In het openbaar met een rok aan.

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Peter v

In het openbaar met een rok aan.

Bericht door Peter v »

Hallo, Naar Drachten geweest, de hele dag, in geruite korte mouw bloes, geplooide spijker rok iets boven de knie, lijkt een beetje op een kilt, en sandalen met zwarte sneaker sokken. Vele winkels bezocht. geen opmerkingen, maar kreeg een hele aangename leuk spontane opmerking van een ( knappe) tegemoetkomend jonge vrouw, ong. 25 - 30. “Dat zie je niet zo veel, een man in een rok. Staat charmant”. Ook vroeg een eveneens ong. 25 jarige jonge dame winkel bedienster van een dames mode zaak, heel vriendelijk en geïnteresseerd waarom ik een rok droeg, en ik zei dat het gewoon prettig draagt, en dat ik het eigenlijk toen ik al jong was wilde doen. Ze zei toen dat ze zelf veel rokken had en die ook prettig dragen vond. Dus precies waarom wist ik eigenlijk niet te vertellen, maar dat het eigenlijk gewoon was. …((Net zo min als een vrouw dat kan vertellen, alleen het is de vrouw altijd gegund geweest en de man niet.)) Ook zei ik dat het zoeken was voor wat er onder moest, nu het kouder begon te worden, pantys enzo, waarop ze zei, ja pantys, en de wat dikkere maillots, ook leggings. En zo heb je weer een leuke gesprek met leuke mensen, over het rok dragen en andere zaken.

Wat ook leuk is dat kleine kinderen, van een jaar of vijf zeggen: “Mama, die man heeft een rok aan.” waarop de moeder dan zegt kijk dan… Allemaal alsof het de gewoonste zak van de wereld is. Geen enkel probleem.


Op weg naar de auto passeerde ik een zes tal bouwvakkers die na hun arbeid voor een winkel zaten, en een beetje verbaasd naar mij keken, waarbij een daarvan mij zachtjes toe fluite, dat was haast te verwachten, waarbij reacties van omstanders waren, ja dat zijn bouwvakkers. Dit allemaal toch op een vriendelijk amusante manier. geen uitlachen, of negatiefs, en zeker geen agressie. Het is even ongewoon, en sommige mensen moeten er op reageren. vandaar de reactie van de bouwvakkers.

Vr. gr.
Peter
Fries_rokje
Beheerder
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 aug 2007 01:08

Re: In het openbaar met een rok aan.

Bericht door Fries_rokje »

Hallo Peter,

Top om deze reacties allemaal te lezen. Erg leuk.

Veel plezier

Bob
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: In het openbaar met een rok aan.

Bericht door RokSterNL »

Peter v schreef:Hallo, Naar Drachten geweest, de hele dag, in geruite korte mouw bloes, geplooide spijker rok iets boven de knie, lijkt een beetje op een kilt, en sandalen met zwarte sneaker sokken. Vele winkels bezocht. geen opmerkingen, maar kreeg een hele aangename leuk spontane opmerking van een ( knappe) tegemoetkomend jonge vrouw, ong. 25 - 30. “Dat zie je niet zo veel, een man in een rok. Staat charmant”. Ook vroeg een eveneens ong. 25 jarige jonge dame winkel bedienster van een dames mode zaak, heel vriendelijk en geïnteresseerd waarom ik een rok droeg, en ik zei dat het gewoon prettig draagt, en dat ik het eigenlijk toen ik al jong was wilde doen. Ze zei toen dat ze zelf veel rokken had en die ook prettig dragen vond. Dus precies waarom wist ik eigenlijk niet te vertellen, maar dat het eigenlijk gewoon was. …((Net zo min als een vrouw dat kan vertellen, alleen het is de vrouw altijd gegund geweest en de man niet.)) Ook zei ik dat het zoeken was voor wat er onder moest, nu het kouder begon te worden, pantys enzo, waarop ze zei, ja pantys, en de wat dikkere maillots, ook leggings. En zo heb je weer een leuke gesprek met leuke mensen, over het rok dragen en andere zaken.

Wat ook leuk is dat kleine kinderen, van een jaar of vijf zeggen: “Mama, die man heeft een rok aan.” waarop de moeder dan zegt kijk dan… Allemaal alsof het de gewoonste zak van de wereld is. Geen enkel probleem.


