mannenrokken genoeg bij

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

mannenrokken genoeg bij

Bericht door rokwens »

als je de site bezoekt van Comme des garçons 2009 weet je niet wat je ziet
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: mannenrokken genoeg bij

Bericht door RokSterNL »

Rokwens, hartstikke mooi.

Ik heb even de website opgezocht.

http://men.style.com/fashion/collection ... umb/CDGMEN
Peter v

Re: mannenrokken genoeg bij

Bericht door Peter v »

wel interessant.
Al vind ik soms de ontwerpen bestemd voor mannen gewoon nergens op lijken. :( :roll:
Alsof ze bang zijn om op iets te komen wat enigzins lijkt op wat de vrouwen al hebben, maar wel heel geschikt zou zijn voor mannen, hetzij met enkele fijne aanpassingen.

Natuurlijk is de catwalk voor extreme ideeen. :shock: :? :roll: en dan van daar uit komen ( hopelijk) draagbaar ontwerpen.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: mannenrokken genoeg bij

Bericht door RokSterNL »

Ben het helemaal met je eens. Alsof ze bang zijn dat het teveel gaat richting rokken voor de dames. Nou ik vind er hoeft voor mij niet zo specifiek een aparte mannenrok te komen. Het merendeel van de damesrokken zijn best draagbaar door ons. Hierbij wil ik nog wel even aantekenen, dat rokken met bloemetjes en tierlantijntjes daar buiten vallen.
Peter v

Re: mannenrokken genoeg bij

Bericht door Peter v »

Nog even dit:

Wat: "Hierbij wil ik nog wel even aantekenen, dat rokken met bloemetjes en tierlantijntjes daar buiten vallen." betreft, ben ik een genuanceerde mening toebedacht.

Ik beschouw dat zelf als een persoonlijk mening, en ik begrijp en respect dat volledig. Ik heb echter wel een aanvulling daar op;

Ook al in de heren mode zijn er inmiddels de laatste paar jaar veel kleding stukken, meestentijds overhemden met bloemen motieven, soms heel fraai mini bloemetjes wat tot voor kort alleen op dames kledij te vinden was. Voor de meeste mannen zal inderdaad kleding onder de gordel nog altijd sober "moeten" zijn, sober voor en door hun, en niet door anderen opgelegd, en voor zij die wel wat naders zouden willen zal de meesten ook nog terughoudend zijn en iets fleuriger te gedurfd of een stap te ver vinden. Echter wanneer mannen hun bezwaren aan de kant kunnen zetten, ben ik er van overtuigd dat er alsmaar meer mannen ( een deel van de grotere groep mannelijke rokken dragers) dan vrolijke rokken zullen gaan dragen, eindelijk de zo hardvochtige taboes onder de mannen in de macho wereld doorbreken. ( Hoe groot die deel mannen zal worden heb ik geen idee, wat ik wel weet is dat er veel mannen zijn blijkbaar die wel degelijk nu weten dat zij iets vrolijker er bij zouden willen lopen, maar door eigen onzekerheid of invloeden van buiten af het niet doen. Om dan te doen alsof het niet bestaat zou een grove fout zijn. Laat dat aan anderen over die alles wat anders is willen degraderen. :roll: :( :( )

Nog altijd is de macho achtige beeld van mannen gebaseerd op het idee dat mannen "harde" gevoelens en geen "fijne" gevoelens hebben, waarin dat dan ook in hun kleding keuze de fijnere gevoelens te zien kunnen zijn.

Wanneer mensen zich eindelijk realiseren dat andere gevoelens, een hele scala van gevoelens ook bij mannen mogelijk en ook daadwerkelijk aanwezig zijn, dan kunnen wij eindelijk niet meer zo bekrompen doen over mannen die wat "vrouwelijker" willen kleden, alsof dat niet iets mannelijk is. Wat dan wel blijft is het feit dat doorgaans de meeste mannen voor meerdere uiteenlopende redenen zich zullen vereenzelvigen met een bepaalde .... um macho "mannelijk" :roll: :? :( ;) beeld, waar natuurlijk niets mis mee is, mits dat niet een reden / basis is tot een discriminerende houding tov mannen die net iets anders gekleed willen gaan.

