in de krant

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
florek
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 aug 2007 08:12

in de krant

Bericht door florek »

hallo,

Ik heb een leuk berichtje in de krant gelezen. Mij lukt het niet om te plaatsen, misschien kan ik het naar iemand toe zenden zodat die een poging kan wagen.

Florek

Edit: Was een PDF file en deze kunnen niet geupload worden, heb er een jpg file van gemaakt. Wiha.
De_Gelderlander_3okt08.jpg
Peter v

Re: in de krant

Bericht door Peter v »

Wel interessant.
Alleen jammer dat het niet op het opkomende freestyling van de man in ging, een counter offensief van een nog select gezelschap mannen, waar mannen die rokken dragen ook onder vallen.
Maar dat komt misschien wel. Moet iemand van ons dat even vertellen..... :?
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: in de krant

Bericht door rokwens »

René diekstra is blijkbaar niet de eerste de beste, zet zijn naam maar eens op google. Het is een opmerkelijk artikel waar veel waarheid in zit. En als een man als hij ,die toch voortdurend observeert en analyseert, zulke dingen schijft dan is dat bijzonder waardevol. Ik heb het ook al eerder aangehaald, vrouwen veroveren zich overal een plaats en meer en meer worden evennementen georganiseerd waar uitsluitend vrouwen toegang hebben. Waar is dat voor nodig ? Als je eender welke winkelstraat doorloopt merk je dat (naar mijn gevoel) ruim 3/4 van de uitgestalde koopwaar voor vrouwen bedoeld zijn.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
ecokilt
Berichten: 293
Lid geworden op: 17 okt 2007 21:49
Locatie: Tielt-Winge tussen Leuven, Diest, Aarschot, Tienen - Vlaams-Brabant

Re: in de krant

Bericht door ecokilt »

Vooreeld: scapino: koopavond voor vrinedinnen
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: in de krant

Bericht door mikvanes »

"De eerste jongeman die in jurk, rok of maillot door de gang gaat, heeft een behoorlijk probleem," schrijft Diekstra. Nou, toen ik dat deed als student viel het wel mee, hoor. Het kan zijn dat we toen toleranter waren, maar zelf geloof ik dat niet zo. Als student ben je relatief onafhankelijk. In een baan/bedrijf vind ik dat anders liggen. Je bent dan minder vrij en je probeert er wat aangepast uit te zien. Op straat geeft het dragen van een rok of een jurk normaal meestal geen problemen, maar een enkele keer wel. Ik denk dat je je daar op moet instellen. Het hangt er ook heel erg vanaf, hoe je er precies uitziet. In mijn ervaring heb ik meestal minder problemen als ik er goed uitzie en echt mijn best heb gedaan. Van vrouwen en ook soms van mannen in het openbaar heb ik veel meer leuke reacties dan negatieve.

Overigens gaat het helemaal niet om die rok volgens mij. Naar de laatste bijeenkomst van de T&T Groningen (als man in jurk/rok) had ik een zwart short aan. Ik vond dat in deze tijd van minimode een korte rok echt niet meer kon. In dit geval gaf het in combinatie met een zwarte majo en zwarte korte laarsjes met een super hoge hak een vrouwelijk effect. Zelfs zo sterk, dat de aanwezige verslaggever als titel gebruikte: "Snakken naar een rok." Precies zo, kun je, als je dat wilt, met een rok een heel mannelijk effect oproepen. It's all in the eye of the beholder.
Peter v

Re: in de krant

Bericht door Peter v »

ecokilt schreef:Vooreeld: scapino: koopavond voor vrinedinnen
Ik weet niet precies wat je hier mee zeggen wil, maar het staat inderdaad voor vriendinnen. Natuurlijk. Welke mannen zijn nu geïnteresseerd in kleding kopen? Dus is het niet discriminerend, als dat het punt was, maar helemaal gericht aan de doel groep, diegene die alsmaar hun garderobe aanvullen, de vrouw.

Het had natuurlijk moeten heten: Koopavond voor kenners, of voor de liefhebbers, een koopavond.
Koopavond voor vriendinnen heeft toch wel wat vriendelijks, gezellig, en als je nu niet al te mannelijk er naar kijkt, kan ik in zien dat vriendinnen toch wel toepasselijk is, daar je in het gedrag, man of vrouw toch een vriendin bent. ....... In het gedrag, niet in het man of vrouw zijn. Even ruim denken.
ecokilt
Berichten: 293
Lid geworden op: 17 okt 2007 21:49
Locatie: Tielt-Winge tussen Leuven, Diest, Aarschot, Tienen - Vlaams-Brabant

Re: in de krant

Bericht door ecokilt »

Heb het jpg-bestand omgezet voor wie de lettertjes te klein vond:
door René Diekstra Uit De Gelderlander vrijdag 3 oktober 2008 GO-A22 p. 22 Rubriek Gezondheid

