Het zou moeten kunnen ! !

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Peter v

Re: Het zou moeten kunnen ! !

Bericht door Peter v »

Hallo Babs, ik begrijp je wel. :) ;) :) En misschien omdat ik gemeend heb er op in te gaan, is het iest anders overgekomen dan was bedoeld. Ik vind het zelf ook prima dat jij met je ervaring aangaande rokken op een mannen lichaam aan de forum deel neemt, als het maar daar over gaat en niet over de travesti zelf. En ook iemand die wel eens de volle travi gaat kan natuurlijk ook gewoon als man een rok dragen, als rok dragend MAN. Tenslotte gaat vrijwel elke rok dragend man in de "" Gewone man travestie"" ;) als gewone man in gewone mannen broeken. Ha Ha 8-) :) :P

Ik vind ook dat de kilt zeker zijn charme heeft, zou bijna één kopen toen ik dertig jaar terug op motor vakantie in Scotland was. Helaas niet gedaan. En ik vind het mooi gezegd, "de schotse mannen bekijken met kilt en kniekousen zie ik wel een man staan in klederdracht". Het is niet alleen een mannen kleding stuk, maar kan ook als klederdracht gezien worden.

Wat die "zwaar schemerig beeld" betreft, dat is iets waar door ons hard aan "gewerkt" wordt om in een geheel nieuwe gebied van mode voor mannen nieuwe "standaarden" ( herkenbaar in het positieve door het publiek ) neer te zetten zo dat zonder onnodige beperkingen wij nu al, en vooral straks net zo over straat kunnen als de scotten dat in schotse rok doen. De huidige begrippen verleggen, en de nieuwe moderne man neer zetten, de man in mannen rok.

Wat die klooioos betreft, die zullen er altijd zijn, en altijd net zo lang zoeken tot dat ze iets hebben gevonden om tegen aan te schoppen, letterlijk. Helaas. Wij laten hun ons niet stoppen, maar enige gepaste voorzichtigheid is wel op zijn plaats.

vr. gr.
Peter v.
Gebruikersavatar
Wiha
Site Admin
Berichten: 756
Lid geworden op: 14 jun 2007 11:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het zou moeten kunnen ! !

Bericht door Wiha »

Babs, voel je niet beledigd, ben ook blij dat je iets over jezelf hebt verteld. Ik hoop ook dat je wil blijven meeschrijven over de man in rok aangezien je er thuis ook vaak als man in rok bij loopt. Dat is juist wat we hier willen, mannen in rok. Aangezien er toch aardig lange verhalen kwamen in dit onderwerp en meer richting travestie ging heb ik gemeend hierop te reageren voordat we straks hier meer verhalen over krijgen want daarmee is het standpunt waar dit forum voor is ook direkt duidelijk.
We willen allerminst mensen beledigen, maar wel juist dit forum houden voor mannen in rok. :)
Wiha,
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Het zou moeten kunnen ! !

Bericht door RokSterNL »

Sorry Babs,

Het was geenszins mijn bedoeling hiermee jou uit te willen sluiten van dit forum of op welke manier ook te kwetsen. Dat zit helemaal niet in mijn karakter. Ben juist heel ruimdenkend. Ik wilde hiermee alleen aangeven dat travestie niet op dit forum thuis hoort. Ik heb niets tegen mensen die aan travestie doen. Ook niet aan homo's. Heb zelf een collega en tevens een vriend van mij die homo is. Mijn ouders hebben kennissen die homo zijn. Allemaal niets mis mee. Zijn net zulke mensen als hetero. Meestal zijn de mannen nog galanter dan heteromannen, die lomp kunnen zijn in hun handelen. Niemand kan er iets aan doen als hij bepaalde gevoelens/geaardheid heeft. Het is alleen triest dat daar ook bepaalde mensen in onze maatschappij zo als een stier op een rode lap op reageren. Zeker inderdaad de laatste tijd in onze Hoofstad. Amsterdam wat toch bekend stond als de stad waar het allemaal kon. Toch weerhoud mij dat niet om als man in rok naar Amsterdam te gaan. Er zit natuurlijk altijd een risico aan iets wat onbekend is of vreemd gevonden wordt. Als wij als rokdragende mannen ons nu laten bepalen door de maatschappij waar bepaalde mensen zijn die hier niet mee weten om te gaan, dan is alles verloren. Ik vergelijk het altijd met een programma op TV. Als men er niet tegen kan op straat een man in een rok te zien, of een man die als vrouw gekleedt loopt, kijk je toch niet, en als er op TV een programma is waar je niets aan vindt, zap je toch ook door of anders zet je de TV uit. Dan nog hebben zij die rok(ken) en andere kleding voor jou betaald ? Nee, dus laten ze hun mond houden.