Je moet tenslotte een "echte" :? ;) man zijn om je fijnere gevoelens te uiten 'en publiek en je zelf nog als man presenteren in de huidige maatschappij. 8-)
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: mannenrokken genoeg bij

Bericht door RokSterNL »

Maar de rok voor de man is nog niet een kledingstuk wat in de mannengarderobe als vanzelfsprekend aanwezig is. Dat wij dat wel zo doen is alleen maar prachtig. Het is ook mijn persoonlijke mening, maar ik vind dit ook in algemeen opzicht voor mannen nu te ver doorschieten. Als je al nagaat dat ik in een doodgewone enkellange jeansrok afgelopen week al toegeroepen ben geworden. Zie mijn verslag daarover onder het hoofdforum 'In de openbaarheid'. Dan krijg je als je met een rok met bloemetjes en tierlantijntjes de straat op gaat om de haverklap een opmerking. Zitten we daar nu op de wachten met allerlei vervelende consequenties ? Ik niet, maar ik ben wel een doorgewinterde rokdrager, en draag echt niet alleen maar een kilt. Bewijzen te over. Ik voel mij lekker in het segment rokken wat ik draag en daar horen althans voor mij nog geen rokken met bloemenprint en tierlantijntjes bij. En ik persoonlijk geloof ook dat dit voor de mannen die de stap naar buiten willen maken geen verstandige stap is, omdat ze eerst moeten ervaren hoe het is om in een rok naar buiten te gaan. Heeft het bij mij dan te maken dat ik bang ben om in zo'n rok naar buiten te gaan en de kritiek over mij uit te roepen ? Nee integendeel, maar wil het dragen van rokken door mannen wel op een positieve manier tentoon spreiden. En zelfs dan kan je als simpele zielen die ik afgelopen week tegen ben gekomen toch nog van die 99% dat het goed gaat helaas 1% shit happens hebben. Helemaal kun je je daar never nooit tegen beschermen. Ik laat mij daar evenmin door weerhouden, wat ik uiteraard in het prille begin wel had. Dat is juist mijns inziens wel goed, door even een rust dan in te bouwen als je nog niet zo zelfverzekerd bent. Hierdoor kom je alleen maar sterker uit de strijd, en groei je net als ik naar het iedere dag dragen van rokken. Dit is tenminste mijn eigen strategie geweest die mij zover heeft gebracht waar ik nu sta. Iedere dag lekker in een rok, en dan is het nog niet leuk als er iets gebeurt, maar je bent dan niet meer bang, om zoiets te treffen. Je straalt het ook uit, en als je dan ook nog die personen op een humoristische tactvolle wijze van repliek kunt dienen, zonder dat daar agressie door uitgelokt wordt is juist wat je wilt bereiken.
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: mannenrokken genoeg bij

Bericht door rokwens »

Wat RokSter zegt vind ik wel juist. Het is als willen lopen als je nog niet eens kan gaan. Momenteel "kruipen" we nog !
Hoe onlogisch en irreêel het ook mag klinken, bloemetjesmotieven geven nog steeds een vrouwelijk accent. Hoe dat ooit ontstaan is lijkt wel en raadsel. Onder het moto "zeg het met bloemen" wordt vaak een man afgebeeld die bloemen aan een vrouw geeft. Andersom, nog nooit gezien. Ikzelf heb in mijn hele leven nog nooit bloemen gekregen van een vrouw. Tja, enkele toegeworpen met pot en al misschien. Het is net of het mannen verboden is graag bloemen zien. Bloemen op kleding was tot voor enkele jaren al helemaal not done voor heren. Maar dat taboe is aan het wegebben. Ik denk dat het 2004-2005 was toen de eerste mannenhemden met gestyleerde bloemen opdoken. Je vind ze nu ook nog slechts in geringe -mate. Deze zomer was er wel een geweldig aanbod bloemmotieven en andere figuren te vinden op boxershorts en bermuda's. Alleen de lange broek blijft blijkbaar verboden terrein voor bloemen, al is er één vrij bekend merk geweest dat hiertegen zondigde.
Maar momenteel raad ik ook aan om de mannenrok nog sober en stoer te houden om de mogelijke kans tot integratie te verhogen. Maar als je al dat moois en vrolijks ziet, dan kriebelt het wel natuurlijk.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: mannenrokken genoeg bij

