In het openbaar met een rok aan.

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Peter v

Re: In het openbaar met een rok aan.

Bericht door Peter v »

Ik was vanmiddag 8 sept. nog naar Harlingen geweest, in een kuit hoge bruine rok pas bij C&A gekocht, en met zwarte dames sandalen en een bijpasende kleur bloes. Alweer leuk gewandeld en gewinkeld. Wat heerlijk om in een rok te lopen.

Heb een leuke gesprek met een medewerkster van een dames zaak gehad, en alweer bleek ook deze vrouw een ruime nuchtere kijk op de wereld te hebben waaronder ook het rok dragen door mannen. heeft mij ook leuk geholpen. Ze heeft ook wat bleek een travestiet te zijn geholpen bij het uitzoeken van een complete outfit, en nog in haar eigen tijd wat extra makeup advies gegeven. Gewoon tof geweldig. Eigenlijk zoals ik zou hopen dat de mensen zo wie zo zouden zijn. Maar de ene heeft de ogen wat meer open dan de ander.

Dit bevestigd alweer het feit dat angst om rokken te kopen in en winkel ipv internet ongegrond is. Er is geen enkel bezwaar om als man vrouwen kleding te kopen. Wees gewoon netjes, gedraag je correct zoals dat anders ook zou moeten. Dan maakt het niet uit of je man of vrouw bent. En dan kom je er ook achter dat een man in rok echt ""gewoon"" is. En al zouden er mensen zijn die er vreemd van opzien, je merkt daar toch niets van.

Nog veel rok plezier.
Peter v.
Gebruikersavatar
Ludwigcw
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 aug 2007 22:24
Locatie: Oudenburg
Contacteer:

Re: In het openbaar met een rok aan.

Bericht door Ludwigcw »

Hallo iedereen,

Tja, er zijn voor de meeste mannen nog enkele muren te slopen, voordat we zonder schroom en kritiek een rok kunnen dragen in het openbaar.

- De eerste en volgens mij voornaamste drempel is je eigen zelf overtuigen dat het kan.
Met dit punt heb ikzelf geen enkel probleem, ik zou op de meeste plaatsen zonder schroom
een rok dragen.
- Echtgenote, mijn vrouw wilt het niet in eigen omgeving ivm haar zaak. Dus voor mijn kan het enkel op reis of op daguitstap weg van eigen omgeving. Nu als ik een stad verder ( +/-20km) alleen winkelen ben, zal ik ook wel een rok aandoen. Maar toch, de mogelijkheid wordt hier toch al heel wat kleiner dan bij iemand die alleenstaand is.
Drie á vier keer in een jaar gaan we naar de chalet van mijn zus in Groot-Hertogdom Luxemburg, en daar draag ik steenvast enkele keren een rok in het openbaar. Deze zomer in de Provence heb ik ook meerdere keren een rok aangehad, en daar op een plaatselijke markt,( oef eindelijk eens, :roll: al was het maar om mijn vrouw te overtuigen dat ik niet alleen ben) een straatmuziekant met een enkellange rok aan.
- Werk, ik ben militair dus sowieso gebonden aan een uniform, alhoewel we bij de Belgische luchtmacht nogal met al onze uniform onderdelen durven combineren. Roept op een willekeurig moment 10 collega's van mij bijeen en je zal tien verschillende interpretatie van ons uniform te zien krijgen. Iets wat bij de landmacht zeker nooit zou getolereerd worden. :D
Nu heb ik buiten mijn gewone job ook nog een cumuljobke, onze basis heeft een vaste Baseband "Blue Link", en in kader van dit, luisteren wij (officieren) bals, feestelijkheden en sociale activiteiten bij onze troepen in het buitenland (Kaboel, Kosovo enz) op.

Nu was er deze zomer een Poolparty bij de Belgische delegatie in de Awacs Nato basis te Geilenkirchen. Een minder formeel gebeuren, dus heb ik daar voor het optreden mijn zwarte rok aangedaan. Op de vraag aan mijn collega's of er iemand er problemen mee had, was het antwoord unaniem dat die mijn keuze is en dat ik moet aandoen waar ik mij goed in voel.