Ik hoop hiermee Babs mijn standpunt wat het forum betreft duidelijk te hebben gemaakt. Doe gewoon wat je prettig vindt. Travestie is voor jou een manier van leven, en dat geeft jou een fijn gevoel.

Succes en de hartelijke groetjes van RokSterNL
Jonas
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 aug 2007 20:09

Re: Het zou moeten kunnen ! !

Bericht door Jonas »

Hoi mensen,

Ik heb niet alle reacties helemaal gelezen, het is wat veel om op het scherm te zitten lezen ...
Voor mij is de scheiding tussen mannenrok en travestie heel duidelijk, maar wat mij stoort is dat de mannenrok altijd gekoppeld wordt aan stoerheid. Ook hier weer, in één van de reacties, om duidelijk te maken waar het om gaat.
En daar gaat het bij mij nu net niet om. Die stoerheid is iets waarom ik misschien in geen jaren een mannenrok zal kopen.
Ik hen geen travestiet, ik voel me ook een echte man, maar ik wil geen stoere kleren aan. Geen stoere broeken, geen stoere hemden, niets van dat. Ik ben niet stoer, en ik hoef dus ook geen stoere kleren aan. Ik voel me daar niet goed in. Ik draag dat nooit, en toch draag ik in het openbaar altijd mannenkleren. Er zijn mannenbroeken die niet stoer zijn, dus waarom zou dat met de mannenrokken dan niet zo mogen zijn ?

Jonas
Peter v

Re: Het zou moeten kunnen ! !

Bericht door Peter v »

Hallo Jonas, dit is de soort reacties die ik verwacht op deze forum, en mede waarvan ik hoop dat het er toe bij draagt voor de rokdragende mannen een overzicht te geven van de verschillende aard van de dragers en om duidelijkheid te verschaffen voor geïnteresseerde lezers waar het rok dragen om gaat.

Ik ben het helemaal met jou eens. En dat zijn er wel veel meer. Bij mannen zijn er zo veel nuances in hoe die zich voelen en dus kleden. Echter zeker in het begin ( van deze forum ) willen wij niet meteen afglijden "" richting"" wat de buiten wereld als travi beschouwt. Dat is dus niet zo, maar zeker nu het rok dragen vrij nieuw is, proberen wij het zo veel mogelijk "herkenbaar" mannelijk te houden.

Daar in ligt nu de moeilijkheid, zoals je dat zelf aangeeft, en zoals ik wel vaker heb gezegd, er bestaat niet één oer man, harde bouwvakker, zwaar gespierd, T shirt en versleten spijker broek, bier drinkend en voetbal kijkend, of whatever...

Iedere persoon is anders. Mede omdat deze forum niet uitsluitend door rok dragend MANNEN gelezen wordt, zou dit forum een belangrijke portaal tot een breder geïnteresseerd ( niet zelf rok dragend) publiek kunnen zijn. Wij willen alleen de beeld van een rok dragend "Man" projecteren, voor de buiten wereld. Zo dat het voor HUN gemakkelijker en sneller te accepteren is. Wij zelf weten natuurlijk dat het niet zo zwart wit is.

Ik vind zelf ook dat er veel meer keuze in rokken zou moeten zijn dan een paar “stoere” mannen rokken, dan wat er nu te koop is. ( de ultikilt is er in een paar kleuren) Overigens de kilt is maar één van de vele soorten mannen rokken, terwijl het vrijwel nu de enige echte mannen rokken zijn die worden gemaakt. ( Gothic is een heel eigen hoofdstuk.) Ik vind dat je bv als je naar een avond voorstelling gaat, je dan een lange soepele zwarte rok aan kan doen, sjiek. Ga je winkelen, dan b.v. een knie hoog witte rok aan. (lekker fris, zomers.) ( wij hebben ook witte mannen broeken.) Ga je ravotten met de kids, dan de knie hoog spijker rok. Heb je een leuke zomer bloes met dessin, dan waarom niet de rok ook, net als hoe de ander sex het draagt, het is gewoon een goede combinatie, er is verder niets vrouwelijk aan, Als je een pak aan hebt, is de jas en broek ook hetzelfde dikwijls. En dan verder bijna alle varianten in stoffen en kleuren, en dessins net als bij de vrouwen rokken gebruikt worden. Je kunt eenmaal meer met een rok dan met broeken denk ik. Natuurlijk zijn wij nu nog genoodzaakt rokken te vergelijken met de dames rokken. Maar als je bedenkt dat als je een mannen rok maakt, ongeacht de stof of kleur, dan komen er niet de kanten randjes, ondiepe zakken, ronde zakken en wat al te meer aan dat men bewust bij een vrouwen rok aanbrengt juist om wat anders uniseks rok zou zijn, een dames rok van te maken. Daar door zijn ze dan opeens allemaal Mannen rokken, ondanks dat het niet allemaal “stoere” rokken zijn. Als de enige “stoere” mannen broek de spijker broek is, wat zijn dan alle andere broeken?

