Daags rok dragen, in de stad, op straat.

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Plaats reactie
Peter v

Daags rok dragen, in de stad, op straat.

Bericht door Peter v »

Hallo, Ik ben zaterdag nog op de Heren fiets in rok naar de stad Leeuwarden gefietst. Het was een spijker rok van elastische stof, en iets uitwaaierend. Met enige oplettendheid dat ik bij het op en af stappen niet bleef hangen, ging het fietsen zonder problemen.
In leeuwarden leuk gewandeld en geshopt. Weer een heerlijke rok dag gehad.

Vandaag, zondag 12 Aug, werd ik gebeld door mijn moeder of ik zin had om ergens te wandelen, en dat hebben wij gedaan, deze keer in een "kilt" achtig rok :P ( zie toffe rok gevonden ) gewandeld in "het bos van Ypey", een soort park in de buurt van Leuwarden, daarna wat te drinken gehaald bij een restaurant in een mooi wandel park daar weer dicht bij, (Stania State) om vervolgens langs het water van "de Prinsen tuin" in Leeuwarden te lopen, (een mooie stads park langs een binnen stadse kanaal waar mooie boten liggen aangemeerd). Alweer enkele bekijks, maar geen enkele opvallend reactie, totdat wij langs het water liepen, en een jonge stel ons voorbij liepen, van ongeveer twintig, en de jonge man zei, vriendelijk toe lachend: zo ongeveer: “draag je daar wat onder?” :shock: :lol: :lol: Waarop ik ontspannend ook met een lach antwoordde: “Wil je zien?” :oops: :lol: waarop hij zei: “nee dank je”. :P Dit onder het vriendelijk toe lachen. En wij liepen verder.

Dit was de eerste opmerking, gelukkig comisch, welke ik gehad heb terwijl ik buiten in rok heb gelopen. :lol: :lol:

Zo kan het dus, gewoon genieten, al houd ik in mijn achterhoofd wat momenteel met de homo's gebeurt :x in Amsterdam. :shock: :( :( :shock:
Wat zouden die crimis met een man in een rok doen? :o :( :( :(

Vr. gr.
Peter v.
Laatst gewijzigd door Peter v op 14 sep 2007 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wiha
Site Admin
Berichten: 756
Lid geworden op: 14 jun 2007 11:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Daags rok dragen, in de stad, op straat.

Bericht door Wiha »

Dag Peter,

Leuk om te horen dat het zo goed ervaren word door zowel jou als je omgeving. Ik hoop dat met berichten als deze het meer mensen over de streep helpt om in rok naar buiten te gaan. Het zo leuk zijn als je dmv een foto ons kan delen hoe je dagelijks over straat loopt.

Ga zo door zou ik zeggen :)

Groeten,
Wiha,
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
Peter v

Re: Daags rok dragen, in de stad, op straat.

Bericht door Peter v »

Hallo Wiha, ik heb net de foto galerie bekeken, en jij staat er ook op ( laatste ) foto in 40 mini.
Korte jeans rok
"Hier draag ik een jeans rok van ongeveer 40cm met een dunne zwarte panty. Soms vind ik het wel prettig om in zo'n korte rok te lopen en de andere keer heb ik ze liever tot net boven de knie. "

Lekker vrije gevoel zo'n rokje. Ik heb er ook één. Wel oppassen bij het voor over buigen :oops: :oops: Wel even wennen, zo'n kort rokje, maar het is wel mooi!

Vr. gr.
Peter v
Laatst gewijzigd door Peter v op 14 sep 2007 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter v

Re: Daags rok dragen, in de stad, op straat.

Bericht door Peter v »

Hallo, ik heb een heel leuk gesprek gehad met een heel aardige winkelierster die een eigen kleding winkeltje heeft en zij zei dat het haar eerst niet echt opviel dat ik een rok aan had. Dat ik niet opvallend was. Wij hebben lang over kleding en mannen in rokken gesproken. Erg leuk. Wat de compliment van betreft, geeft aan hoe belangrijk jou houding en uitstraling kan zijn. Het is vanzelf belangrijk altijd keurig uit te zien, waar mogelijk gepaste combinaties kleding aan te hebben, een keurig geheel vormen, hetzij mannelijk of vrouwelijk, maakt niet uit.