Op weg naar de auto passeerde ik een zes tal bouwvakkers die na hun arbeid voor een winkel zaten, en een beetje verbaasd naar mij keken, waarbij een daarvan mij zachtjes toe fluite, dat was haast te verwachten, waarbij reacties van omstanders waren, ja dat zijn bouwvakkers. Dit allemaal toch op een vriendelijk amusante manier. geen uitlachen, of negatiefs, en zeker geen agressie. Het is even ongewoon, en sommige mensen moeten er op reageren. vandaar de reactie van de bouwvakkers.

Vr. gr.
Peter
Hoi Peter,

Zeker leuk te horen van jou rokervaringen. Ik heb maar eens een hele enkele keer een positieve reactie ontvangen van mensen. Merendeels nooit, en heel soms negatief. Daar begrijp ik dus niets van, dat 1 persoon, in mijn geval ik, dan dat zo af en toe heb. En ik moet je zeggen, ik draag het toch op een mannelijke manier uit. Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat andere mannen nooit eens een negatieve ervaring(en) hebben met het rokdragen in het openbaar. Kan gewoon niet. En waarom niet ? Omdat het nog geen algemeen iets is wat je alledaags op straat ziet. Bouwvakkkers, ja dat het oude bekende liedje.

Groetjes van RokSterNL
Peter v

Re: In het openbaar met een rok aan.

Bericht door Peter v »

Hallo RockSterNL, vandaag weer de gehele dag rond gelopen in de straten van Harlingen, Friesland, de Harlinger Visserijdagen. In een blauwe spijker shirt, knie lange spijker rok, geblokte heren sokken en lage zwarte heren schoenen.

Twee aardige positieve opmerkingen hehad, verder een of ik er wat aan had er onder.... ik heb geen kilt aan! :?
geen enkele negatieve opmerking gehad. Gelukkig.

Wel enkele leuke gesprekken gehad in kleding winkels. Een daarvan was een luxe dames kleding zaak, waarvan ook voor de grotere maten. Ik heb een genoegelijke gesprek met de oudere bedienster, vrouw, over mannen in een rok gehad, en ze had ook enkele mannen daar gehad die om een rok keken. Wat mij opviel was dat er daar en in andere dames kleding winkels bar weinig rokken hingen. :cry:

Dus wat er niet hangt kunnen wij ook niet uit kiezen, en komen ook niet in de opruiming.

Dat maakt het nog lastiger voor ons om rokken te vinden.

Verder genoten van het in een rok lopen. Wel veel bekijks gehad, want mensen kijken wel, al staren ze mij niet na.
Ik sta wel eens uit nieuwsgierigheid voor een etalage, en kijk via de reflectie naar de mensen die mij voorbij lopen, ook vandaag, en men keek er nauwelijks naar mij.

Dus ( gelukkig ) weer een succesvol promotie dag voor de man in een rok. 8-) ;) :P


P.S. ik was de dag ervoor nog in een Ulla Popkin vestiging in leeuwarden, en de vrouwen daar waren ook heel aardig, en zeiden dat ze toevallig de dag ervoor nog twee mannen hadden die om rokken keken, voor hunzelf! :D

van al mijn winkel bezoeken heb ik alleen erg positieve reacties gehad van de mensen in de Dames kleding zaken. Dus wat dat betreft hoef je echt niet vie het internet te shoppen. heb een spijker rok gepast in de C&A, in de dames kleed hokken, en vroeg aan en medewerkster wat zij van de pas vorm vond, gewoon, niets aan het handje. Ik meld dit om de drempelvrees wat te breken voor nieuwelingen.

Vr. Gr.
Peter v.
Peter v

Re: In het openbaar met een rok aan.

Bericht door Peter v »

Hallo, ik denk dat ik een van de weinige mannen ben die in de gelegenheid verkeert om veel in het openbar een rok te kunnen dragen. ( ben nu werkeloos) Dus maar weer een kort verslag. Donderdag avond, in een gebloemde Heren bloes, knielang spijker rok, Oroblu pantys met drie kleurig diamant blok patroon, en hoge zwarte (dames) "rij laarzen" ben ik van Stiens naar Leeuwarden gefietst en heb ik daar enkele uren gewinkeld. Nog op het nippertje een onder de knie lange zwarte rok gekocht bij Tom taylor, afgeprijsd.