(Want wat is eigenlijk stoer? Is het en donker kleur, on zichtelijke grote opgenaaide zakken. Stugge niet lekker vallend stoffen? Of moet het een kilt zijn? )

Het kan allemaal. Open your mind to the possibilities. Heb een open geest. Dit allemaal kan zonder dat er maar van een greintje travestie sprake is. Mensen moeten worden geüpdate worden naar de huidige ontwikkelingen en begrippen. Het begrip man, gezien van hoe hij zich kleedt zal op de helling moeten, dus als een man een rok draagt is dat gewoon een ander mannen kleding stuk. Punt.

Het is momenteel zelf zo dat als je wilt, je zou kunnen zeggen dat de mannen in broeken vrouwen kleding dragen, omdat vrouwen erg veel broeken dragen. :D ;) :o :D :D :D Onzin natuurlijk. Net zo'n onzin als dat er wat aan een man zou mankeren, wat ""fout"" zou doen als hij wat meer werelds, kleurijk zou kleden. (rokken, sieraden enz.) Een rok is helemaal niet een vrouwen kleding stuk, het is maar hoe het is aangekleed, en dan moet er nog een vrouw het dragen ook! ;) 8-) :P :P :P Het is nu de nieuwe eeuw, 21ste eeuw, "wij" moeten maar ook nieuw gaan denken, mee gaan met de tijd.

En het begrip travestie zal nog extra duidelijk omschreven moeten worden, waardoor alles wat echt niet daar mee te maken heeft ook niet als zodanig bekeken hoeft te worden. Het is nu zo dat (bij sommige mensen) zodra een man ook maar iets aan doet wat een vrouw ook aan doet, dan denken sommige O dat is travestie. Dat is natuurlijk dom, maar SOMMIGE mensen zijn dom. Het moet zo worden, dat je echt 100% aan de travestie norm moet voldoen voordat iemand er zelfs aan gaat denken. In feite is het al zo. Maar de meeste mensen WETEN niet precies wat travestie is. In die heropvoeding fase zitten wij nu maar aan het begin. Het zal niet aan ons liggen dat wij ons alleen stoer kleden. Wij moeten het nog hebben van wat voor de dames markt gemaakt is, op een enkele rok/kilt na, dus is het zo wie zo moeilijk om veel draagbaar variatie te vinden. Het begrip van oudsher “stoer” is zo wie zo al jaren aan het vervagen., gelukkig, denk al alleen maar aan roze shirts / truien en sieraden. Dat is evenzogoed nog “”Stoer”” en ben je vooral nog een man, waar het om draait, je bent zelfs meer man, kleurrijker, maar anders dan 100 jaar geleden.

Veel rok draag plezier.
Peter v.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Het zou moeten kunnen ! !

Bericht door RokSterNL »

Jonas schreef:Hoi mensen,

Ik heb niet alle reacties helemaal gelezen, het is wat veel om op het scherm te zitten lezen ...
Voor mij is de scheiding tussen mannenrok en travestie heel duidelijk, maar wat mij stoort is dat de mannenrok altijd gekoppeld wordt aan stoerheid. Ook hier weer, in één van de reacties, om duidelijk te maken waar het om gaat.
En daar gaat het bij mij nu net niet om. Die stoerheid is iets waarom ik misschien in geen jaren een mannenrok zal kopen.
Ik hen geen travestiet, ik voel me ook een echte man, maar ik wil geen stoere kleren aan. Geen stoere broeken, geen stoere hemden, niets van dat. Ik ben niet stoer, en ik hoef dus ook geen stoere kleren aan. Ik voel me daar niet goed in. Ik draag dat nooit, en toch draag ik in het openbaar altijd mannenkleren. Er zijn mannenbroeken die niet stoer zijn, dus waarom zou dat met de mannenrokken dan niet zo mogen zijn ?