Daarna nog even naar Leeuwarden, op de fiets, in rok vanzelf, en heb gesproken met een kleding inkoper die een outlet winkel heeft, hij gaf mij een compliment en zei "wat hip" toen hij mij in spijker rok, paarse bloes, paars/zwarte diamant ruit pantys en zwarte paard-rij stijl dames laarzen zag. Hij zei ook "dat er wel steeds een of meer mannen rokken in de collecties zijn, maar dat het niet tot daadwerkelijk uitlevering komt, waarschijnlijk omdat er niet genoeg animo er voor is om het met voldoende aantallen in te kopen."

Ook al zou het ergens te koop zijn, het is dan ook maar één heel specifieke model mannen rok. Je moet die ene of twee maar ook nog mooi vinden. Daarbij komt dan nog dat het maar af te wachten is wat de prijs dan is.

Vr gr
Peter v
Peter v

Re: Daags rok dragen, in de stad, op straat.

Bericht door Peter v »

Ben weer ( doorlopend ) in rok weg geweest. naar Leeuwarden.
Deze keer in zwarte lange mouw bloes, zwarte mini rok, zwarte pantys en zwarte laarzen.
Niet echt "mannelijk"maar dat is niet perse mijn doel. Ik kreeg wel zeer positieve reacties, weer van winkel medewerkers, die mij behandelde alsof ik gewoon een ander klant (vrouw) was, ( je hoeft niet een vrouw te zijn om een rok of anders te kopen in een vrouwen mode zaak.) Die fabel is uit de wereld bij deze. Dus niet van "wat doet die hier". (wat dat betreft, wees niet bang om rokken te zoeken en te passen in dames mode winkels. Ze willen maar al te graag helpen. Je schamen is niet aan de order.) Enkele andere klanten daar, waaronder twee bejaarde vrouwen gaven mij zeer positieve feedback. Dus ook oudere mensen hebben geen probleem met een man in een rok, zelfs niet als je wat meer vrouwelijk kleed!

Er was één jonge man, een jaar of twintig, die hard hollend de trap weer op ging. waarvan ik net op liep om uit de parkeer kelder te gaan, om naar mij te zien, voor hem was ik iets bijzonders, zoals ik was gekleed. De meeste spontane verbaasde reacties heb ik van jongeren van ongeveer vijftien tot twintig jaar. Verder heb ik alleen positieve complimenten gehad. Van mensen van allerlei leeftijden, en dan te bedenken dat ik er wat "minder mannelijk " rond loop ook nog.

O ja, er was ook nog een man van rond de zestig die mij bij het voorbij lopen aansprak, en vertelde dat zijn zoon een rok droeg, hij woonde ergens bij Nieuw Zeeland, en dat toen zijn zoon op bezoek hier kwam er eerst een broek voor hem gekocht moest worden. :? 8-) ;)

Het maakt (veel) vrouwen niet uit dat een man in een rok loopt.
Wat belangrijk is natuurlijk dat niemand je als de "vieze man" ziet. Daar kan je zelf alles aan doen om dat te voorkomen ALS dat ooit aan de order zou zijn.

Belangrijk is jou eigen uitstraling, charme voor mijn part. Maar als je netjes, beleefd, desnoods bescheiden bent, kortom zoals je anders ook normaal zou moeten zijn komt dat als positief over. En zullen ze eerder de persoon in de rok accepteren dan als je niet zo bent. Wat ik steeds hoor is dat mijn keuze voor wat betreft het geheel goed is uitgezocht en kloppend is, dat wil zeggen niet storend. Dat is knap gedaan voor mij omdat ik niet over een warenhuis aan kleding beschik om van uit te samenstellen.

Zo blijkt dat niet alleen de rok zelf bepalend is voor de acceptatie, maar als je een nette, "passend" geheel aan kleding hebt, wat dus wel belangrijk blijkt bij het rok dragen!! Het feit dat je een rok aan hebt er veel minder er toe doet. In plaats van dat mensen zeggen, heb jij een rok aan????? Zeggen ze eerder wat staat dat jou mooi. Heb je goed uitgezocht. Echt waar, door eigen ervaring. Mensen vinden een man dan zeker niet storend. En mits het en nette geheel is hebben zelf een grote waardering voor. En valt het onder de zelfde acceptatie als de bij iedereen bekende kilt.