Geen negatieve opmerkingen gehad. Wel was er een groep jongens, mogelijk van buitenlandse afkomst die voor een beenmode speciaal zaak rond hingen waar ik toevallig even was, die ogenschijnlijk vriendelijk maar toch vervelend zoals jongeren dat kunnen, aandacht aan mijn rok dragen vroegen. Ze verveelden zich duidelijk. Zij hingen veelvuldig rond in de stad. Was ook geen probleem. Ik zat daar niet mee.

Door mijn aanwezigheid in rok vaak in het dorp, en in de stad, zelfs met rok op een Heren fiets, zal men toch gewennen aan ten minste één man in rok op straat. Meer kan ik in iedergeval niet doen wat dat betreft.

veel openbaar draag plezier gewenst,
Peter v
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: In het openbaar met een rok aan.

Bericht door RokSterNL »

Dat is zeker een feit. Als je werkloos bent dan kun je dit soort dingen veel makkelijker permiteren dan wanneer je 5 dagen per week moet werken.

Dan hoor ik net als jij tot nu toe nog tot de uitverkorenen. Ik draag ook haast iedere dag een rok. Met uitzondering van de dagen dat het regende. Maar als ik straks met dat vrijwilligerswerk ga beginnen wordt het ook minder. Helaas ! Kan je nagaan zelfs in een vrijwilligersbaan kan je nog niet eens in een rok komen. Een goede vriend van mij zegt, als je dat nu al weet, is dat volgens mij niet de juiste werkgever om te gaan werken. Dat is zeker zo, maar ik ben die nog niet tegengekomen waar je wel zo ontvangen kunt worden. Ik weet dat dat voor mij een hele zware opgave wordt dit niet te kunnen doen. Ben helemaal verzot aan het dragen van rokken sinds dat ik het ook op straat doe. Maar ja, ik zal wel moeten. Hoop toch dat hierin snel verandering gaat komen. De werkgevers moeten ook eens goed doordrongen zijn dat een man in een rok net zo goed representatief kan zijn als dat hij in een broek komt. Het probleem bij die vrijwilligersbaan waar ik dus evt. wil gaan werken is, dat ik daar bij oudere mensen van 80 jaar en nog ouder kom, en die kunnen dat dan volgens de coordinatrice niet bevatten. Ik kan mij daar wel wat bij voorstellen, maar is dat dan zo'n probleem om dan direkt maar te zeggen dat kan niet ?

Groetjes van RokSterNL
Peter v

Re: In het openbaar met een rok aan.

Bericht door Peter v »

Ja, wij zin er met z'n ....tween in nederland, drien, hoe veel mannen zijn er in Nederland EN Belgie ;) niet te vergeten :lol: die dagelijks in het openbaar KUNNEN lopen in een rok, en dan komt er nog bij dat het niet verplicht is om elke dag er in te lopen. Wij hebben DE KEUZE het te doen. Er zijn momenten wanneer wij ER BEWUST voor kiezen een broek te dragen, al zouden wij misschien elke dag en rok dragen. Dus die dagen vallen er ook weer af.

Ja, wat een bekrompenheid alom. Wat de vrijwilligerswerk betreft, het is maar de vraag of die mensen het wat uitmaakt. Dat zou echt 100% mee kunen vallen. Maar dat willen ze niet weten. ZO BEKROMPEN ZIJN DE BAZEN ZELF, en waarschijnlijk niet de bejaarden. Kunnen die oudjes het dan wel bevatten dat zusters in broeken lopen? Wat een onzin. Het is best mogelijk dat er maar een enkele is waar dat een probleem voor is. Ja, dat heb je als je zo oud wordt. Moeten ze geen vliegtuigen zien, dan denken ze dat het een invasie is van Mars met mars mannetjes. :shock: :P :P :P :P :P :P :P

Wat zegt de vakbond daar van? :roll: Van onzinnige kleding regelementen, ALS die het rok dragen verbieden. :evil: Pissed off, dat ben ik ook. Al weet ik ook dat het nog niet algemeen "geaccepteerd" is.