Jonas
In wezen beste Jonas, ben ik het volledig met je eens. In principe ben ik ook geen stoere man. Ik zou ook niets lievers zien dat dan we gewoon kunnen beginnen waar wij willen starten. Dus niet met een basismannenrok. Helaas heb ik dat in het verleden ook al vaak geuit. Een andere rokdrager vertelde mij, dat dit op dit moment te hoog gegrepen is, en dat we eerst met de stoere modellen moeten beginnen, en dat van daaruit een evolutie ontstaat. Ik zei toen, ik ben bang dat dat dan nooit zover komt, want men denkt dan dat wij zulk soort rokken als man willen, en weer in zwart. Nee, dat veranderd wel zei hij, maar eerst zo mannelijk en stoer mogelijk uitdragen. Nou okay, dat moet dan maar. Voor mij mag het gewoon zo'n neutrale damesjeansrok zijn. Maar als dat te hoog gegrepen is, moet ik wel. Wat moet ik anders ?
Peter v

Re: Het zou moeten kunnen ! !

Bericht door Peter v »

Weserom ben ik met jou eens, roksterNL, Wat men ziet accepteert men. als dat stoer is dan denken "ze"dat datgene is wat wij willen, is het anders, is dat dan wat wij willen. Het is toch iets "nieuws".

Hopen dat de Mode boys het snappen als die eindelijk gaan promoten. En geloof me, als ze de rok met bloemetjes gaan promoten, dan wordt het dat!!! ;) :o :o :oops: :lol: :lol: :lol: 8-) 8-)

Lijkt gek maar zo werkt het. Dus ben ik voor het promoten van alle nuances i.p.v. jaren lang een soort rok promoten om vervolgens weer jaren lang mensen ervan te overtuigen dat het ook anders kan dan een kilt of een recht toe recht aan spijker rok. Zo lang heb ik niet te leven....

Wel zit er een verschil in wat je voorzichtig bekend wil maken in je eigen omgeving, of wat de mode wereld dumpt en opeens iedereen gaat dragen. Ik denk dat infeite mensen om je heen net zo "raar"kijken als je een spijker rok aan hebt of een khaki rok. Of een witte (spijker) rok. Dus moeten wij ook niet al te veel wijzen naar één bepaald type rok als zijnde datgene dat IEDERE rok dragend man wil. Dat is nu precies hoe het gaat met de normale heren kleding. En dat is juist iets wat wij kunnen veranderen in één keer, als het rok dragen voor mannen los van de grond komt.

Ik heb de foto's van jou in een licht khaki kleur dames rok gezien, en het staat gewoon goed! Als ik het goed zag, was die rok enigzins wijder aan de onder kant. Leuk. Daar moeten wij ook voor waken, dat mannen rokken ook niet strakke stijve ondingen worden om maar niet hetzelfde te zijn als de "dames"exemplaren. Want een "Zwierig" rok is erg prettig om te dragen en is niets vrouwelijk. Zo zijn rokken nu eenmaal, of ze door mannen of vrouwen gedragen worden. Of
Zoiets al een nieuwe auto maken maar met vierkante wielen, om maar niet hetzelfde te zijn als de andere auto's.

vr. gr.
Oeter v
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Het zou moeten kunnen ! !

Bericht door RokSterNL »

Peter v schreef:Weserom ben ik met jou eens, roksterNL, Wat men ziet accepteert men. als dat stoer is dan denken "ze"dat datgene is wat wij willen, is het anders, is dat dan wat wij willen. Het is toch iets "nieuws".

Hopen dat de Mode boys het snappen als die eindelijk gaan promoten. En geloof me, als ze de rok met bloemetjes gaan promoten, dan wordt het dat!!! ;) :o :o :oops: :lol: :lol: :lol: 8-) 8-)

Lijkt gek maar zo werkt het. Dus ben ik voor het promoten van alle nuances i.p.v. jaren lang een soort rok promoten om vervolgens weer jaren lang mensen ervan te overtuigen dat het ook anders kan dan een kilt of een recht toe recht aan spijker rok. Zo lang heb ik niet te leven....

Wel zit er een verschil in wat je voorzichtig bekend wil maken in je eigen omgeving, of wat de mode wereld dumpt en opeens iedereen gaat dragen. Ik denk dat infeite mensen om je heen net zo "raar"kijken als je een spijker rok aan hebt of een khaki rok. Of een witte (spijker) rok. Dus moeten wij ook niet al te veel wijzen naar één bepaald type rok als zijnde datgene dat IEDERE rok dragend man wil. Dat is nu precies hoe het gaat met de normale heren kleding. En dat is juist iets wat wij kunnen veranderen in één keer, als het rok dragen voor mannen los van de grond komt.