Vrouwen in marsorde

Iedere keer als ik de universiteit of de hogeschool binnenloop, valt het me op. Hoeveel lawaai vrouwen, en dan vooral jonge vrouwen, maken. Hun laarzen of ander schoeisel met hoge hakken zijn tot in de wijde omtrek te horen.
Vandaag liep ik achter twee van hen een gang door. Ik had het gevoel, op het geluid af te gaan, of ik achter een militaire parade had aangesloten. Dat werd nog versterkt omdat ze hun broek in hun laarzen hadden gestoken. De één had een soort rijbroek aan, de ander een maillot die vorm van billen en benen volgde. En daarboven een brede leren riem. Denk er een paard onder en ze kunnen zo een cavalerieregiment in.
Daarmee vergeleken zien de meeste jonge mannen er tegenwoordig uit als softies. Op hun lage, zachtverende, nauwelijks hoorbare sportschoenen. Daarbij vaak vormloze broeken, een soort denim-zakken. Blijkbaar mogen jongens en mannen alleen kleding aan die juist geen kracht en vorm uitstraalt. Wat is er gebeurd dat jonge vrouwen er tegenwoordig uitzien als militante, stoere wezens en jonge mannen als onduidelijke sloven.
Hoe is het mogelijk dat wat twee eeuwen geleden nog uitsluitend kleding voor (jonge) mannen was, nu alleen nog door jonge vrouwen mag worden gedragen. Simpelweg een kwestie van mode? Of zit er meer achter? Wat betekent het dat vrouwen tegenwoordig alles kunnen dragen, ook alles wat mannen dragen of ooit droegen? Terwijl voor mannen geldt dat ze absoluut niet alles kunnen dragen. De eerste jongeman die in jurk, rok of maillot door de gang gaat heeft een behoorlijk probleem (behalve als hij voor zwarte Piet speelt).
Ik denk dat de krijgshaftige vrouw die de vrijheid neemt om alles te dragen wat er te dragen valt en zich met luide nadrukkelijkheid door de wereld beweegt, de uitdrukking is van een veelomvattende verschuiving in macht en positie tussen de twee sexen.
Zij vecht zich overal naar binnen, laat geen mannenbolwerk ongemoeid en verdringt hem op steeds meer plaatsen. Zij rukt op, hij wijkt. Waarom doet hij dat? Uit een gevoel van rechtvaardigheid? Uit het ideaal van gelijke kansen voor hem en haar? Uit eigenbelang niet langer de enige kostwinner te hoeven zijn, niet langer vooral een uithuizige werkezel? Of speelt er iets anders? Heeft de samenleving zich zo ontwikkeld, is het type aanpassing dat ze vraagt, zodanig dat vrouwen en meisjes daar fundamenteel meer geschikt voor zijn dan mannen?
Doen zij het daarom op allerlei gebieden, van schoolopleiding tot beroepssucces, steeds beter en op een aantal gebieden al beter dan jongens en mannen? Misschien voelen jongens en mannen dat ook aan, voelen ze zich in toenemende mate sociaal minderwaardig. Een minderwaardigheid die komt bovenop de minderwaardigheid die de man altijd ten opzichte van de vrouw gevoeld heeft, namelijk die in lichamelijk opzicht.
Ik ben in mijn werk als therapeut in toenemende mate drie typen mannen tegengekomen die wat dat betreft te denken geven: ontwijkende mannen, afhankelijke mannen en overaangepaste mannen. De eerste groep gaar confrontaties met vrouwen uit de weg, trekt zich op zichzelf terug en eindigt vaak alleenwonend. De tweede groep kijkt de vrouw voortdurend naar de ogen, maakt leven en dood afhankelijk van haar. Niet zelden, als zij afhaakt, maakt hij een eind aan zijn leven of eindigt in de psychiatrie.
De derde groep doet uiterlijk wat zij wil, gedraagt zich zeer vrouw-correct, maar vindt haar voornamelijk belangrijk als mogelijkheid om eigen lusten re bevredigen en omdat maatschappelijk een vrouw (en kinderen) hebben belangrijk is. Maar in feite,zonder dat hij dat ooit openlijk zal zeggen, vindt hij de vrouw ook maar een vreemd lastig wezen. Het wordt, kortom, hoog tijd ons zorgen om de man te gaan maken.
Gebruikersavatar
Wiha
Site Admin
Berichten: 756
Lid geworden op: 14 jun 2007 11:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: in de krant

Bericht door Wiha »

ecokilt :) heb jij wel eens op het plaatje geklikt? Er komt dan een grotere versie waarin volgens mij duidelijk genoeg de tekst is te lezen, maar in ieder geval bedankt voor de moeite.
Wiha,
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
ecokilt
Berichten: 293
Lid geworden op: 17 okt 2007 21:49
Locatie: Tielt-Winge tussen Leuven, Diest, Aarschot, Tienen - Vlaams-Brabant

Re: in de krant

Bericht door ecokilt »

wiha, dat klopt, maar ik had het afgedrukt om andere mensen te laten lezen en dat viel tegen - daarom
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: in de krant

Bericht door mikvanes »

Ik beweerde hierboven dat vroeger het dragen van een rok als je student was, niet zo veel problemen gaf, maar toen ik daar later over nadacht, was dat toch wel wat kort door de bocht. Bij problemen zit iedereen bijna altijd aan directe problemen te denken. In mijn ervaring viel dat wel behoorlijk mee. Indirecte problemen zijn problemen die je pas veel later krijgt door dat mensen je hebben zien lopen en dat dan doorvertellen. Dat soort problemen is natuurlijk veel lastiger waar te nemen als een gevolg van je afwijkende gedrag, omdat ze pas tijden later duidelijk worden als ze al duidelijk worden. Ik denk nu dat dat achteraf toch best wel behoorlijke problemen heeft opgeleverd en dat Diekstra dus wel gelijk heeft en dat dat toen ook al zo was.

Natuurlijk kun je die problemen die dat gaf, relativeren. Ik vond toch mijn weg, kreeg toch een leuke baan, kreeg of hield toch mijn leuke vriendin. Maar het heeft inderdaad best stevige effecten, denk ik nu.
Plaats reactie