Tijdens het optreden zaten er op een bepaald moment twee oudere dames naar mijn te wijzen, toen ze naar de zijkant van het (gelijkvloerse) podium kwamen wist ik al wat er ging gebeuren, ze kwamen nader en één hief mijn rok op om er onder te kijken, ik was met mijn twee handen op keyboard volop midden in een nummer bezig en had dus geen verweer. :roll:
t’ Zal een teleurstelling geweest zijn want ik had daaronder al mijn zwembroek aan, daar een verfrissende duik in het zwemband na het optreden mijn wel aansprak. De drummer en belichtingsman hadden het ook gezien en ze kwamen bijna niet meer bij van het lachen.
Ter plaatse heb ik maar van één (mannelijk) persoon een vraag gekregen waarom ik een rok aanhad. Na mijn betoog was hij begrijpend zonder echt positief of negatief over te komen.

Zie link naar een fotoalbum met een foto van mijn in rok terwijl ik gitaar speel, was net even stoer gaan doen op het gras voor het podium en haalde net mijn kabel(geel) terug in.
Toen ik daar samen met de bassist op een nummer van ZZtop stond heen en weer te zwaaien met onze gitaren, twijfelde ik even als dat wel goed overkwam, in rok zijnde.
Was op dat moment onwennig.
En die met zijn witte vest die verschrikt kijkt en voor de lenz loopt, dat was de kok, en die verschiet niet van ons muziek maar van de fotoflits hoor ! :o :D :D

Van die bassist gesproken, onze jongste (25jaar), nog niet van straat en gaat dus nog veel uit, bekende mij dat hij zaterdag laatst bij het uitgaan met een vriendin gewisseld had van kleren
Zij zijn broek en sneakers, hij haar rok en laarzen, hij heeft er heel de avond mee rondgelopen en zei dat hij ervan genoten had. Zei tegen mijn dat hij een kilt wel zou zien zitten. Misschien wordt dat nog één meer bij ons rokkenbende.

Link, door op de link "album weergeven" te klikken krijg je zicht op nog meer foto's van het gebeuren, spijtig zijn de foto's van het optreden iets donkerder dan de rest (avond) waardoor je niet zo goed de details kan zien.

http://picasaweb.google.nl/michel.beire ... 1477135362

Groeten Ludwigcw
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: In het openbaar met een rok aan.

Bericht door RokSterNL »

Hoi Ludwigcw,

Goeie foto. Heb hem gezien. Ik vond het mee vallen met de belichting. Je staat er goed op.

Groetjes van RokSterNL
Peter v

Re: In het openbaar met een rok aan.

Bericht door Peter v »

Hallo, weer een hele leuke positieve opmerking gehad vandaag, ik droeg een paars col trui, spijker jas, grijze tweed rok met acht ingezette plooien van zwart rib stof, gekleurde geblokte knie kousen (sokken) en zwarte heren veter schoenen. Ik was in de supermarkt in het dorp, en een oudere vrouw van azische afkomst sprak mij aan, heel positief, en complimenteerde mij dat ik er zo mooi uitzag, en dat ze het zo leuk vond om mij, een man in een rok te zien. zij was het waarschijnlijk gewend in ? Indonesia? dat de mannen sarongs e.d. droegen. In het gesprek was ze geïnteresseerd in hoe dat zat met mannen in rokken, en dat ik zei dat het erg leeft, maar dat er weinig zijn die er de tijd voor hebben om op straat te komen. Ik liet haar het kaartje van rokvoormannen zien, en ze noteerde dat 8-) om er later op te zoeken. :P

En zo heb je weer een leuke ontmoeting. Ook waar ik in een winkel, outlet voor het merk PULLS was, en een leuke geruite rokje en col kocht, werd ik heel erg vriendelijk en begrijpend geholpen. De dames waren beide erg enthousiast. Je bent natuurlijk altijd en klant in een winkel, maar toch, je merkt wel dat de verkopers / sters de tijd voor je nemen en erg geïnteresseerd zijn in wat je doet en hoe dat gaat.
Dat gaat ver buiten verkopen. Dat is persoonlijk belangstelling, en is erg leuk.

Zo zie je maar weer nog eens, dat het drempel om zelf in het openbaar erg klein is.

Waar ik niet mee te maken heb is een werkkring. Dus daar kan ik niets over zeggen. Verder ga ik OVERAL in rok. En het is wederom een genoegen. Dus ik kan niet anders dan het aan bevelen. En net als alle dingen wat je doet, je moet er wel achter staan, in jezelf geloven en daarbij niets van de eventuele onbegrip van anderen aantrekken, dat is dan hun probleem, niet de jouwe.

Vr. gr.
peter v
Peter v

Re: In het openbaar met een rok aan.