Ik heb de foto's van jou in een licht khaki kleur dames rok gezien, en het staat gewoon goed! Als ik het goed zag, was die rok enigzins wijder aan de onder kant. Leuk. Daar moeten wij ook voor waken, dat mannen rokken ook niet strakke stijve ondingen worden om maar niet hetzelfde te zijn als de "dames"exemplaren. Want een "Zwierig" rok is erg prettig om te dragen en is niets vrouwelijk. Zo zijn rokken nu eenmaal, of ze door mannen of vrouwen gedragen worden. Of
Zoiets al een nieuwe auto maken maar met vierkante wielen, om maar niet hetzelfde te zijn als de andere auto's.

vr. gr.
Oeter v
Dat is dus wat ik ook bedoelde. In wezen ben ik geen stoere man. Maar ook geen watje hoor. Ik ben alleen bang als we te hard van stapel lopen dat we doodlopers worden. Dat wilde ik in het begin ook. Wat ik in het openbaar doe, wil nog niet zeggen dat ik dat voor de media doe. Dan hou ik het wat ingetogener. Maar vertel ze wel wat ik in wezen wel wil.

Hoop dat het een beetje te volgen is.

Groetjes van RokSterNL
Peter v

Re: Het zou moeten kunnen ! !

Bericht door Peter v »

Ja het is heel goed te volgen. ;)
Het is alleen nu even zoeken naar de meest effectieve manier om het rok , ROK dragen, ( dus niet alleen kilts) door mannen naar buiten toe, naar het grote publiek dusdanig positief neer te zetten, dat ze bereid zijn het te zien voor wat het is, een uitbreiding van de voor mannen bestemde, beschikbare kleding. In alle soorten, dus niet gefixeerd op de bekrompen hokjes denken van zo vellen, dat wij op onze beurt weer bevestigen door alsmaar daar aan te voldoen.

Maar nu de vraag, wat was eerst, de kip of de ei?

Moeten wij wachten tot dat de halve wereld er "klaar" voor is dat mannen in de moderne Westerse landen rokken mogen dragen? Heb jij nog en halve eeuw tijd om dat maar af te wachten?

Of door het ZIEN van het rokdragen in de praktijk dat mensen zich gaan REALISEREN dat het actueel is, en dat het GEWOON is, en daar mee hun visie , hun "hokje "daar op aan passen? Dus ook het hokje voor het begrip van wat Travestie werkelijk is, en dat al het andere gewoon normaal gedrag is ( Travestie ook maar dat is weer een bijzonder soort gedrag.)

Wij zullen toch de voorlopers moeten zijn van wat de mode binnen kort zal brengen. Door allerlei rokken te dragen, waarbij het duidelijk is dat het niet travestie is, en dat valt echt wel mee, zullen de mode waakhonden, de mode spionnen het signaleren en erop in spelen. Wij zijn aan het zet, wij zullen moeten aangeven wat wij willen, om er voor te zorgen dat wij weer niet moeten volgen wat anderen maar voor ons bedacht hebben.

Dit allemaal is altijd onzeker hoe het uit zal pakken, maar wachten op anderen is geen optie. Als wij kunnen aantonen dat het rok dragen, met pantys erbij als passende been afwerking van het geheel is wat wij mannen willen, dus niet alleen kilts, maar inclusief kilts, dan hebben wij wat wij willen. Rok dragen vrijheid, anders loop je de kans dat men alleen in het verlangde van het kilt dragen kijkt en is elk andere rok evengoed nog not done in de ogen van het grote publiek.

Niet makkelijk.

Wie kan het weten wat "verstandig"is, maar met alleen verstandig te handelen zal weinig bereikt worden.
Ik ben zelf ook nog zoekend naar wat ik eigenlijk wil, dus kan ik niet precies zeggen hoe het voor mijzelf zou moeten uitzien, nog niet.

Hmn, klinkt nog al heftig, heldhaftig, zo voel ik mij niet, maar als ik ergends voor sta, dan ga ik er ook voor. En dat boodschap wil ik overdragen aan anderen om hun te prikkelen, stimuleren om ook voor hun mening op te komen en niet altijd op "safe "spelen".

Ik zou het leuk vinden om met jou te kunnen spreken hier over. alleen wij wonen wel erg ver van elkaar vandaan.

vr. gr.
peter v.
Wij
Gebruikersavatar
Wiha
Site Admin
Berichten: 756
Lid geworden op: 14 jun 2007 11:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het zou moeten kunnen ! !

Bericht door Wiha »

Ik denk dat het beter is om hier een nieuw onderwerp over te beginnen. Het begint erg af te wijken van het begin van de berichten en ik denk als je het als nieuw onderwerp start er weer meer mensen het lezen en dus kunnen reageren.

Bij deze dus deze discussie beeindigen en in een nieuwe verder gaan.
Wiha,
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
Plaats reactie