Ik heb zelf geen Kilt Of Ultilkilt, dus kan ik niet over ervaring met de acceptatie daarvan spreken, maar dat is vast ook een succes. Dat moet gemakkelijk gaan. Dan kun je in feite hetzelfde kleden als voor heen maar i.p.v. een broek de kilt aan trekken.

Vr. Gr.
Peter v
Peter v

Re: Daags rok dragen, in de stad, op straat.

Bericht door Peter v »

Hallo, nog even een bericht, was vandaag weer in Leeuwarden in rok, en kreeg weer diverse complimenten van vrouwen over mijn rok dragen. Ik had een zwarte spijker rok van SOSOIRE (Jensen familie shop ) , zwarte pantys met een werkje, en helaas zwarte heren schoenen, ( daar wordt aan gewerkt) met daar boven, een pullover met open hals, van sosoire, in wijn rood, een zwarte kralen ketting, een grote cashmere sjal, met bloemen motief, en daar overheen en zwarte heren "commander"jas, zouiets als wat in de marine gedragen wordt.

Voor die combinatie kreeg ik vol lof van een winkelierster, die erg geïnteresseerd was in het rok dragen door mannen, en zij zei dat ze wel vaker mannen binnen had voor dames kleding, mar dat ze veelal veel te strakke kleding wilden hebben. die mannen waren denk ik meer met een vorm van travestie bezig, of waren volkomen onvoorbereid bezig, wat de verkoopster beaamde. Ik zei dat is "een travestie", niet travestie, en ze beaamde dat. Ook dat vrouwen die zelfde fout begaan, namelijk totaal de verkeerde kleding kiezen of de verkeerde maten, waardoor het nergens op lijkt.
Tot nu toe heb ik zelf alleen zeer positieve opmerkingen gekregen, ook van gewoon klanten, die het heus niet zeggen om wat te verkopen! Dat is spontaan en enthousiast. Ik zie er niet echt vrouwelijk uit, mocht je dat gaan denken, maar bedien mij wel van diverse kleding stukken die ook mij passen. Zo kan ik wat gemakkelijker een kloppend en prettige geheel samenstellen. al is het samenstellen, met de juiste kleuren, niet eenvoudig. Geen wonder dat de mannen de gemakkelijke weg kiezen met hun broeken. Ik vraag ook regelmatig aan de verkoopsters wat zij ervan vinden als ik en rok pas of ander kleding, truien enz. al is het soms dames mode, wat maakt het uit? En ze vinden het ook leuk. Ik straal blijkbaar iets positief uit. En een man in een rok kan best uhum goed lijken. Mannelijk, al is het vaak een dames rok, zelfs sexy, op een nette manier natuurlijk.

Wil je het puur mannelijk, koop een Utilikilt van een neutraal stof, en ga bij de camping sport winkel langs en kleed je alsof je op vakantie gaat, tenminste dat is een van de mogelijkheden om het puur mannelijk te houden. Maar rok dragen is veel meer dan alleen van broek naar rok verwisselen.

Ik heb tenminste weer genoten.

Peter v.
Peter v

Re: Daags rok dragen, in de stad, op straat.

Bericht door Peter v »

Ik doe blijkbaar toch iets goed, ik ben mijzelf. Zoals bekend, kleed ik mij wat vrouwelijk, echter zonder een vrouw te willen imiteren, oftewel zonder travi. Ik fietste naar huis, vanuit Leeuwarden, vanmiddag, en een knappe jonge vrouw haalde mij in en bleef naast mij fietsen. Zij sprak mij aan, en gaf mij allerlei complimenten, o.a. over hoe keurig ik gekleed was, dat er veel vrouwen lang niet zo "goed" gekleed gingen. Dat zij het "moest" zeggen, dat zegt wel wat, dat ze het zo goed van mij vond dat ik zo op straat ging. Dat ik een Aura om mij heen had, dat positief was. Wij hebben een heel aangenaam gesprek gehad over het rok dragen. Het was ook heel erg plezierig, aangenaam, om die complimenten te horen. Zulke ontmoetingen heb ik wel vaker gehad, en het is een waar genoegen. Het bewijst dan ook weer dat al is het aller eerst een hele stap, het toch goed is dat je het doet, je kleden zoals je "bent". Ook al is het zoals ik doe neig naar de vrouwelijk kant.

