk kan. Natuurlijk is het feit alleen al dat er BEWIJZEN moeten worden voorgelegd, in de hoop op begrip en medewerking schandalig.

Er is voldoende bewijs te vinden op allerlei sites, forums etc, en wat dan nog? Dat heb je niet nodig, immers wanneer de beide partners echt van elkaar houden, zal geen van de twee de ander bewust belemmeren om zich zelf te kunnen zijn en vervolgens hem / haar steunen in hun levens ontwikkeling. Het is zeker niet zo dat de man opeens homo of iets dergelijks wordt wanneer hij rokken gaat dragen. En bedenk, dat als een vrouw DAT mocht vrezen, hoe dom en huichelachtig dat is, want dan beschuldigt die man ervan dat al te zijn, want dat ben je als je dat bent, ongeacht wat voor kleding je aan hebt of zelfs naakt bent.

Dat verreweg de meeste mannen hier en die rokken dragen gewoon hetero mannen zijn staat bij mij vast.
Vrees voor wat de omgeving ervan maakt is een hele slappe excuus voor gewoon het zelf niet willen van hun mannen.
Immers als die vrouwen meeleefde, zouden ze zich daar in de materie verdiepen. Maar het schijnt in de meeste gevallen alles behalve dat.

Dit is niet gericht naar wiha, maar in het algemeen naar alle mannen die zich bevinden in soort gelijke omstandigheden.
Ieder is voor zijn eigen handelen verantwoordelijk en mag adviezen van anderen oppakken of naast zich neer leggen.
Plaats reactie