Denk dat er maar een serieus bijeenkomst moet komen voor diegene die NU dagelijks een rok dragen (zij die ook de TIJD hebben het te kunnen doen) in het openbaar. Dan kunnen wij met z'n ..... drien ? :shock: :shock: :shock: 8-) :P :P :P
het erover hebben. :P

Vr. gr.
Peter v.
Gebruikersavatar
Wiha
Site Admin
Berichten: 756
Lid geworden op: 14 jun 2007 11:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: In het openbaar met een rok aan.

Bericht door Wiha »

Uiteraard is het voor jullie (RokSterNL & Peter v) makkelijker aangezien jullie geen werk en geen partner hebben. Mijn partner ziet liever niet dat ik met een rok aan naar buiten ga (heb het wel stiekum gedaan en dat weet ze ondertussen). In huis en de achtertuin, dit is de enige vrijheid die ik heb jammer genoeg. Met mij hebben meer dit probleem lijkt mij. Dit komt omdat de vrouw met de gedachte loopt dat dit niet kan en niet normaal is. Ze vergeten hierbij dat de vrouw zelf vroeger hetzelfde is overkomen met de broek en dat dit nu wel algemeen geaccepteerd is.

Ik weet wel als ik vrijgezel was dat ik bijna elke dag in een rok zou buiten lopen. Wat mij betreft mag de acceptatie erg snel komen.
Wiha,
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: In het openbaar met een rok aan.

Bericht door RokSterNL »

Wiha schreef:Uiteraard is het voor jullie (RokSterNL & Peter v) makkelijker aangezien jullie geen werk en geen partner hebben. Mijn partner ziet liever niet dat ik met een rok aan naar buiten ga (heb het wel stiekum gedaan en dat weet ze ondertussen). In huis en de achtertuin, dit is de enige vrijheid die ik heb jammer genoeg. Met mij hebben meer dit probleem lijkt mij. Dit komt omdat de vrouw met de gedachte loopt dat dit niet kan en niet normaal is. Ze vergeten hierbij dat de vrouw zelf vroeger hetzelfde is overkomen met de broek en dat dit nu wel algemeen geaccepteerd is.

Ik weet wel als ik vrijgezel was dat ik bijna elke dag in een rok zou buiten lopen. Wat mij betreft mag de acceptatie erg snel komen.
Klopt helemaal Wiha. Wij hebben ten eerste geen werkkring en ten tweede geen partner. Dat is nu juist de bottlenek bij de meeste mannen waar het hem in zit. De vrouw heeft hierin met recht de 'broek aan' :D :D :D :D inplaats van de rok, die wij zo graag willen dragen. Toch jammer, want hoe kunnen de getrouwde mannen nu kenbaar maken dat het helemaal niet vreemd is dat mannen rokken willen dragen ? Als je tegen een vrouw zegt, luister eens schat, jullie sexe heeft ooit ook diezelfde problemen gekend met het geaccepteerd krijgen van de broek, en hebben wij mannen daar ooit een probleem van gemaakt ? Ik dacht het niet. Het is wel andersom. Nu zegt mijn Pa altijd, mannen accepteren eerder iets van vrouwen omdat de maatschappij nu eenmaal man/vrouw gericht is, en niet vrouw/man. Ik zeg ik vind dit pure discriminatie. Zij alles mogen hebben en wij altijd maar in die zandkleurige regenjas lopen met van die saaie bruine stappers. Dat is echt O.L. achtig. Volledig vertaald Ouwe Lul achtig. Sorry, maar zo is het wel. Toevallig las ik gisteravond in het AD Haagsche Courant nog een artikel. Ik zal dat dadelijk in een aparte posting schrijven. Voorlopig hebben we nog het nodige te doen, waar we over kunnen praten hoe en wat te bereiken.

Groetjes van RokSterNL
Peter v

Re: In het openbaar met een rok aan.

Bericht door Peter v »

Klopt RoksterNL, ik denk dat behalve de man er duidelijk te maken dat het wel degelijk kan, en hij er voor moet gaan, dat de offensieve geopend moet worden naar de vrouw. Het lijkt mij, nu dat ik verscheidene vrouwen gesproken heb over dit onderwerp, voornamelijk winkel bediensters van uiteen lopende leeftijd, maar ook vrouwen uit mijn directe omgeving dat het in feite geen probleem is, wat ik al vermoedde. Ik heb er nog niet zo erna gevraagd hoe ze het zouden vinden als hun eigen man het zou doen. Natuurlijk kan het zo zijn dat wanneer hubbie (hun eigen man) het wil dan hebben ze dat echt liever niet. Waarom als het zo is? Als wij daar achter kunnen komen, kan daar aan gewerkt worden om de misvattingen recht te zetten.