Er zijn er altijd misselijke mensen te vinden, de rest is toch normaal, en daarvan veel heel aardig, waarvan die vrouw een hel aardige, met die mensen wil ik verder leven, daar doe je het voor, die geven mij weer hoop. Na die gesprek wist ik weer waarvoor ik leef, zag de wereld er nog zonniger uit. Ik voelde me weer een mens. Dus al zie sommigen allerlei doem scenario's bij het rok dragen, Uit bovenstaande blijkt toch anders te kunnen.

Als het zo goed gaat met mij, zoals ik mij kleed, dan moet het helemaal geen probleem zijn om als man in rok, dan mannelijk gekleed, in het open te dragen.
Roktom
Berichten: 336
Lid geworden op: 30 sep 2007 16:04
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Daags rok dragen, in de stad, op straat.

Bericht door Roktom »

Peet,
Bij mij is het het zelfde, de meisje van de Wibra vonden mijn keuze van rok heel mooi.
Bij C&A ook het zelfde, mooi meneer.
Dus de mannen rok gaat goed, echter er zouden meer mannen het moeten doen.
Maar ik ga overal in rok nu naar toe, eerst niet.
Nu heb ik zo iets van, als ik het nu niet doe dan gebeurt er niets.
En nu ik mijn angst heb overwonnen, gaat het gewoon erg goed.
ik heb nergens problemen.
Voorbeeld: kassa Albert Hein, in rok: dag meneer.
Hans: leuke rok heeft u aan meneer.
V&D mevrouw u gaat de verkeerde wc in hoor, ik in zwarte korterok en zwarte panty met laarzen.
Bij een dameskledingzaak ben ik erg goed behandeld,zij verkopen tweedehands dameskleding, en het meisje was er erg behulpzaam.
Dit heb ik nog niet zo meegemaakt.
Ik voelde me erg op me gemak.
Ze bleef jurken en rokken aanschouwen.
Ze vond het mooi om een man in een rok te zien.
Ze zij: straks lopen de mannen in rok en de vrouwen in broek.
God............mag ik dat meemaken.
Kan dat morgen s.v.p.
Maar ik heb het ook niets geen problemen als je in rok loopt.
MAAR HOU HET MANNELIJK, geen kantjes, of zo.
Strakke rok, mannelijk model , stoere trui, en je eigen jas.
Kom mannelijk over.
Echt, ik had in het begin ook zo iets van: iedereen kijk naar me, maar dat is niet zo.
Loop maar alleen in een halflangerok, de rest mannelijk kleding, of langerok.
Ik ben begonnen in een langerok, nog nooit geen problemen mee gehad.
Nergens, ja ze kijken, nou ja, ze kijken maar.
Wees niet bang, meer kan ik er over niet zeggen, doe je ding.
Voorbeeld:
Ik heb nu een kaftanjurk aan,wit.
Ik ga zo de vuiliszakken buiten zetten, in die jurk.

Daarna loop ik nog even naar een vriend van me om iets te vragen, hij weet dat ik een rok/jurk draag, en zit daar niet mee.
MOET JE ZELF WETEN zegt hij.
Ja mijn vrouw vind het maar niets, maar dat is haar probleem, niet die van mij.
Ik geniet van de vrijheid om in een rok/jurk te lopen.
Zelfs mijn schoonzus zegt: gewoon doen, ik loop ook in een broek..............
Als het prettig vind moet je dat gewoon doen, ik zit er niet mee.
Dus heren draag u rok in trots, laat Nederland zien de MANNENROK is er, en blijft.
Als vrouwen het kunnen, moeten wij het ook mogelijk kunnen maken.
Peter v

Re: Daags rok dragen, in de stad, op straat.

Bericht door Peter v »

Roktom, wat een genoegen om dit te lezen. :D :D Als je daar niet vrolijk van wordt ? :roll: 8-)
Als zulke voorbeelden niet anderen over hun drempel vrees helpen, dan weet ik niet wat wel. :roll:
Plaats reactie