Bericht door Peter v »

Hallo, Ik was vandaag 31-10 pas voor sluitings tijd uit een winkel naar buiten gestapt, en een jonge man, ongeveer midden dertig, kwam naar mij toe, en gefeliciteerde mij dat ik zo in het openbaar een rok droeg. Dat ik het lef had dat zo te doen, en ook nog in een dorp. Al met al heb ik daar met hem ruim een half uur staan te praten. Hij was zelf heel openminded, maar had zelf geen ambities om een rok te dragen. Hij vond dat hij zijn mening moest delen met mij. Hij zei ook nog dat hij het spannend vond om naar mij toe te stappen, niet wetend of ik aan gesproken wilde worden, hoe ik zou reageren. Het was alweer een positieve respons van een MAN, die maar aangeeft, dat er heus wel ook andere mensen, ook die het zelf niet zouden willen doen, maar je bewonderen voor wat je doet. En zo heeft het zien van mij in het openbaar alweer mensen doen nadenken over de mogelijkheden die er wel degelijk zijn.
Ik weet helaas niet alles meer letterlijk wat er besproken werd. Opbeurend was het wel.

Peter v.
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: In het openbaar met een rok aan.

Bericht door rokwens »

Sterk en mooi verhaal Peter. Inderdaad, het is niet zo evident dat iemand "wild-vreemd" naar je toe stapt om zijn mening te geven. Dat zou ikzelf ook niet zo gemakkelijk doen. Het overkomt me wel vaak op de dansvloer, maar dan is het een danspartner of iemand die je al een tijdje heeft gade geslaan. Ikzelf geef sommige dames ook al eens een complimentje als ik vind dat ze een mooie outfit hebben of een leuk kapsel. Het is vaak de aanzet voor een gesprek, ook over wat ik draag....
Onlangs gaf je een beschrijving van een outfit van jou, dat vond ik erg interessant. Zo kan ik me de dingen beter visualieren. Ik ondervind ook dat juiste combinaties maken niet zo simpel is.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Peter v

Re: In het openbaar met een rok aan.

Bericht door Peter v »

Hallo rokwens, ja, mensen komen niet zo gemakkelijk naar een ander toe, maar net als wij de stap hebben gezet rokken te dragen, zijn er mensen die een open, vrije denk wijze hebben, al willen ze zelf niet rokken dragen, maar die het belangrijk met anderen te communiceren, en het niet laten om dat te doen.

De gewone man, met een onopvallende denim rok met een gewone heren slobber trui is zo klaar. Rokken geven zo wie zo een ander "lijn" aan je uiterlijk, en daar moet je rekening mee gaan houden. Maar ja, wanneer je anders dan puur mannelijk, fleuriger, kleurrijker, wat dat ook mag zijn :? ;) gaat dragen, dus gewoon alle rokken die dikwijls op de vrouwen rekken hangen, ( er zijn geen rokken op de mannen rekken) dan is het outfit wel heel belangrijk. Denk niet meteen aan bloezen met diepe vee halzen en roezeltjes :? :( tenzij je dat mooi vindt, EN het staat je misschien ook goed!!!!! 8-) Maar een strakke, getailleerd kloppend geheel, wat kleur combinaties en algemeen verhoudingen, lijnen betreft. Iets wat wij mannen niet in eerste instantie veel van af weten.

Veel mannen mode is nog altijd maar al te wijd. Kijk goed naar hoe vrouwen zich kleden voor voorbeelden. Gebruik die opgedane kennis en pas het toe op jezelf. Het gebruik van heren kleding hierbij is uiteraard heel goed mogelijk, alleen zijn enkele dames kleding stukken misschien qua uitstraling, maat verhouding en kleur stelling soms net even beter toepasselijk. Een voorbeeld, een dames vest met een ingenaaid bloes kraag, staat leuk, is niet dik ( geen bloes erin) Dat heb je niet in heren mode, maar het is wel heel slim! En mits het past, staat het mannen ook goed. Je kleedt je leuk aan met een rok, niet een dood gewoon spijker broek, en daar aan het geheel moet je even wat aandacht aan besteden. Ik denk dat wij mannen normaal gesproken weinig kleding hebben, en dan veelal drab kleuren, gemakkelijk te "combineren". Dus wanneer je rokken gaat dragen, beken je kleur, en dan kan er enig investering voor nodig zijn om wat leuke combinaties samen te kunnen stellen. Maar is wel de moeite waard!