Bericht door rokwens »

http://trickymaus.blogspot.com/2008/09/ ... ear_s.html

Hier nog wat info, op internet gevonden, misschien hadden jullie dat zelf al ontdekt
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: mannenrokken genoeg bij

Bericht door RokSterNL »

Als ik op de desbetreffende link klik, opent een popUp venster met deze mededeling. 'Waarschuwing Firefox weet niet hoe het dit adres moet openen, omdat het protocol (hhttp) met geen enkel programma geassocieerd is.'

Dus wat er mis is met die link weet ik niet.

Kan je hetgeen wat eigenlijk zichtbaar had moeten worden niet direkt voor mij in het bericht plaatsen ?
Peter v

Re: mannenrokken genoeg bij

Bericht door Peter v »

Even kort, spreken over mannen in het algemeen of individuelen maakt een groot verschil. Zo ook voor mannen die rokken en ander kleding dragen, ook mannen die gewoon het hele heren garderobe dragen en geen rok dragen. Wij als individuen moeten waar mogelijk voor onze eigen welzijn zo veel als omstandigheden het toe laten ons te kleden zoals wij dat willen, zonder anderen erbij te betrekken, zowel in wat wij van anderen voorstellen of wat zij er zelf er van vinden.

Dat betekent voor de ene een stoere kilt, en voor de andere een heel warme vriendelijke bloemetjes rok. Er is nergens een verbod of belemmering om je te kleden zoals jij dat zelf wilt. Dat kan zonder meer. En wij weten dat je kunnen uiten dmv hoe je je kleedt erg belangrijk zo niet cruciaal kan zijn voor de individu. Beiden geven aan dmv hun kleding hoe zij voelen. DAT IS GEWOON NU MOGELIJK. En door dat te doen doe je ook geen ander schade aan. Diegene die het gebeuren mannen in rokken schade aan doen zijn zij die het niet openlijk doen. Hun over duidelijk afwezigheid. Niemand hoeft iets te laten puur omdat in het algemeen de meesten het bij bepaalde kleding houden. Nog sterker, als mannen in rokken de huidige trend zouden volgen, was er geen man op straat, maar allemaal heimelijke binnen dragers, wat het rok dragen NOG meer in het stiekeme, in het seksuele, in het voor anderen minder gewaardeerde erotische gebied drukt ipv het als een normale kleding stuk voor alledaags.

Veel mannen zijn in het dagelijkse leven gewoon schapen tussen de andere in de kudde, en zullen daar in ook niet snel tot openlijk rok dragen komen, en zeker helemaal niet anders dan wat algemeen gedacht wordt dat veilig gedragen kan worden.

Anderen daarentegen, die lef hebben, om het zo maar te zeggen, kunnen besluiten om hunzelf te kleden zoals zij dat willen. Daarbij kunnen zij besluiten wat de gevolgen zouden zijn als die er zouden zijn. Die mannen zijn er helaas op één of twee handen te tellen. Maar zijn er wel. Het is niet dat mannen niet rokken in het dagelijkse leven kunnen dragen, maar ze doen het gewoon niet. Het kan een sprong in het onbekende zijn, (maar daar dient deze forum toe om vele onzekerheden weg te werken) maar dat is in principe alles dat je niet eerder hebt gedaan. Niet alleen het rok dragen op zich levert veel persoonlijk genoegdoening, maar het feit dat jij je niet laat leven door wat anderen vinden, of door wat jij denkt dat anderen vinden. Soms moet de vrijheid bevochten worden, met het rok dragen is het minder drastisch, en behoeft het alleen genomen te worden.
Plaats reactie