Als de vrouw denkt dat door het dragen van de rok haar man niet meer een man zou zijn mogen beide partners abrupt om de tafel want dan is er iets goed mis in het huwelijk.

Ik heb zelf het vermoeden dat de vrouw zich niet in ongenade wil plaatsen voor haar directe omgeving. Denkend dat alle andere vrouwen er nergens wat van begrijpen en het afkeuren, waardoor de acceptatie door haarzelf niet begrepen zou worden houdt de vrouw van de rok dragend man hem tegen, want stel je voor dat de buurvrouw het zou weten, nou dan.. ja, dan eh uh um ja eh nou ja dan…. ( Helemaal niets dus )

Want het wil bij mij niet in dat de vrouw zelf een gegronde reden kan hebben om het haar man te verbieden, hem iets wezenlijks belangrijk te onthouden. In al mijn gesprekken met allerlei vrouwen heb ik nog niet een keer een afkeurend opmerking gehad. Dus waarom zouden dan alle andere vrouwen van Nederland het dan allemaal niet willen?

Dan in feite het zelfde verhaal voor mannen, echter mannen willen niet zo gauw toegeven aan een andere man dat hij er geen bezwaar zou hebben tegen het rok dragen, bang dat de ander onnozel (sorry) macho man, zijn “maat”of buurman of zoiets, het als een zwakte van hem zou willen opvatten en hem dan minde beer zou aanbieden of zo?????

Nu ik zelf draag, kan ik niet een echt geldige reden vinden om het een ander te onthouden.

Ik heb vandaag toevallig in een winkel in een rok gekocht, en de vrouw die mij hielp vertelde mij dat zij zelf gewoon en gezonde open kijk op de zaken had, nuchter was. Zo had zij een man die travestiet bleek, geholpen om wat leuks passend te kopen, en heeft hem ook nog uit eigen beweging extra geholpen met het opmaken in haar pauze. Weer een bevestiging van wat ik zo wie zo dacht, dat er vrouwen zijn die er helemaal geen enkel moeite er mee hebben.

Wat moet er gebeuren om het zo ver te krijgen dat mensen die een intieme relatie met elkaar hebben elkaar gewone dingen gunnen en elkaar niet onthoudingen opdwingen wat niet past in een huwelijk. Laat de vrouwen maar aan het woord die er gegronde redenen menen te hebben om het niet toe te staan, of dreigen de huwelijk te ontbinden als de man het toch zou doen… Als wij dat weten wat die vrouwen menen een goede reden is een ander zeer naaste iets te onthouden dan kunnen wij daar aan werken en mogelijk misvattingen recht zetten.

Het is een nog weinig gezien beeld, een man in een rok, maar dat is nog geen reden om het niet goed te keuren, de man het te verbieden. Hmn alweer een agenda punt. Het is de vraag of er een gedachte verandering teweeg is te brengen, maar waar de man een rok wil dragen in het openbaar en zijn partner dat hem verbiedt is er al een barst in de relatie. Zo verder doorgaan is een zware last op de schouders van de man, hij wordt ook niet meer voor vol gezien, gewantrouwd, blijkbaar en kan nergens heen met zijn gevoelens. Foute boel, die verbod is niet een redding maar juist gevaarlijk voor het huwelijk. Om je behoefte te onderdrukken ten behoeve van een nep ontkenning van een behoefte om te dragen is een bedrog naar de partner. Een bedrog waar de partner van op de hoogte is. Je redt geen huwelijk door je zelf het dragen te onthouden, maar creëert een onhoudbare situatie. Jou leven is er zonder meer minder leuk daar door en wordt belast met een verbod om te doen waar je de behoefte naar hebt.

Over dit gebeuren zal goed over gepraat moeten worden om verstandig maar vooral correcte advies daarover te kunnen geven, wanneer daar om gevraagd wordt. Zeker waar het wegnemen van verkeerde voorstellingen van zaken betreft.

Wat alle advies betreft, dat wat gegeven is moet altijd overwogen worden door de ontvanger en dan kan hij er mee doen wat hij wil.

Vr. gr.
Peter v.
Plaats reactie