Dit moet je zelf invullen. Een heren coltrui is net zo goed als een dames coltrui, maar het gaat om de juiste verhoudingen, kleuren, strakkere armen, die net dat betere effect kunnen geven. Dus zoek naar passende kleding, waar het ook vandaan komt. Andere rokken dan bv een eenvoudige denim rok, geven meer mogelijkheden, fleurigheid, maar vergen ook enig extra aandacht om het geheel af te maken. Heb je genoeg juiste kleding stukken in huis, en je weet die goed te combineren, dan ga je goed gekleed de deur uit, en je kunt dan wel positieve complimenten verwachten.

Peter v
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: In het openbaar met een rok aan.

Bericht door rokwens »

Om even een beetje off-topic te gaan voor een probleem van passende kleding ;
Sinds enige tijd koop ik meer aanpassende kleding. Als je een aantal mannen bekijkt zijn er heel erg weing bij met een goed passende pantalon. Velen hebben last van hun bierbuik en de lendeband komt dan niet waar hij hoort te zitten. Hun achterkant is ook al niet om aan te zien. De broek zit te hoog of te laag en hangt er vaak als een patattenzak bij. Dat fenomeen zie je soms ook bij de dames.
Maar bij de dameskleding heb je stoffen waarin elastisan in verwerkt zit zodat de broek mooi omsluit en weinig hindert in zithouding. Toen ik er zo enkele gekocht had (met rechtse sluiting - want die bestaan ook voor dames) zat ik plots met het probleem dat 3/4 van mijn hemden er niet in konden.
Veel te wijd en veel te lang. Het werd een ware zoektocht naar gecentreerde hemden die niet te lang zijn, dun genoeg van stof en nog betaalbaar en mooi ook. Haast onvindbaar. Het hemd op de pantalon dragen gaat ook maar dan ontneem je het zicht op de toch al zo sobere detaillering van de pantalon en de riem. Ik ben er nog steeds niet uit. Een erzatz-oplossing was het dragen van t-shirts, die rekken makkelijk uit en daar kan je dan een het "korte-mouw-model " van kopen in een maatje kleiner. Uiteraard stelt zich nu hetzelfde probleem met de rok, alhoewel het daar niet uitmaakt hoe lang het hemd is. Als dit niet gecentreerd is en als een wolk opgefronst rond je lenden zit is dat ook weer geen zicht. Toen ik bij Hans Noordstrand was en zijn rok showde heb ik hem ook direct de opmerking gegeven dat de vest veel te lang was. Ik heb toen wat later mijn eigen vest aan gedaan maar veel verschil was er niet. Ik vind dat persoonlijk niet mooi staan wanneer de vest op de lengte komt van je handpalmen. Hoe doen jullie dat allemaal ?
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Peter v

Re: In het openbaar met een rok aan.

Bericht door Peter v »

Hoe doen jullie dat allemaal. Nou ik denk dat allemaal niet bestaat. Ik denk dat er de meerderheid gewoon zijn ouwe kloffie, zijn veel te groot, lompe mannen kleding draagt. In ieder geval is het een kostbare gebeuren om goed passende kleding op te sporen en te kopen ALS het gevonden wordt.

Wat de kleding van boven de taille betreft, is de mannen kleding overwegend waardeloos van passing, enkele stukken uitgezonderd. Hier zal het prijs kaartje ook wel ongetwijfeld een rol spelen. Ik kijk niet naar overhemden die meer als 40 euro kosten. Dat is al genoeg voor mij.

Wanneer je een leuke vest of trui over een heren overhemd doet, bij mij, wordt de bloes eronder lelijk op gefrommeld. en puilt uit en omhoog bij de nek. geen gezicht. Dames boven kleding is veel getailleerder, beter passend. En dat is STANDAARD. Waarom is dat niet zo bij mannen mode?

Als man kun je zoeken naar dames bloezen die jou passen, maar dat is zoeken naar een speld in een hooi berg. De over de schouders mat is dan te strak, en de arm uitsparingen zijn net wat te smal, de mouw omvang mooi nauw sluitend om de armen, net iets te krap.

Om goed gekleed te gaan zo wie zo als man, met broek of rok, vind ik de confectie mode gewoon slecht. Bij het dragen van rokken is dat extra in het oog vallend. Een rok zorgt voor een ander lijn, visueel. En vraagt meer aandacht. dat is de dilemma van mannen die weten dat je nauwkeuriger kleden moet om een goed effect te verkrijgen. De kleding ( ten minste betaalbaar ) is slecht of niet te vinden. Ik probeer zelf van de dames mode te "lenen" en kijk haast alleen maar nog bij de dames mode voor kleding. Ik stuit keer op keer op de maatvoering probleem. Dat zal ook voorlopig zo blijven ook. Dat is wel balen, maar niet alleen mannen kunnen daar problemen mee ondervinden, want ook niet alle vrouwen hebben een ideale maat voering.

Het hele Freestyle kleding vrijheid die mannen zich nu toe hebben geëigend, is veel meer zeggend en omvattend dan alleen een rok aan trekken. Het hele garderobe kan op de schop gaan, en moet op de schop als je het goed wilt doen, en als je het niet goed doet, lijkt het er ook naar.

Het is een groot probleem om een outfit goed samen te stellen met de nieuwe nodige eisen dat een rok outfit eist. EN IK PRAAT NIET OVER TRAVESTIE! Maar een prettig ogend, goed passend geheel.

Als je geluk hebt kun je het redelijk voor elkaar krijgen. De keuze is echter beperkt.

Om maar niet over mooi passend schoenen / laarzen te praten. Want al kopieer je wat de dames aan hebben, is het dan niet dames mode wat je dan aan hebt, maar gewoon actuele mode, dat jij toevallig als man ook aan hebt.

Peter v.
Peter v

Re: In het openbaar met een rok aan.

Bericht door Peter v »

Zoals ik al had vermeld, in: Waar ben ik te zien?
Berichtdoor Peter v op zo 06 apr 2008, 1:23 uur
Ik ben van plan zondag de 6e April naar Groningen te gaan, Heb het wat laat beslist, anders had ik het veel eerder gemeld. Eerst naar Ikea, hopelijk een beetje op tijd. Zo'n half elf. Dan naar de nieuwe fiets gigant ( oude Ikea locatie, ) dan naar de binnenstad, als het weer een beetje redelijk is.
Helaas besloot ik dit pas laat te doen, vandaar de late melding.

Was ik inderdaad in Groningen, gekleed in mijn zwarte winter jas, met een pashmina shaal erover heen gedrapeerd, parel hals ketting, zwarte hemdje met kanten rand (zeeman), rood doorknoop vest ( WE ) met daar onderaan een donker rood velours koker rok, versierd met rozen motief, daar onder hema long legs 20 den natural panty en dan nog zwarte pumps.de rok hangt 25 cm van de grond, met de pumps aan. Wel wat vrouwelijk, nou ja VROLIJK. Ik was iets later aan gekomen dan eerst vermeld. Eerst naar de fietsenzaak, prachtig, wat een grote zaak, Belga, en daar een nieuwe dames fiets besteld, ja je moet er wat voor over hebben, met rokken, :? ;) :) Ook daar helemaal GEEN reacties.

Vervolgens enkele honderd meters verder naar de huidige locatie van Ikea. Wat is dat een mooie zaak. Gratis parkeren. Daar eerst een gratis bakkie koffie ( Familie pas) gedronken, en wat inkopen gedaan. gelukkig wist ik deze keer wat ik moest hebben. Anders kun je uren daar besteden. Ik heb uit voorzorg de auto verplaatst naar de parkeer plaats voor aan, bij de MAC D. ( waar er ook nu een Kentucky fried chikken restaurant is gekomen, voor het eerst in het noorden dacht ik. ) omdat ik niet zeker was of ik na sluitings tijd van Ikea nog van het parkeer terrein zou kunnen ( moet het na vragen). Die parkeer plaats vooraan, wordt wel binnen kort betaald parkeren, dus denk ik dat de Ikea parking de plaats voor rokken mannen is die naar Groningen willen met de auto. Je kunt ook daar vandaan met de City bus een retourtje naar het centrum nemen.

Vervolgens de binnenstad in gegaan, lopend van Ikea naar de binnenstad, ongeveer 20 minuten lopen, lijkt veel maar de afstand valt echt mee. Ben vervolgens in allerlei kleding zaken geweest, over de beide mart pleinen gelopen, en nog altijd geen ander mannen in een rok gezien. Het weer viel reuze mee, ik had mijn jas open, en zelfs mijn vest losgeknoopt. Mannen, de rok kan gerust nu aan. Nog altijd GEEN reacties, wat je ook als positieve onuitgesproken reacties zou kunnen beschouwen. Er waren ook geen rare blikken te bespeuren, tenminste niet dat ik zag. Het is gewoon genieten. Na 17.30 uur weer terug naar de auto gelopen.

Ik had een prachtige dagje Groningen. Het is een aanrader, een gezellige stad, ook voor mannen in rok.

Peter v.
Plaats reactie